با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

ارسال 700 اثر به نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی/ ارسال اثر کودک 4.5 ساله در جشنواره

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به ارسال 700 اثر به نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی گفت: اختتامیه این رویداد سال آینده در محمودآباد برگزار می شود.

حسین جوادی در نشست مطبوعاتی نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی در سالن جلسات فرمانداری، اظهار کرد: مازندران استان غنی فرهنگی و بومی است که آداب و رسوم مناطق مختلف آن زبانزد است.

وی افزود: باید به فرهنگ غنی مازندران بپردازیم و بیشتر از گذشته فرهنگ غنی و پرمحتوای مان مورد توجه قرار گیرد.

جوادی با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیمای مازندران باید توجه به فرهنگ بومی و محلی را در اولویت قرار دهند، تصریح کرد: در برهه های مختلف مازندرانی های خالق اثر بومی، ملی یا مازندرانی توجه خاص و ویژه قرار نگرفتند و لازم است تا به چهره های شاخص نگاه ویژه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه دانش آموزان باید در مازندران با زبان مادری خلق اثر کنند، یاداور شد: در بیشتر آثار بومی و محلی با زبان مادری در استان آسیب هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با تأکید بر اینکه باید مشاهده کرد که در فرهنگ مان چه خرده فرهنگ هایی به وجود آمد و ویروس های مهلک از سوی مسافران با ورود به فرهنگ اصیل مازندران چه خطراتی ایجاد کرد، ادامه داد: نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی در ۶ محور شعر، قصه گویی، مجری گری، نقالی، دکلمه و سرود مورد استقبال زیاد دانش آموزان و خانواده آنها قرار گرفت تا آثار زیبا، جذاب و جالب خلق شود.

جوادی با اشاره به اینکه لازم است تا بحران ها و مشکلات موجود در فرهنگ مازندران را ریشه یابی کنیم، یادآور شد: باید آثار فرهنگی و بومی مازندران پرمحتوا و جذاب تکثیر شوند و به آنها ضریب داده شود.

وی با اعلام اینکه تاکنون بیش از ۷۰۰ دانش آموز با ارائه آثار در نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی شرکت کردند، افزود: بیشتر آثار در بخش شعر و دکلمه بوده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان اینکه آثار فاخر و ارزشمند نوجوانان مازندرانی مازندرانی با ذوق و علاقه ویژه تهیه شد، تصریح کرد: بسیاری از آثار به فرهنگ استان، زبان مازندرانی، غذا، فضای مازندران، پوشاک بومی، آداب و رسوم مازندرانی پرداخته است.

وی با اعلام اینکه سعی داریم در آئین اختتامیه نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازندرانی که ابتدای سال آینده برگزار می‎شود از معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت می‎شود، گفت: از همه شهرهای مازندران و حتی برخی روستاهای دورافتاده اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد تا توسط داوران مجرب و کارآمد به داوری پرداخته شود.

جوادی با اعلام اینکه نوجوانان به عنوان سرباز از فرهنگ بومی و محلی مازندرانی حراست و نگهداشت را بر عهده دارند، افزود: بخش داوری مردمی از مهمترین بخش ها است که مردم با مراجعه به کانال جشنواره به بهترین آثار نمره می دهند.

وی با اشاره به اینکه آخرین مهلت ارسال آثار تا ۲۵ اسفند امسال است، یادآور شد: تعداد ۱۵۰ اثر از آثار فاخر و ارزشمند برای داوری مردمی در اختیار عموم مردم قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اعلام اینکه آئین اختتامیه نخستین جشنواره بومی محلی نوجوان مازنی هفته نخست اردیبهشت سال آینده در شهرستان محمودآباد برگزار می شود، گفت: کوچکترین عضو شرکت کننده در جشنواره با ۴ و نیم سال سن توانست اثر ارزشمند و زیبایی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کند همچنین همه ۳۷ نفر از دانش آموزان یک مدرسه در شهر بلده نور به صورت ۱۰۰ درصد به جشنواره اثر ارسال کردند.

جوادی با اعلام اینکه توجه به فرهنگ بومی یک اصل است و از خبرنگاران انتظار داریم یک ستون از روزنامه های محلی را به زبان شیرین مازندرانی اختصاص دهند و با زبان مادری خود بنویسند، گفت: در مازندران ۱۸ روزنامه فعالیت دارند ولی روزانه حتی چند سطر کوتاه مازندرانی در نشریات استان مشاهده نمی شود پس لازم است در این حوزه رسانه ها جهادی عمل کنند.

وی گفت: باید رسانه ها بهتر و بیشتر از گذشته به فرهنگ فاخر بومی توجه کنند و یار و یاور برنامه های فرهنگی و هنری باشند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.