به دور از مسائل سیاسی مسکن مهربا هدف خانه دار شدن افراد ضعیف و متوسط جامعه طرحی خوب بود از طرفی آمارهای قبلی نشان داد که بخش بزرگی از جمعیت ایران و متولدین دهه 60 که درسن تشکیل خانواده بودند و از مجموع 20 میلیون خانوار ایرانی 7 میلیون خانوار فاقد مسکن بوده اند این طرح می توانست با اجرا و مدیریت خوب پاسخگوی نیاز مسکن جامعه باشد این نکته نیز حائز اهمیت است قبل از اجرای طرح مسکن مهر 50 هزار تا 100 هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می شد و برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی به جای 6 سال 40 سال زمان لازم بود که طرح مسکن مهر برای افراد فاقد خانه شخصی و یا جوانان در حال ازدواج پیشنهاد خوبی بود.

اما اتفاقات حین انجام مسکن مهر در دولت گذشته تا کنون چالشی است که دربرگیرنده اشتغال ، صنعت و بازار بوده است.متاسفانه باید گفت که معایب بزرگی در این طرح به چشم می خورد که از عوامل مهم آن داشتن سه متولی یعنی وزارت راه و شهرسازی ، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بانک عامل دراین طرح بود .با توجه به عدم هماهنگی لازم در این حوزه ها و تحویل زمین به مردم به صورت اجاره 99 ساله ، تاخیرات زیاد در تحویل پروژه ها ، قراردادن مجتمع ها در حاشیه شهرها بدون امکانات و تاسیسات زیربنایی و خدمات عمومی واز آن  مهمتر واگذاری ساخت این پروژه ها به افراد فاقد صلاحیت حرفه ای با برآورد هزینه پایین منجر به ساخت ساختمان های کیفیت پایین و درگیری شدید میان سازندگان و متقاضیان مسکن شده است . هنوز هم مردم محروم ما در حال پرداختن هزینه های سنگین برای رفع مشکلات بی کیفیتی این ساختمان ها هستند.

دولت یازدهم علیرغم همه تلاش های خود و اصلاح بند اجاره 99 ساله و اجرای سند مالکیت در طرح ها برای رفع این مشکلات نتوانسته مشکلات تاسیسات زیر بنایی و خدمات رفاهی عمومی موفق عمل کند.علی ایحال مردم محروم مسکن مهرنشین با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند و هزینه عدم کارشناسی و مدیریت نادرست مسئولان این بخش را می پردازند. از منظر دیگر در این طرح با عنایت به عدم توجه به نمودار عرضه و تقاضای مسکن در شهرهای مختلف و عدم مدیریت مالی صحیح در بخش نقدینگی خرید مسکن شاهد رکودی بی سابقه در این بخش هستیم که از معضلات آن عدم اشتغال بخش گسترده ای از جمعیت سازندگان ، فروشندگان،تولید کنندگان مواد اولیه و بیکاری قشر عظیمی از مهندسان ، کارگران و بازاریان را می توان نام برد.

لذا جا دارد مسئولان این بخش توجه ویژه های به مردم محروم ساکن در مجتمع های مسکونی  مسکن مهر نموده و باری از مشکلات آنها بردارند مشکلاتی از قبیل نبود فضای سبز ، درمانگاه ، فروشگاه، محوطه سازی ، مکان های ورزشی و رفاهی ، خدمات حمل و نقل و غیره موجب شده مسکن مهر به عنوان مسکن بی کیفیت برند شود.

نکته ای که باید به آن دقت کرد نقش مسکن مهر در رکود ایجاد شده در چهار سال اخیر بویژه در شهرهای مازندران است. قیمت بالای زمین و هزینه بالای ساخت و ساز نسبت به استان های دارای اقلیم خشک  از ابتدا قیمت تمام شده مسکن را بالا برده بود و بین مجتمع کم جمعیت و کیفیت متوسط ساخت و مسکن مهر در حاشیه تفاوت خاصی مشاهده نشد.همین غفلت موجب شد متقاضیان خرید مسکن مهر توجه ای به این طرح نداشته باشندو آنهایی هم اقدام کرده اند در صدد دور شدن از این مجتمع ها باشند. ندیدن مقیاس های انسانی و بعد اجتماعی قضیه در ساخت و سازهای مسکن مهر نه تنها ضربه به خود طرح زد بلکه باعث افزایش قیمت مسکن های با کیفیت متوسط و بالاتر نیز شد و به جرات می توان گفت نقشه مسکن مهر که به صورت یکجا برای کل کشور تزریق شده بود در استان های شمالی بویژه در مازندران با شکست مواجه شده است. نقش شورای اسلامی شهرها ، شهرداری ها و انبوه سازان برای جراحی مسکن مهر و آغاز فصل جدید در ساخت و ساز شهری رویکرد ماندگاری را رقم می زند. قانون در هر صورت فضا را برای درک قشر ضعیف و خانه دار کردن آنها گسترده است و انبوه سازان در کنار شورای اسلامی و شهرداری می توانند با الگوی خاصی خدمت خود را با روش جدید انجام دهند.بافت های فرسوده تجربه بسیار خوبی بود که می توان بر روی آن تمرکز داشت زیرا به حاشیه بردن مجتمع مسکونی به دور از تاسیسات زیر بنایی به گونه ای تمسخر مردم و لجام گسیختگی شهر را منجر می شود.

مطالب مرتبط :
  1. شهردار آمل : آلودگی زیست محیطی ناشی از عدم مشارکت مردم
  2. تفاهم نامه شهرداری آمل و بانک مسکن کشور
  3. رونمایی از منشور تعهد شهروندی مردم آمل
  4. زندگی و محیط سالم بدون مشارکت مردمی امکان پذیر نیست
  5. 50 درصد از مردم مازندران کاربر اینترنت هستند

دیدگاه

ارسال دیدگاه