با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

آتش‌سوزی ساختمان اداری باغ جهانی عباس‌آباد

آتش‌سوزی در پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر به ساختمان اداری این مجموعه خساراتی وارد کرد، اما با مهار آتش خسارتی به محوطه تاریخی و طبیعی این مجموعه وارد نشد.

منتشر شده

در

به گزارش پایگاه خبری آمل نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در بخشی از این مجموعه تاریخی گفت: شامگاه یکشنبه ۱۶ آذر ساختمان اداری این پایگاه که از الحاقات سال ۱۳۸۸ است، دچار حریق شد که با تلاش به موقع نیروهای آتش‌نشانی، از سرایت آتش به بخش‌های اصلی و تاریخی این مجموعه جلوگیری شد.

سید رحیم موسوی افزود: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی نداشت و علت حادثه نیز در دست بررسی است.

وی با اشاره به موقعیت حساس این پایگاه و ثبت در فهرست میراث جهانی در مجموعه باغ های ایرانی، گفت: به زودی گزارش کاملی از میزان خسارت مالی ارائه خواهد شد.

مجموعه عباس‌آباد با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۹ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز، میان جنگل‌های انبوه واقع است که از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است.

این مجموعه در قالب پرونده زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
این مجموعه شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و ۲ برج آجری است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شد و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران به شمار می‌آید.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.