با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

نیما ، روشنفکری با روحیه دهاتی

افشین اعلاء شاعر مازندرانی و همشهری نیما یوشیج ، سخنرانی متفاوتی را در نخستین جشنواره ملی شعر جایزه نیما ارائه و بر این نکته تاکید کرد که نیما با وجود نوآوری و جایگاه ویژه اش در روشنفکری ، هرگز از سنت جدا نشد و ' در قله روشنفکری روحیه دهاتی خود را حفظ کرد '

منتشر شده

در

اعلاء که در ساعات پایانی این جشنواره در دانشگاه آزاد واحد نور سخنرانی می کرد ، افزود :
نیما اول از دام ها رهیده شد ، بعد به قله اشراف رسید . او این امتیاز را داشت که در ایران زمان خود و حتی تا امروز در راس قله روشنفکری قرار داشت، اما هرگز روح شهرستانی و دهاتی خود را فراموش نکرد و اسیر تظاهراتی که به اسم روشنفکری به خورد ملت ایران داده می شود، نشد.
وی ادامه داد : نیما گذشته از آثار گرانسنگ ، واجد ویژگی های شخصیتی است که صرفا از یک انسان پیشرو و اثر اگذار در نسل های بعدی پیدا می شود.
این شاعر همشهری نیما یوشیج خلاصه کردن بزرگداشت نیما را در برگزاری جشنواره ها غیرقابل قبول دانست و گفت : اگر امروز به نام نیما می بالیم و اگر نیما محور و بهانه ای شده تا شهرستان نور سری در میان سرها داشته باشد ، نباید به بزرگداشت و گرامیداشت اسم نیما اکتفا کنیم.
وی افزود : ما از این دست آدم ها کم داریم . نیما پیش قراول تحول و دورنگری بود؛ این شاعر بزرگ افق های بسیار وسیع تر از افق گسترده شهرستان نور دارد و تمام اجزای طبیعت این اقلیم در لابلای اشعار او ثبت و در فرهنگ شعر نیما مشاهده می شود و نیز روحی در شعر نیما هست که در جایگاه و قالب محدود دنیایی نمی گنجد.
این استاد دانشگاه گفت : عنوان پدر شعر نو برای نیما کم است چون این عنوان یعنی قواعد عروض را دستخوش تغییر کرد در حالی که نیما نگاهی ایجاد کرد که نه تنها در شعر بلکه در ادبیات و فرهنگ اثری همیشگی گذاشت و به معدلی در درون خود رسید که برای همه سمبل و اسطوره شد.
وی افزود : اگر نیما دست به تجدد و نوآوری زد ، هرگز سنت های گذشتگان را انکار نکرد، چیزی که امروز براحتی در میان برخی شاعران نسل جوان شاهدیم یعنی پشت پا زدن به همه معیارهایی که ریشه در ابعاد سنتی دارد.
او ادامه داد : سنت به خودی خود امری مذموم نیست که به بهانه نوآوری همه داشته های خود را ویران کنیم . نیما در روزگاری که محفل ها و انجمن های ادبی به ابتذال کشیده شده بود و شعرهای تکراری و مضامین مبتذل ادبیات ما را که ثروت فرهنگی ماست به نابودی می کشاند، یکسره همه تمسخرها را به جان خرید و لباس برازنده ای به تن شعر کرد و در اختیار ما گذاشت.
اعلاء با تاکید بر این که پاسداشت زبان طبری صرفا شعر گفتن به این زبان نیست ، گفت : روحی در آثار نیما بود و پیام زندگی نیما که باید آن ها را دریابیم ، جنس تخیل بسیار مهم است چون تخیل به ما قدرت می دهد از زبان اشیا سخن بگوییم.
وی با اظهار این که جنون و عظمت شاعرانه نیما را باید دریابیم ، افزود : او در عمل و زندگی هم حاضر بود همه چیز را به نابودی بکشاند تا حقیقتی بازگو شود.
او با بیان این که ثروت ما ادبیات ماست ، تاکید کرد : نباید آمیزه های بزرگانی چون نیما را نادیده بگیریم . از نام بزرگان نه برای اعتلا ، بلکه فقط پله ای برای ترقی خودمان ساخته ایم.
اعلاء شخصیت نیما و جایگاهش را دست نیافتنی توصیف کرد و گفت : دندان های نیما در هر دهانی روییده نخواهد شد ، استخوان های نیما اسکلت هر شخصیتی نخواهد شد.
وی افزود : انصاف این است آنچه نیما از ما می خواهد پشت پا نزنیم . برای ترقی تلاش کنیم اما در مسیر این ترقی سعی نکنیم دیگران را نفی و لگدمال کنیم . اگر می توانیم اثری ماندکار خلق کنیم و اگر نمی توانیم گود را خالی کنیم.
نخستین جشنواره ملی شعر جایزه نیما روز پنجشنبه در دو نوبت صبح و عصر در سالن همایش های دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور برگزار شد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.