با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

اجرای بزرگترین طرح بازآفرینی شهری و ساماندهی رودخانه کشور در آمل

عضو هیأت مدیره سازمان بازآفرینی شهری کشور گفت: طرح احیا و ساماندهی پروژه رودخانه هراز با طول ۶ و نیم کیلومتر بزرگترین طرح بازآفرینی شهری در حوزه ساماندهی کناره رودخانه در کشور است.

منتشر شده

در

به نقل از اداره روابط عمومی شهرداری آمل، مجید روستا در بازدید از پروژه طرح توسعه گردشگری پارک ساحلی هراز، پیاده‌راه‌سازی هسته مرکزی، همسان‌سازی سنگ فرش و اجرای سقف سنتی بازار قدیم در جمع مسؤولان اظهار کرد: در زمانی که شهرداری‌ها یا پروژه‌ای ندارند یا به دنبال پل‌سازی هستند، کار شهرداری آمل در بازپیرایی شهری و اجرای پروژه‌های انسان‌محور کاری بسیار بزرگ و ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن طرح‌های مختلف توسعه شهری، در آینده نزدیک شهر آمل متحول می‌شود، افزود: شرکت بازآفرینی شهری کشور با توجه به پروژه‌های بازآفرینی در دست اجرای شهرداری آمل در مرحله اول مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص می‌دهد.

عضو هیأت مدیره سازمان بازآفرینی شهری کشور تصریح کرد: طرح احیا و ساماندهی پروژه رودخانه هراز با طول ۶ و نیم کیلومتر بزرگترین طرح بازآفرینی شهری در حوزه ساماندهی کناره رودخانه در کشور است.

این مسؤول با بیان اینکه این طرح با توجه به وسعت حجم و قرار داشتن در فضای متفاوت، تحولی برای شهرستان دارد، بیان کرد: ایجاد دریاچه شهری، فرصت‌های گردشگری، بازی‎ها و تفریحات آبی در حاشیه رودخانه کبیر هراز در آینده نه چندان دور تحولات عظیمی در حوزه توسعه فضاهای عمومی شهری، اقتصادی، تعاملات اجتماعی و توسعه سیمای شهری در شهر آمل دارد.

روستا خاطرنشان کرد: آمل می‌تواند الگوی مناسبی برای تمام شهرهای صاحب ظرفیت‌های اکولوژیک مناسب باشد، متذکر شد: مدیریت شهری باید به این موضوع مهم توجه داشته باشد و با استفاده از ظرفیت کناره‌ها، هویت شهری، اقتصاد شهری و احیای محیط زیست شهری با رویکرد جدیدی در دستور کار قرار گیرد.

وی با تأکید بر طول پروژه هراز، قرار داشتن بخش زیادی رودخانه در محدوده شهر آمل و هسته تاریخی و قدیمی شهرستان، متذکر شد: این پروژه هزینه منفعت است که منافع اجتماعی و اقتصادی بسیار مناسب در آینده ایجاد می‌کند.

روستا با اشاره به اینکه از منظر بسته اقتصادی این پروژه با توجه به ظرفیتی که دارد می‌تواند مورد توجه بخش خصوصی قرار گیرد، اظهار کرد: این پروژه تنها یک پروژه در کنار یک رود نیست بلکه یک پروژه شهری هم‌پیوند با سایر کارکردهای شهری و کارکردهای اجتماعی است و مجموعه اقتصاد بازار را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی با اعلام اینکه بازار تنها ارائه خدمات و خرید مایحتاج روزانه مردم نیست بلکه با تعریف پروژه‌ها بازار علاوه بر نقش اقتصادی تبدیل به فضای عمومی می‎شود و تعاملات اجتماعی بهتری شکل می‌گیرد، یادآور شد: باید به سمت و سویی برویم که شهر برای انسان و شهروند ساخته شود نه برای خودروها و ماشین‌ها البته این پروژه یکی از انسان‌محورترین پروژه‌هایی است که در شهر آمل انجام می‌شود.

عضو هیأت مدیره سازمان بازآفرینی شهری کشور با اعلام رصد فعالیت مدیران سطح کشور و تمجید از عملکرد و اقدامات سید حمید هاشمی شهردار آمل، گفت: با وجود منابع و اعتبارات کافی مدیران به راحتی کار می‌کنند ولی مدیری توانمند است که در شرایط سخت اقتصادی، تحریم و مشکلات فراوان مالی دست به اقدامات بزرگ و کارهای چشمگیر بزند.

شهردار آمل در این بازدید اظهار کرد: ظرفیت آمل با گردش اقتصادی بالا آنچه که می‌بینیم نیست زیرا این شهرستان حدود 50 درصد از صنعت مازندران را در اختیار دارد و باید در حوزه‌های مختلف رشد خوبی داشته باشد.

سید حمید هاشمی افزود: نمی‌توان در شهر آمل در یک مقطع در بالاترین درجه قرار داشته باشیم و در دیگر مقاطع متوسط یا رو به پایین بود.

وی با اشاره به اینکه با ورود به شهر آمل در ورودی محور هراز به استان مازندران فضای مناسبی برای معرفی شهر و امکانات آن وجود ندارد، تصریح کرد: هم‌اکنون با تعیین پیمانکار فضای ورودی شهر مشخص شد، برای پیش فضای ورودی طراحی انجام شده و به طول دو کیلومتر کندرو و تندرو دیده شده است همچنین قصد داریم این فضا را به فاز دوم ساماندهی بستر رودخانه هراز متصل کنیم.

شهردار آمل با اعلام اینکه با مهیا شدن بستر سرمایه‌گذاری در فاز دوم ساماندهی بستر رودخانه هراز با طول بیش از ۶ کیلومتر هر سرمایه‌گذار آماده فعالیت در مسیر کناره رودخانه خواهد بود، یادآور شد: باید از رودخانه زیبا و کبیر هراز در مرکز شهر با بستر مهیا و مناسب مردم بهره بگیرند و اتصال آن به پیاده‌رو هسته مرکزی ظرفیت بازار را افزایش داده و گردش اقتصادی بیش از دو برابر خواهد شد.

این مسؤول با اشاره به لزوم ورود توریست به داخل شهرهای شمالی و دسترسی به بازار، امکان گردشگری، سیاحتی و تفریحی بیان کرد: در راستای اجرای پروژه برای بازاریان دغدغه‌هایی ایجاد شده است ولی تجربه پیاده‌راه‌سازی در همه جای دنیا نشان داده نقاط قوت اقتصادی برای بازار ایجاد می‌شود همچنین بحث اصلی در این بین پارکینگ بوده که 30 درصد افزایش پارکینگ در جداره رمپ احداثی درنظر گرفته شد و مورد دیگر بحث دسترسی‌ها است.

هاشمی ادامه داد: هیچ دسترسی برای بازاریان و مردم در این پروژه بزرگ قطع نمی‌شود بلکه دسترسی اورژانسی، امدادی و تخلیه بار نه تنها قطع نشده بلکه براساس زمان‌بندی تنظیم می‌شود.

وی گفت: باید از امکانات لازم در سطح شهر کسب درآمد مطلوب انجام گیرد و هر پروژه عمرانی و گردشگری باید توجیه و تعریف اقتصادی و درآمدی داشته باشد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.