با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

آغاز عملیاتی فاز نخست طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی در نوشهر

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به آغاز عملیاتی فاز نخست طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی در نوشهر گفت: هدف اصلی این طرح توسعه و بهبود حفاظت و مدیریت علمی و فنی جنگل‌ها است.

منتشر شده

در

سامانه برخط رصد و پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی ظهر امروز با حضور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در چالوس افتتاح شد.

مسعود منصور در این مراسم با بیان اینکه این طرح کمک زیادی برای جلوگیری از قاچاق چوب، تخریب و تصرف جنگل دارد، اظهار کرد: این طرح در ارزیابی واحدهای اجرایی و حفاظتی ادارات کل، حریق، آفات و بیماری‌هایی که در جنگل به وجود می‌آید بسیار مفید خواهد بود.

وی به تفاهم‌نامه سازمان جنگل‌ها با معاونت علمی و فناوری اشاره کرد و گفت: با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان توافق‌های لازم را به صورت یک پروژه مشترک انجام شد که در این پروژه تغییرات جنگل‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه و در مقیاس‌های بزرگ با ارتفاع کمتر از یک‌متر را از طریق عکسبرداری هوایی و ایستگاه زمینی ایجاد شده به صورت فیلم و عکس دریافت کنیم.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: این طرح در یک سطح ۱۰۰ در ۱۰ کیلومتری به صورت پایلوت آغاز شده است و در کل جنگل‌های هیرکانی و به تدریج به جنگل‌های کشور و حتی در بلندمدت به عنوان یگان هوایی حفاظت بتوانیم این پروژه را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در 47 هزار هکتار از جنگل‌ها طرح توسعه و غنی‌سازی انجام گرفت، خاطر نشان کرد: با ابلاغ بخشنامه به همه ادارات کل، اولویت برنامه‌ها را به احیا و توسعه نقاطی از جنگل‌هایی که دچار حریق و تخریب شدند، داده است.

منصور در ادامه به ساماندهی نیروهای فعال در حوزه حفاظت از جنگل‌ها در کشور اشاره و بیان کرد: سیستم پوشش و تجهیزات دفاعی یگان حفاظت تدوین شد و خودروهای زیر پوشش نیز به جی پی اس مجهز شده است.

حمیدرضا سلیمانی رئیس مرکز نوآوری منابع طبیعی و آبخیزداری فناوری کشور در ادامه مراسم گفت: از قدیم این کمربند سبز از عوامل تهدیدکننده نظیر آفات، بیماری‌ها، آتش‌سوزی، دست‌اندازی سودجویان و نیز قاچاق چوب در امان نبوده است که در واقع اجرای طرح پایش هوایی یکی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از این عوامل خواهد بود.

وی افزود: امروز فاز اول عملیاتی طرح پایش هوایی جنگل‌های هیرکانی شمال را در محدوده شرق منطقه نوشهر و غرب منطقه آمل آغاز شد

سلیمانی افزود: با استفاده از تصاویر هوایی به منظور تصویربرداری در یک بازه زمانی مشخص و بعد حرکت به سمت تلفیق، الگوریتم و استفاده از کیفیت و دقت تصاویر هوایی برداشتی که چیزی در حدود متر است را با تصاویر ماهواره‌ای غیرتجاری تامیم دهیم.

رئیس مرکز نوآوری و فناوری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها این طرح را با محوریت سازمان و مرکزی نوآوری سازمان عنوان کرد و بیان کرد: در فاز نحست که به مدت ۶ ماه پیش‌بینی شده به‌توان این پروژه به اتمام برسد و خروجی‌ها تهیه و مقدمات کار بزرگ که مدنظر است به انجام برسد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.