با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

ادعای نشتی در سد لار و طرح انتقال آب از هراز

ادعای نشتی آب سد لار و سرازیرشدن آن به‌سمت هراز بهانه‌ای برای طرح انتقال آب هراز شده، سازمان محیط زیست با طرح انتقالی مخالف و آب‌منطقه‌ای مازندران سکوت کرده! در این میان سرنوشت زیستگاه قزل‌آلای خال‌قرمز به یک تصمیم بسته است.

منتشر شده

در

سر و صدای انتقال آب از دریای خزر به سمنان و از آن پُر سر و صداتر احداث سد فینیسک در سرشاخه‌های سد شهید رجایی و رودخانه تجن، مورد انتقاد سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست و منابع طبیعی قرار گرفته است.

در این بین وزارتخانه‌های نیرو و سازمان محیط زیست، نمایندگان و استانداران سمنان و مازندران سخنان ضد و نقیضی را اعلام کردند، رئیس جمهور در سفر به سمنان و حضور در زادگاهش از انتقال آب خزر به سمنان گفت و زمزمه‌هایی از ساخت یک سد در سرشاخه‌های سد شهید رجایی به میان آمد، اعتباراتی نیز در این زمینه اختصاص یافته است هر چند هنوز خبری جدی از عملیات اجرایی نیست و سایه سمن‌ها بر این پروژه‌ها سنگینی می‌کند اما تهدیدها رو به روز بیشتر می‌شود.

اکنون اما در دل البرز غوغایی است، پروژه انتقال آب از هراز به لار! رودخانه هراز به‌طول 150 کیلومتر از دره لار که در جنوب دماوند قرار دارد سرچشمه می‌گیرد و در راه خود مناطقی زیبا و سرسبز را سیراب می‌کند، آب چشمه‌ها و رودهایی چون لاسم، آب‌رزان، تلخ رود و شیرکلارود نیز به آن می‌پیوندند و در نهایت به آبی بیکران دریای خزر می‌ریزد.

بهانه‌ای که سبب انتقال آب هراز به لار شده این است که آنها می‌گویند سد لار دچار شکاف و یا روزنه‌ای شده که بخشی از آب آن نشت کرده و وارد هراز می‌شود، بنابراین می‌خواهند در پایین‌دست سرشاخه هراز سد احداث کنند و آب شیرکلارود و لاسم‌رود را به لار برگردانند! و یک تونل انتقال آب نیز از سمت تهران احداث کنند.

برای این منظور، نشست‌های مختلفی برگزار شد، شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران سکوت اختیار کرده و اداره‌کل حفاظت محیط زیست مازندران شدیداً مخالف است و نظر خود را به‌صورت کتبی به سازمان مرکزی اعلام کرده است.

این ادعا در حالی مطرح شده است که حوزه آبریز این دو استان کاملاً مشخص و جدا بوده و آب لار ربطی به شیرکلارود و لاسم‌رود ندارد.

در پایین‌دست هراز پرورش ماهی از دیرباز وجود داشته است.ایستگاه ماهیان قزل‌آلای خال قرمز در این منطقه قرار دارد، طرح‌های شیلاتی در آنجا احداث شده و برخی نیز در دست توسعه است.

جایی که برای احداث سد یا بند انحرافی در نظر گرفته شده، بیشترین جمعیت ماهیان قزل‌آلای خال‌قرمز را دارد ضمن اینکه هراز یک رودخانه حفاظت‌شده است و اکنون که این رودخانه در تهدید آلودگی نیز قرار دارد و مسؤولان به‌دنبال راهی برای نجات هراز از وضعیت فعلی هستند، نباید بر پیکر مخدوش آن سنگینی مشکل دیگری آوار شده و این گسترده زیبا رو به نابودی برود.

در سال 91 نشت آب از سد لار اتفاق افتاده بود و گزینه انتقال آب از جاجرود مطرح شد، فراموش نکنیم که سد لار با هدف تأمین آب آشامیدنی تهران و تنظیم آب کشاورزی دشت استان مازندران ساخته شده است اما سهم مازندران از این سد هنوز به‌درستی مشخص نیست.

امیدواریم در ارتباط با بهانه یا ادعای«نشتی جدید» در لار، مسؤولان مربوطه در سطح کلان و استان و همچنین نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی بتوانند از ایجاد هر نوع تنش یا فاجعه‌ای که محیط زیست و زیست‌مندان آن را در پهنه آبی و جنگلی منطقه هراز تهدید می‌کند، مانع شوند. ضمن اینکه در ساخت پروژه‌های عمرانی مطالعات ژئوتکنیکی از اهمیت زیادی برخوردار است و انتقال آب بین‌حوزه‌ای علاوه بر اینکه سبب تحمیل هزینه‌های گزاف می‌شود، تعادل زیست‌محیطی را برهم می‌زند.

به گزارش فارس، منطقه هراز در 25 دی‌ماه 1380 براساس مصوبه شماره 214 شورای عالی محیط زیست با وسعت 15 هزار و 481 هکتار با  اقلیم‌های مدیترانه‌ای معتدل و نیمه‌مرطوب سرد به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده زیر پوشش سازمان حفاظت محیط زیست به‌ثبت رسیده است./ فارس

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.