با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

وجود 99 آستان امامزاده در آمل/ صدور 97 فقره سند برای موقوفات آمل

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به وجود آستان 99 امامزاده در این شهرستان، گفت: طی یک سال گذشته تعداد 97 فقره سند برای موقوفات به متراژ یک میلیون و 24 هزار و 330 متر مربع صادر شد.

منتشر شده

در

حجت‌الاسلام محمدهادی بهرامی در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه وقف، اظهار کرد: وقف سنت حسنه و جاری است که قبل از اسلام نیز وجود داشت و در اسلام مورد تأکید و تأیید فراوان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه ماندگاری وقف زمانی رقم می‌خورد که انسان دست از مال دنیا می‌کشد و آن را اهدا می‌کند، افزود: در این سنت حسنه انسان برای مال‌هایی که خود را به زحمت انداخته است برنامه مدون و ماندگار دارد و آن را برای پیشرفت فرهنگ و امور دینی جامعه وقف می‌کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اعلام اینکه وقف امری فرهنگی و اقتصادی است که به فرهنگ و اقتصاد جامعه کمک بسزایی می‌کند، تصریح کرد: بسیاری زمان‌ها دولتمردان نمی‌توان از پس برخی هزینه‌ها برآیند و خیران با پایدارترین روش و بهترین عمل دست به وقف می‌زنند.

این مسؤول وقف را منشأ خیر، برکات و ثمرات دنیوی و اخروی دانست و گفت: سه دسته از افراد با تربیت فرزند صالح، آثار ماندگار علمی و جاوید و وقف اموال با مرگ نه تنها از دنیا دست‌شان کوتاه می‌شود بلکه منبع خیر و حسنات در دنیا و آخرت هستند.

بهرامی با اعلام اینکه با شیوع ویروس کرونا محدودیت‌ها و موانع باعث شده تا عدم حضور زائران در بقاع متبرکه را شاهد باشیم و برخی امامزادگان با کمبود منابع مالی روبرو شدند، بیان کرد: مراسم‌های مذهبی در ایام شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل بهداشتی و شیوه‌نامه‌ها در فضای باز بوده است.

وی با اشاره به اینکه در راستای مبارزه با کرونا در برخی بقاع متبرکه و امامزادگان تهیه گان بهداشتی، محلول ضدعفونی، ماسک و دستکش انجام می‌شد و هم‌اکنون در سه بقعه متبرکه و امامزاده مراکز واکسیناسیون فعال است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اعلام اینکه در زمینه عمرانی بقاع بیش از ۲۷ میلیارد ریال هزینه شده است، خاطرنشان کرد: در زمینه مدیریتی بقاع مبلغ ۱۵ میلیارد ریال، در زمینه فرهنگی مبلغ ۸ میلیارد ریال، حفظ و نگهداری موقوفات ۲۹ میلیارد ریال از محل موقوفات، برگزاری مراسم‌های مذهبی قرآنی مبلغ ۷۴ میلیون ریال، اطعام‌دهی محرم، ماه رمضان و کمک به هیأت مبلغ ۲۷ میلیارد ریال، خیریه فقرا، دانش‌آموزان و دانش‌جویان نیازمند ۳۰۰ میلیارد ریال، مباحث اجتماعی مبلغ ۲ میلیارد ریال، کمک به مدارس علوم دینی مبلغ ۱۱ میلیارد ریال، تعمیرات و هزینه‌های روزانه مساجد ۷ میلیارد ریال و نیات مرتبط با بقاع میزان ۸ میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.

این مسؤول با تأکید بر اینکه طی یک سال گذشته ۹۷ سند برای موقوفات به متراژ یک میلیون و ۲۴ هزار و ۳۳۰ متر مربع صادر شده است، متذکر شد: تعداد ۷۰ سند دفترچه‌ای بقاع متبرکه نیز امسال تبدیل به سندهای تک برگ می‌شود البته تمام موقوفات فاقد سند نیز با ثبت در سیستم جامع اوقاف و امور خیریه دست تجاوزگران و دست‌درازان به اموال وقف را کوتاه می‌کند.

بهرامی یادآور شد: هم‌اکنون ۹۹ امامزاده در شهرستان آمل وجود دارد ۴۵ امامزاده فعال هستند همچنین تعداد یک هزار و ۲۶۸ موقوفات منفعتی و انتفاعی در آمل وجود دارد که یک هزار و ۱۷۱ موقوفه متصرفی و ۹۴ موقوفه غیرمتصرفی هستند و تعداد سه موقوفه اشتراک تولیه است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار و ۴۶۶ رقبه تحت مدیریت اوقاف و امور خیریه قرار دارند، بیان کرد: وقف سنت ماندگار و حسنه جاریه است و باید براساس نیت واقفان هزینه شود.

بهرامی با اشاره به برنامه‌های دهه وقف به برگزاری مراسم عزاداری در بقاع متبرکه، محفل انس با قرآن با حضر قاری بین‌المللی علیرضا رضایی، دیدار با مسؤولان و توزیع سبدهای معیشتی بین نیازمندان پرداخت و گفت: عطرافشانی و غبارروبی مزار شهدا، سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه، تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت، همایش استانی تجلیل از واقفان و متولیان، دیدار با خانواده شهدا و واقفان، برگزاری نمایشگاه بزرگ عکس در آستان امامزاده ابراهیم(ع)، نشست با مسؤولان اداره صنعت، معدن و تجارت در دهه وقف و ویزیت رایگان پزشکان حوزه سلامت از دیگر برنامه‌ها است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.