با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

احتمال مشاهده چرخه انتقال بیماری تب کریمه کنگو با گرمای هوا وجود دارد

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: همه ساله بعد از بارندگی فصل بهار و آغاز فصل گرما شاهد فعالیت پشه‌ها و کنه‌ها هستیم که برخی از آنان عامل انتقال بیماری بین دام‌ها و انتشار بیماری بین انسان و دام می‌شود نمونه آن بیماری تب کریمه کنگو است.

منتشر شده

در

سیدحسین رضوانی اظهار کرد: همه ساله بعد از بارندگی فصل بهار و  آغاز فصل گرما شاهد فعالیت پشه‌ها و کنه‌ها هستیم که برخی از آنان عامل انتقال بیماری بین دام‌ها و انتشار بیماری بین انسان و دام می‌شود نمونه آن بیماری تب کریمه کنگو است.

وی با بیان اینکه با توجه به فصل بهار و گرمای هوا احتمال دارد چرخه انتقال بیماری را مشاهده کنیم، افزود: لازم است دامداران نسبت به سم‌پاشی جایگاه‌های دام و همچنین خود دام اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران اضافه کرد: برای اینکه شاهد موارد انسانی بیماری تب خونریزی‌دهنده کنگو نباشیم لازم است دامداران از حمام ضدکنه استفاده کنند.

این مسؤول بیان کرد: موارد اعلام‌شده هشدار جدی است که باید دامداران نسبت به رعایت آن اهتمام کنند.

رضوانی تصریح کرد: همچنین به کشتارگاه‌ها اعلام کردیم بعد از ذبح دام لاشه را به مدت ۲۴ ساعت و آلایش و سایر فرآورده‌ها را به مدت ۴۸ ساعت در پیش سردکن کشتارگاه نگهداری کنند تا عامل بیماری با حفظ شرایط سرمایی ا بین رود.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر که باید برای جلوگیری از انتقال بیماری به آن توجه شود این است انتقال لاشه توسط ماشین‌های دارای زنجیره سرد صورت گیرد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران یادآور شد: در کل استان سم‌پاشی در مناطقی که سال‌های گذشته موارد درگیری گزارش شده را در دستور کار قرار داریم که لازم است دامداران نیز در این زمینه با ما همکاری کنند.

رضوانی خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در سطح استان و با نگاه ویژه و اولویت در غرب استان ازجمله شهرهای چالوس، کلاردشت، بخش کجور و نوشهر که در سال‌های گذشته درگیر بودند مورد توجه قرار دارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.