با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

نیازمندی 1000 نفری انتقال خون به نیروهای متخصص/ سازمان برنامه بودجه متوجه اهمیت انتقال خون نیست

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اعلام اینکه سازمان برنامه و بودجه متوجه اهمیت انتقال خون نیست گفت: اگر حدود یک هزار نفر افزایش نیرو در انتقال خون داشته باشیم مشکلات برطرف می‌شود.

مصطفی جمالی شب گذشته در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هم‎اکنون کشورمان در زمینه اهدای خون و خون‌گیری وضعیت مطلوبی دارد.

وی با اشاره به وضعیت مناسب کشور طی سه ماه گذشته در زمینه اهدای خون هموطنان، افزود: میزان 13 درصد کشورمان در سه ماه نخست امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش در روند اهدای خون داشت و امیدواریم این روند در ماه‌های آینده به روزهای اوج برسد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پاسخ به یک سؤوال مبنی بر وجود کمبود نیروی متخصص و پزشکان در حوزه خونگیری، تصریح کرد: کمبودهایی در زمینه نیروها و پزشکان داریم ولی امروزه بهره‌وری مهمتر است، هم‌اکنون از نیروهای طرحی استفاده می‌کنیم اما مشکل اصلی در تأمین اعتبارات لازم است.

وی با اعلام اینکه بزرگترین چالش در سازمان انتقال خون این است که سازمان برنامه بودجه کشوری و استانی متوجه اهمیت انتقال خون نیست، گفت: اگر اعتبارات کافی و مطلوب باشد مشکلی در سازمان انتقال خون نداریم و با کمک نیروهای طرحی می‌توان عملکرد شایسته را پیش‌بینی کرد.

جمالی با اشاره به اینکه اگر در کشورمان حدود 30 درصد افزایش پزشک، نیروهای خونگیری و تخصصی خون داشته باشیم مشکلات حل می‎شود، یادآور شد: اگر حدود یک هزار نفر افزایش نیرو در انتقال خون کل کشور داشته باشیم قول می‌دهم تا چند سال آینده مشکلات مرتفع می‎شود.

وی با بیان اینکه باید چالش‌مان در برنامه و بودجه کشور برطرف شده و اهمیت انتقال خون تبیین شود، ادامه داد: با برطرف شدن این مشکل اعتبارات لازم و کمبود نیروهای متخصص تأمین می‎شود.

جمالی با اعلام اینکه طی سال گذشته 2 میلیون اهداکننده خون در سطح کشور داشتیم که برخی افراد مستمر خون می‌دهند و افرادی برای یک‌بار اهدا داشتند، تصریح کرد: اگر در سه سال آینده این میزان به 2 میلیون و 500 هزار اهداکننده خون برسد نیاز کشور برطرف می‎شود ولی با توجه به افزایش سن، نیازمندی سالمندان به خون به علت کهولت سن و امار بالای بیماران تالاسمی در کشور مصرف نیز در سال‌های آینده بالاتر می‌رود.

وی با اشاره به اینکه در کشورمان واردات و صادرات خون نداریم، افزود: فقط پلاسمای خونی کشورمان به خارج از مرزها رفته و به داروهای مشتق از پلاسما تبدیل شده و بازمی‌گردد یعنی داروهای برگرفته از پلاسما را با خون ایرانی تأمین می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اعلام اینکه هیچ پالایشگاه خون قابل قبول در سطح کشور نداریم، یادآور شد: صحبت‌هایی مبنی بر ایجاد پالایشگاه خون در تعدادی از مراکز استان‎های کشور بوده که همچنان فقط در حد حرف باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه اتوبوس خونگیری مجهز توسط خیران آملی در آینده تهیه می‌شود، ادامه داد: این اقدام با هدف اهدای خون مردم روستاها و بخش‌ها اجرا می‌شود زیرا باید شرایط اهدای خون برای مردم روستاها و بخش‌ها فراهم شود تا همه در این اقدام خیر شرکت داشته باشند.

جمالی بیان کرد: اهدای خون توسط روستاییان آمل می‌تواند در سطح کشور الگو باشد که این مهم نیازمند همت خیران است، خاطرنشان کرد: بعد پشت سر گذاشتن شرایط سخت کرونایی وضعیت مطلوبی در اهدای خون در سطح کشور داشتیم و با توجه به بازگشت به شرایط کرونایی و شیوع بیماری ممکن است این مهم در روند اهدای خون اثرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه بلاتکلیفی در اعطای سند مالکیت پایگاه انتقال خون آمل با کمک فرماندار و خیران مرتفع می‎شود، گفت: بحث آموزش و پژوهش سال‌های گذشته در پایگاه انتقال خون امل فعال بوده و حدود است که به صورت غیرفعال درآمده است، قرار است نماینده سازمان انتقال خون کشور با نماینده خیران نشست‌هایی داشته باشد و با علت‌یابی و رفع مشکل به دنبال اجرای نیت واقف بوده و انتظار داریم امر آموزش دوباره به آمل بازگردد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.