با ما همراه باشید

تجارت

اختصاص 50 هزار میلیارد تومان تشهیلات نوسازی صنعت/ احیای 1200 معدن و به مزایده رفتن 500 هزار محدوده معدنی

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / سیدرضا فاطمی امین صبح امروز در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی در جمع خبرنگاران با اشاره به رویکرد دولت در حمایت از صنعت، اظهار کرد: در بخش صنعت معدن و تجارت صدها شاخص مطرح است ولی دو شاخص بارز و گویا داریم که می‌تواند عملکردها را نشان دهد.

وی افزود: این دو شاخص مهم تولید و صادرات هستند، در تولید آمارها بسیار مهم و رو به رشد است و در اکثر محصولات افزایش و رشد تولید از 10 تا 100 درصد داریم.

فاطمی امین تصریح کرد: با توجه به نمایش رشد در مقادیر تولید و طبق گزارش‌های مرکز آمار و مراکز رسمی کشور، رشد اقتصادی سه ماه نخست امسال محاسبه شده است

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی صنعت امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5.1 درصد بوده است، یادآور شد: رشد پنج درصدی اقتصاد صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از حرکت پیشرو و رو به جلو دارد.

فاطمی امین با اعلام اینکه شرکت‎های تولیدی که در بورس حضور دارند در پنج ماه نخست امسال 6.7 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتند، گفت: این مهم نشان‌دهنده  آن است که بخش صنعت و تولید در حال حرکت با شتاب مناسب است همچنین در مورد رشد صادرات ارقام بسیار مهم و ارزشمند هستند.

وی افزود: در پنج ماه نخست امسال 24 درصد بیش از سال گذشته صادرات داشتیم همچنین با قاره آفریقا 100 درصد افزایش و پیشرفت صادرات رقم خورد و با کشور روسیه در مرداد ماه سال جاری نسبت به سال گذشته 180 درصد پیشرفت صادرات داریم که این ارقام صادرات و تولید نشان از حرکت بسیار خوبی در صنعت معدن و تجارت دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید تمرکز خود را بر روی اشتغال بگذاریم و برای‌مان مهمتر از تعداد اشتغال، توزیع اشتغال باشد، گفت: هم‌اکنون اشتغال حرکت دارد ولی باید شتاب بیشتر گیرد، به همین دلیل 10 پروژه را از اول مهر امسال آغاز کردیم که تمرکزشان بر روی اشتغال است.

وی ادامه داد: یکی از این پروژه‌ها احیای معادن است، تعداد 5 هزار محدوده اکتشافی و معدن به مزایده گذاشته می‌شود که کار بسیار بزرگ و بی‌نظیر است.

فاطمی امین با اشاره به اینکه احیای یک هزار و 200 معدن در دستور کار قرار دارد، متذکر شد: نوسازی و بازسازی بنگاه‌های اقتصادی از دیگر اقدامات است، شرکت‌ها و مجتمع‌های صنعتی پس از مدت‌ها کار دچار فرسودگی می‌شوند که نیاز به نوسازی و بازسازی دارند، البته طی توافقاتی با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی مقرر شد 50 هزار میلیارد تومان برای بازسازی و نوسازی تخصیص داده شود.

وی با اشاره به تکمیل طرح‌های نیمه تمام و ایجاد فرصت‌های شغلی با سرمایه‌گذاری جدید، خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال در مناطقی شکل می‌گیرد که اشتغال کمتری داریم، امروزه در بسیاری از شهرها مشکل نیروی کار داریم و پس از مذاکرات با بسیاری از مسؤولان برخی شهرها صحبت از کمبود نیروی کار می‌شود ولی در تعدادی از شهرها نیروی کار وجود دارد ولی فرصت شغلی نیست که این امر نشان می‌دهد که توازن سرمایه‌گذاری در کشور مناسب نبوده است.

وزیر صمت بیان کرد: هم‌اکنون تمرکزها بر آن است بیش از این که به تعداد اشتغال متمرکز باشیم بیشتر به توازن اشتغال متمرکز شویم.

وی با اعلام اینکه شرکت‌های بزرگ کشور مسائل و مشکلات‌شان متفاوت از شرکت‌های دیگر است، یادآور شد: این شرکت‌ها با توجه به اعتبار فراوان می‌توانند تسهیلات بانکی را به راحتی در اختیار گیرند و برای شرکت‌های بزرگ بیشتر نقش تسهیل‌کننده داریم زیرا این شرکت‌ها کمتر با موانعی که عموم صنعت مواجه هستند دست و پنجه نرم می‌کنند.

فاطمی امین گفت: تلاش کنیم مسائل مهم شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را بررسی و برطرف کنیم، البته باید در این برهه از زمان به توازن سرمایه‎گذاری توجه کنیم زیرا اگر در یک نقطه تمرکز بیش از حد انجام شود برای مردم آن شهرها نیز خوب نیست زیرا فرهنگ و قومیت را تغییر می‎دهد و در بسته توازن سرمایه‌گذاری به دنبال این هستیم در سایر شهرها استان ظرفیت‎هایی برای تولید و اشتغال ایجاد شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.