با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

ابراز نگرانی از افزایش ابتلا به کرونا در مازندران/ فرار مازندرانی‌ها از تزریق دز سوم واکسن کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به افزایش تعداد ابتلا به کرونا در استان، گفت: برخلاف استقبال از دز اول و دوم واکسن کرونا مازندرانی‌ها رغبت چندانی نسبت به دز سوم کرونا نشان ندادند.

منتشر شده

در

دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان را نگران کننده توصیف کرد و گفت: میزان مراجعه سرپایی بیماران مبتلا به کرونا، موارد بستری و حتی فوتی ناشی از کرونا با شیب بسیار تند در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در جامعه باور غلطی نسبت به سویه اومیکرون و کم خطر بودن این جهش شکل گرفته است، افزود: با شیوع اُمیکرون میزان مراجعه بیماران سرپایی مبتلا به کرونا تا چهار برابر سویه‌های قبلی افزایش یافت و هنگامی که مراجعه سرپایی افزایش می‌یابد معنایش این است که آمار بیمار بستری تا ۲.۵ برابر اضافه می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، از کودکان به عنوان آسیب‌پذیرترین گروه جمعیتی در برابر اومیکرون یاد کرد و افزود: سویه اومیکرون بیشتر کودکان زیر ۱۲ سال را مورد هدف قرار داده و در حال حاضر بستری کودکان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های مازندران به شدت روند صعودی دارد.

اویس با ابراز نگرانی از افزایش آمار بیماران بدحال طی یک هفته گذشته، بیان کرد: تعداد بیماران بدحال کرونایی و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه طی یک هفته از ۹۹ نفر به ۱۵۳ نفر رسیده که این آمار نشان دهنده این است که این سویه برخلاف باور غلط افکار عمومی کم خطر نیست.

*نیمی از مازندرانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

 اویس با بیان اینکه فرضیه نادرست کم خطر بودن سویه اومیکرون سبب فاصله‌گیری مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده است، گفت: میزان رعایت پروتکل بهداشتی در استفاده از ماسک و  فاصله گذاری اجتماعی در استان  ۵۷ درصد است که وضعیت مطلوبی ندارد.

وی تنها راه برون رفت مازندران از شرایط قرمز کرونایی را در رعایت پروتکل‌ها و تزریق دز سوم واکسن عنوان کرد و افزود: استفاده از ماسک تا ۸۰ درصد از انتشار سویه اومیکرون جلوگیری می‌کند و در حال حاضر با توجه به افزایش شهرهای قرمز استان انتظار ما این است که مردم حتما از ماسک استفاده و از برگزاری هرگونه تجمعاتی خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خواستار رعایت قرنطینه در زمان ابتلا به ویروس اومیکرون شد و گفت: رعایت قرنطینه یک بحث فردی است ولی توصیه عمومی ما این است افرادی که به بیماری مبتلا شدند خودشان را در منزل قرنطینه کنند و در مجامع عمومی حضور نیابند تا از انتشار بیشتر این ویروس جلوگیری شود.

اویس به اعمال محدودیت‌های کرونایی در پی افزایش شهرستان‌های قرمز اشاره کرد و گفت: در شهرستان های قرمز  و نارنجی مدارس  و دانشگاه‌ها غیرحضوری است و همچنین تالارها، مجتمع‌های ورزشی به طور کامل تعطیل هستند و رستوران‌ها نیز تنها مجاز به ارائه خدمات به‌صورت بیرون‌بر هستند.

*فرار مازندرانی‌ها از دز سوم واکسن 

سرپرست مرکز بهداشت مازندران با بیان اینکه مازندران حدود ۲۵ درصد از میزان هدف‌گذاری واکسیناسیون دز سوم فاصله دارد، گفت : حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در مازندران واجد شرایط دریافت دز سوم واکسن کرونا هستند که در زمان حاضر ۴۵ درصد از این افراد نسبت به تزریق این دز یادآور اقدام کردند که با این اعداد و ارقام به هیچ عنوان نمی‌توان به جنگ اومیکرون رفت.

 اویس افزود:  برخلاف استقبال از دز اول و دوم واکسن کرونا، مردم رغبت چندانی به دز سوم کرونا نشان ندادند و در صورتی که در هفته‌های آینده میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا در مازندران به ۸۰ درصد نرسد، موج ششم کرونا می‌تواند همانند موج پنجم کرونا تمام بیمارستان‌های استان را درگیر و مملو از بیماران کرونایی کند.

*افزایش بستری کودکان

وی با توجه به افزایش بستری کودکان زیر ۱۲ سال بر واکسیناسیون این گروه سنی تاکید کرد و گفت: مازندران حدود ۱۱۱ هزار نفر کودک بین ۹ تا ۱۲ سال دارد که در حال حاضر تنها ۱۵ درصد این گروه واکسینه شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: بازگشت رنگ قرمز کرونایی به استان نتیجه واکسن‌گریزی و همچنین عادی‌انگاری است که در صورت ادامه این روند احتمال دارد مازندران یکپارچه قرمز شود و محدودیت‌های کرونایی نیز افرایش یابد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.