با ما همراه باشید

تکنولوژی

رتبه 15 ایران در شاخص علمی/ شرکت‎های نوآورانه نیازمند همراهی دستگاه‎های دولتی هستند

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / مشاور معاونت فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه طیف گسترده ای از بازیگران در نوآوری تاثیرگذاری فراوان دارند، گفت: شرکت‎های نوآورانه و دانش بنیان نیازمند همراهی دستگاه‎های دولتی هستند.

مصطفی صفدری رنجبر شامگاه چهارشنبه در رویداد رفع نیازهای فناورانه استان مازندران با عنوان «تانا»، اظهار کرد: در نگاه سیتمی به نوآوری می توان گفت که نوآوری به ورزش فوتبال شباهت دارد که یک تیم با هم، در کنار هم به هدف واحد و به ثمر رساندن گل تلاش دارند.

وی افزود: نوآوری همانند همه علوم به عنوان پدیده و مفهوم درحال رشد و ترقی است و یکی از کلید واژه های سیاستمداران و بزرگان علمی موضوع نوآوری است.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: نوآوری در گام نخست به حاصل فشار علمی و فناوری تعریف شده که مسیر خطی را طی می کند تا در پایان به نوآوری منجر شود.

وی با بیان اینکه کشش بازار در کنار نوآوری است و گاهی تخریب خلاقانه تعبیر می شود که خدمت، محصول و چارچوب های موجود را تخریب می کند، یادآور شد: در هر برهه از تاریخ برای نوآوران فرش قرمز پهن نکرده و نمی کنند بلکه نوآوری حاصل تلاش، کوشش و پشتکار بسیار زیاد است.

صفدری رنجبر با اشاره به اینکه طیف گسترده ای از بازیگران در نوآوری تاثیرگذاری فراوان دارند، بیان کرد: شاخص های نهادسازی را با فضاهای سیاسی و قانون گذاری و کسب و کار می سنجند و در بعد پیشرفتگی کسب و کار شاخص را با کارکنان دانشی و پیوندهای نوآوری و جذب دانش می سنجند.

وی با اعلام نسل های مختلف مدل های نوآوری، نسل اول و دوم را شامل مدل های خطی نوآوری دانست که در ان فشار فناوری و کشش بازار مطرح است و گفت: نسل سوم با مدل زوجی فشار فناوری و کشش بازار را به صورت همزمان تعریف می کند.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه در نسل چهارم با مدل موازی یکپارچی در درون سازمان و ارتباط با پایین دستی و بالادستی زنجیره ارزش مطرح است، ادامه داد: در نسل پنجم با عنوان مدل سیستمی، نوآوری به عنوان حاصل تعامل و ارتباط مجموعه متنوعی از نقش آفرینان است.

وی با اشاره به اینکه مسئله پیچیده نوآوری باید با تحلیل درست باشد و با چشم تیزبین و مسلح به آن نگریسته شود، افزود: نظام و باورها، سازوکارها، ساخت و سازها را باید موشکافانه در نوآوری درنظر بگیریم.

صفدری رنجبر با بیان اینکه در نوآوری نباید اسیر شکل، ظاهر و فرم شویم، ادامه داد: بلکه باید به روح حاکم و ساختار و ساز و کار نوآورانه بپردازیم.

وی در تعریف نظام ملی نوآوری گفت: مجموعه ای از نقش آفرینان بنگاهی و غیربنگاهی فعال در بخش خصوصی و دولتی که تحت تأثیر مجموعه ای از نهادهای رسمی، قوانین و مقررات مکتوب و غیررسمی شامل ارزش ها، فرهنگ ها و باورها کارکردهای خاصی را به اجرا در می آورند و با یکدیگر در تعامل و ارتباط هستند به گونه ای که حاصل این کارکردها و تعاملات خلق، اشاعه و بکارگیری انواع نوآوری های فناورانه، سازمانی و اجتماعی است که اهدافب همانند خلق ثروت، رفاه اجتماعی، امنیت، پایداری و تاب آوری را دنبال می کنند.

صفدری رنجبر با اشاره به اینکه کشور ایران در شاخص علمی رتبه ۱۵ و در شاخص نوآوری در رتبه ۵۳ جای دارد، بیان کرد: این مهم نشان از مسیر طولانی از ایده و علم تا نوآوری در کشورمان را دارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.