با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

ارزش پول ملی ناموس دولت است/لزوم اصلاح سیاست‌های پولی

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره برنامه‌هایش برای تقویت ارزش پول ملی گفت: خلاف آن چیزی که تاکنون انجام شده، ریال باید ناموس دولت باشد.

منتشر شده

در

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز (دوشنبه) در برنامه‌ تبلیغاتی خود، ریاست جمهوری را یک سیستم و مکتب فکری و جریان فکری دانست و گفت: به غلط تصور شده که رئیس جمهور باید دانای کل باشد و خودش سناریوی‌های اجرایی را طراحی کرده باشد. ریاست‌جمهوری، از منظومه فکری کسانی که با او کار می‌کنند، شناخته می‌شود.

وی در رابطه با برنامه هایش برای تقویت پول ملی تصریح کرد: ریال خلاف آن چیزی که تاکنون انجام شده، باید ناموس دولت باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: حفظ ارزش ریال نیاز به ساماندهی حکمرانی دارد. متاسفانه در کشور یک سامانه مشخص حکمرانی برای ریال و یک مسئول مشخصی که ارزش پول ملی به او برگردد نداریم.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: مجموعه مولفه‌هایی که باعث خلق پول و ایجاد تورم است در جاهای مختلف در حال سازماندهی است و عملا هیچ جایگاهی، حتی بانک مرکزی، پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه برای کنترل ارزش پول ملی حتی نمی‌شود از بانک مرکزی مسئله را مطالبه و سوال کرد،گفت: بانک مرکزی به تنهایی می تواند جریانی که باعث تضعیف ارزش پول ملی می شود را کنترل کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در خصوص ارزش پول ملی نیاز به اصلاح سیاست های مالی و پولی کشور است و همچنین تقویت تولید در کشور و هدایت نقدینگی در کشور است.

قاضی زاده‌هاشمی در ادامه گفت: برنامه هایی که در دولت سلام پیش بینی می کنیم، ایجاد یک مرکز فرماندهی و یا مدیریت حکمرانی است. چیزی شبیه وزارت خزانه داری باید ایجاد شود که بتواند مجموعه سیاستگذاری‌ها و حفظ ارزش پول ملی را تقویت کند و این فرماندهی کل باشد؛ نه اینکه بانک مرکزی در یک جا و بسته مالی در سازمان برنامه و بودجه تدوین شود، اینها باید در یک مجموعه قرار گیرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره راهکارهای برون رفت از پیامدهای عدم استفاده از فناوری متناسب در کشاورزی گفت: امنیت غذایی به معنی غذای کافی و بسته غذایی متناسب است، بسته غذایی‌ای متناسب است که کالری داشته باشد و سوءتغذیه در سطح سلولی ایجاد نکند.

وی با اشاره به اینکه گرسنگی شامل گرسنگی ظاهری و گرسنگی سلولی است، عنوان کرد: حدود 30 درصد جامعه به نحوی از گرسنگی سلولی رنج می‌برند، یعنی یا گرسنه مطلق است یا نان برای خوردن دارند و یا همان یک نان را هم ندارند، تراز تجاریمان در بخش کشاورزی منفی است و منهای 6 میلیارد دلار واردات داریم.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: این برای ما وابستگی ایجاد کرده است. بازی های مرغ و گوشت و تخم مرغ را می بینید که به علت میزان وابستگی هاست. ما از یک طرف باید سامانه بخش کشاورزی را مدیریت کنیم که نیاز مردم از بین برود و از طرف دیگر نیز این وابستگی را از بین ببریم، نه تنها از بین ببریم، بلکه تراز تجاری را نیز مثبت کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تأمین کالا را به مجموعه زنجیره تأمین می‌سپاریم، گفت: کالاها به بورس کالا می‌روند. در کالاهای اضطراری باید خرید تضمینی ایجاد کنیم.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: اگر بتوانیم مالیات و بیمه را برقرار کنیم؛ یارانه را به مصرف کننده نهایی می دهیم. اگر الآن امکانش را نداشته باشیم، یارانه را به حلقه آخر یعنی گندم و به نانوایی‌ها اختصاص می‌دهیم.

وی با تاکید بر اینکه جای سوم که دولت باید بایستد تعرفه است، گفت: بقیه امور سپرده می شود به مدیریت زنجیره تامین، حفاظت و تسهیلات کجا انجام میشود؟ از طریق مدیریت زنجیره تامین، یعنی او باید کالای کشاورز را از مدیر زنجیره تامین خریداری کرده و او را حمایت کند که ما این کار خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره قاچاق کالا و آسیب های آن به تولیدکنندگان گفت: از 130 هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق، یک درصد به مجازات منجر می‌شود؛ این خنده دار است. در جایگاهی باید کار مدیریتی صورت گیرد و دستگاه های زیرمجموعه نیز گلوگاه‌های قاچاق را ببندند، اما این کار را نمی‌کنند، سامانه جامع گمرک 40 درصد درآمد ما را افزایش داده است.

قاضی زاده هاشمی درباره اینکه فرار مالیاتی از سوی قشر مرفه ناشی از عدم نظارت دولت بر فرآیند اخذ مالیات است، بیان کرد: دنبال نظام یکپارچه مالیاتی و حمایتی و بیمه ای هستیم. کاری که سازمان بیمه ای و مالیاتی می کند در یک سامانه یکپارچه قرار می‌گیرد، که نوع و ترکیب مالیات سِتانی تجمیع می‌شود. بخشی که فرار مالیاتی می‌کنند، انشاءالله رصد خواهند شد.

وی درباره جلوگیری از نوسانات بی منطق بورس تصریح کرد: بازار سرمایه یکی از تمیزترین و شفاف‌ترین بازارهای دنیاست. اصل بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اقتصاد صددرصد دولتی است، به طوریکه بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما دولتی هستند و عدم رقابت واقعی انحصاری که شکل می‌گیرد.

قاضی زاده هاشمی افزود: در شورای بورس همه افراد اطراف میزش دولتی هستند، 90 درصد بازار دولتی و ناظر نیز دولتی است، البته مجازات‌کننده هم دولتی است. این وضعیت ساختار را به هم میزند. باید بگوییم در چه سامانه اقتصادی از بازار سرمایه صحبت می کنیم؟ بازارها و تالارهای موازی و سپس امکاناتی که این فعالان بتوانند در یک شرایطی رقابت کنند، فراهم نیست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: وظیفه ذاتی دولت‌ها در حفاظت و مراقبت از مردم این است که وقتی مردم دچار خطری می‌شوند از آنها مراقبت کند. اینکه ما در قضیه بورس تماشا کردیم، پذیرفته شده نبود.

وی ادامه داد: باید هم نظام مدل سرمایه و نیز مکانیزم مدل فعالان و سهم دولت در بازار سرمایه را تغییر بدهیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: اینکه ما تحت خصوصی سازی، خصولتی سازی کردیم، غلط بود. اینکه قدرت دولت را در مدیریت بازارها حفظ بکنیم و بعد دولت از منافع خودش به ضرر مردم حفاظت کند، این حتما غیرعادلانه است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در نقدینگی که فقط هشت سال گذشته ایجاد شده است به ازای هر نفر، 400 میلیون تومان ایجاد کرده‌ایم، گفت: در 8 سال به ازای هر ایرانی 400 میلیون تومان نقدینگی ایجاد شده است. سهم دهک اول از این مجموعه تسهیلات دهک اول اقتصادی 65 درصد است، یعنی 10 درصد مردم 65 درصد این پول را گرفتند، با 4 دهک بعدی می شود 55 درصد، 4 درصد مردم 5 درصد گرفتند، وقتی می‌گویم که به خانواده ها 500 میلیون تومان بدهیم، جیغ عده‌ای در می‌آید.

قاضی‌زاده در پاسخ به مجری که گفت از کجا می‌آورد؟ بیان کرد: از همین پولی که خلق کردند.

وی ادامه داد: حتی آنهایی که دنبال خروج رکود توسط خلق پول هستند، می ‌گویند که این را هلیکوپتری پخش بکنید. شکاف ایجاد نکنید. هفتاد درصد تسهیلات کشور در استان تهران است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر استان‌های برخوردار را اضافه کنیم، 70 درصد می‌شود، این شکاف رشد ایجاد نمی‌کند؟ یک جا می‌شود یک نظام آموزشی قدرتمند درست می‌کنیم، در شمال شهر تهران به بچه‌هایشان دو زبان یاد می‌دهیم، سفر خارجی می‌روند، رشد می‌کنند، قدرتمند می‌شوند و حکمرانی دست اینها می‌افتد و طبقه مظلوم هرمزگانی و سیستانی همچنان کارگر می‌مانند نه آموزش و نه خدمات درمانی درستی دارند.

قاضی زاده هاشمی گفت: وقتی ساختارها استضعافگر باشند، عوض کردن آدم‌ها مسئله ای را حل نمی‌کند. اینکه چپ بیاید سر کار یا راست بیاید سر کار، اوضاع درست نمی‌شود. ریشدار بیاید یا بدون ریش بیاید سر کار چیزی را عوض نمی‌کند. دولت سلام حرفش این است که نظام حکمرانی باید تغییر بکند.

وی تأکید کرد: من برنامه دارم اما مسئله من برنامه نیست. برنامه مسکن و کشاورزی دارم، شاید هم عمیق باشد، گروه‌هایی که اینها را نوشتند 10 سال است که این برنامه‌ها را نوشته‌اند، مدل حکمرانی مشکل دارد و این نهادهای استضعافگر است که نمی‌گذارد کشور رشد بکند و انقلاب به هدفش برسد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: گفتمان دولت مردم را مطالعه کنید در آن به نظام تحول اشاره کردیم. یکی از مشکلات ما پرداختن به معلولهاست.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای بحث هایی مانند اصلاح نظام بانکی پولی و بانک مرکزی، موضوع خلق پول منابع طبیعی یک سازوکار به نام صندوق ملی طراحی کردیم که سازوکار انفال در آن تغییر می کند.

وی افزود: بیمه مبتنی بر هویت شغلی اشخاص است، نه هویت شخصی، اما حدود 35 درصد از جمعیت ما تحت هیچ بیمه ای نیستند. خود بیمه یک جور مالیات از کسب و کارها گرفته می‌شود و هم حق بیمه می‌دهند ما مجموعه این را برای اینکه کل ایرانیان تحت پوشش بیمه جامع قرار بگیرند ذیل این ساختار قرار می‌دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک سامانه جامع بیمه ای و حمایتی ایجاد می‌شود، گفت: مردم به سه گروه تقسیم می‌شوند یک گروه کسانی هستند که درآمدهایشان بیشتر از هزینه هایشان است، یک عده نیز هستند که درآمدهایشان کمتر از هزینه هایشان است، انهایی که بیشتر است به همان میزان که بیشتر است، مالیات بیشتری می‌دهند و آنهایی که کمتر است به همان میزان که کمتر است، کمتر مالیات پرداخت می‌کنند.

وی گفت: ما قله‌ها را می‌تراشیم و دره ها را پر می کنیم تا فاصله طبقاتی کم شود. اگر پول ارزانقیمت را که زیر نرخ تورم است، به نظام تولید ندهیم، مشکل ایجاد می‌شود.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در این طرح 500 میلیونی حرفمان این است که شمایی که می‌خواهید وام برای تأسیس و راه‌اندازی کسب وکاری بگیرید، تعداد نفرات به‌کارگیری شده را اعلام کنید، باید کسی را که به کار می‌گیرید، از زوج‌های جوان باشد و تا زمانی که بازپرداخت تسهیلات را پرداخت می‌شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یا باید نرخ پول را واقعی بکنیم، زیرا باعث کاهش تولید می‌شود یا وقتی رانتی می‌دهیم، می‌گوییم به ازای این رانت اشتغال موثر ایجاد بشود، این را به هم وصل کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این وام برای خرید کالای ایرانی و جهیزیه، ازدواج و مسکن است، کار این صندوق یک کار مدیریت منابع و توزیع بین اقشار متوسط و پایین کشور است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.