با ما همراه باشید

تکنولوژی

از صادرات برنج محلی مازندران تا خرید ۵۰ هزار تن برنج به دستور رئیس جمهور

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر/ استاندار مازندران با اشاره به خرید ۵۰ هزار تن برنج داخلی از سوی فروشگاه اتکا به دستور رئیس جمهور، گفت: نخستین محموله صادراتی برنج مازندران برای ارسال به مقصد کشور روسیه بارگیری شد.

برنج دانه‌های سفید و خوش عطری است که با رنج همراه است و به رنج تولید می‌شود، معنی این حرف‌ها شالیکاران و کشاورزانی با گوشت و پوست خود لمس می‌کنند که با آغاز فصل کشاورزی آستین همت را بالا زده و تا زانو در آب سرد و گِل تفتیده برای رزق و روزی حلال یک دانه می‌کارد تا هزاران دانه برداشت کند.

بله؛ حرف از قوت غالب ملت است، برنج که خود رنج‌های زیادی تحمل می‌کند تا رنگ سفیدی را به خود ببیند و بوی بهشتی و معطر بگیرد.

کشاورزی شغل شریف و ارزشمندی است، بسیاری از بزرگان دین با کشاورزی امرار معاش داشتند و توصیه فراوان به شغل کشاورزی می‌کردند.

از گذشته تاکنون نیز کشاورزان به کشاورزی عشق می‌ورزیدند و در حق یکدیگر از صمیم قلب دعا می‌کردند تا محصول‌شان خرج سفر خانه خدا، کربلا، سوریه، ولیمه عروسی، ازدواج و کارهای خیر شوند.

هر سال پس از فصل برداشت و دروی محصولات برنج حال و روز کشاورزان به جای خوشحالی، ناخوش می‌شود، با نوسانات قیمت دلهره و اضطراب به دل سخت‌کوشان شالیکار رخنه کرده و پیگیری افت قیمت برنج، دپوی ارقام مختلف پرمحصول و کم محصول در شالیکوبی و انبارها و واردات برنج بی‌کیفیت خارجی باعث شده تا خستگی کار طاقت‌فرسا زیر باد، باران، آفتاب، گرما و سرما برتن بماند.

در بین اخبار ناخوشایند برنج و کشاورزی، ارسال نخستین محموله برنج کیفی از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل به مقصد روسیه از خبرهای خوبی بود که بارقه امید را در بین کشاورزان به همراه داشت.

بارگیری نخستین محموله برنج مازندران به مقصد روسیه

استاندار مازندران در حاشیه سفر به آمل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: با تلاش و همت شالیکاران شاهد رشد قابل توجه تولید برنج در سال زراعی جاری بودیم.

سید محمود حسینی‌پور با اشاره به اینکه همزمان با برداشت برنج، واردات برنج‌های خارجی با هدف تنظیم بازار تأثیر زیادی در روند بازار خرید و فروش داشت، افزود: واردات برنج با هدف تنظیم بازار انجام شده و برای برون‌رفت فروش برنج داخلی و نگرانی کشاورزان مازندران برای بازار محصولات راه‌حل‌هایی به مسؤولان کشوری، رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی ارائه شد.

وی با اعلام اینکه در نخستین راه ‎حل برای توازن عرضه، تقاضا و رونق بازار محصولات کشاورزی مازندران به ویژه برنج و مرکبات تعرفه صادرات حذف شد، تصریح کرد: کشاورزان نباید دغدغه تولید و فروش برنج را داشته باشند همچنین نخستین محموله برنج کیفی از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل به مقصد روسیه بارگیری شد.

دستور رئیس جمهور برای خرید ۵۰ هزار تن برنج داخلی

حسینی‌پور با اعلام اینکه برنج مازندران بازار خوبی در کشورهای عربی و اروپایی دارد، یادآور شد: براساس رقابتی بودن بازار برنج باید توجه به مقوله کیفی‌سازی و رعایت استاندارد در تولید برنج و ارقام پرمحصول در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به وجود مشکل در صادرات ارقام پرمحصول برنج مازندران به کشورهای مختلف، ادامه داد: این مهم نیازمند تلاش کشاورزان و مؤسسات تحقیقات برنج برای کیفی‌سازی و ایجاد استاندارد لازم است.

استاندار مازندران با اعلام خرید ۵۰ هزار تن برنج کیفی داخلی از سوی فروشگاه اتکا براساس دستور رئیس جمهور، بیان کرد: این مهم در هفته آینده عملیاتی می‌شود.

وی با اعلام اینکه امیدوار به رونق عرضه و تقاضای بازار برنج مازندران در آینده نزدیک هستیم، گفت: شرایط پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای خرید برنج مازندران ایجاد شده و هم‌اکنون چگونگی فرایند عرضه و تقاضا در بازار برنج نویدبخش رونق بازار و رفع موانع خواهد بود.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل با اشاره به ارسال نخستین محموله صادراتی برنج مازندران به کشور روسیه، اظهار کرد: در گذشته صادرات برنج ایرانی ممنوع بوده ولی با تلاش و پیگیری‎های استاندار مازندران، نمایندگان مجلس و مدیران استانی صادرات برنج آزاد شد.

سید اسماعیل یزدان‌پناه افزود: برای نخستین بار صادرات برنج ملی و داخلی با کیفیت و قابل رقابت با کشورهای دیگر به کشور روسیه انجام می‌شود که از نوع برنج طارم هاشمی به مقصد مسکو خواهد بود.

افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج توسط کشاورزان مازندرانی

وی با اشاره به اینکه در گذشته صادرات برنج در مقطعی برای کشورهای کانادا و آلمان انجام شد، بیان کرد: طی جلسات مختلف با طرف‌های اقتصادی و تجاری کشور روسیه و انجام توافقات لازم صادرات برنج محلی انجام شد.

یزدان‌پناه با اعلام اینکه در سال زراعی امسال شاهد افزایش تولید برنج بودیم، افزود: کشاورزان با سخت‌کوشی توانستند ۲۰ درصد افزایش تولید را در سال جاری رقم بزنند که دستاورد بسیار خوبی بود همچنین با توجه به اینکه صادرات برنج ممنوع بوده بسیاری از ارقام برنج در کارخانجات انبار شده است ولی با صادرات برنج می‌توان روزهای بسیار خوبی را در زمینه صادرات برنج شاهد بود.

وی بیان کرد: کشاورزان شمال کشور تا چند ماه آینده به استقبال سال زراعی جدید می‌روند و آماده سازی اراضی شالیزاری را شاهد خواهیم بود همچنین معتقدم نباید کشاورزان دغدغه بازار فروش محصولات را داشته باشند.

مدیرعامل مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفت: با توجه به آزاد شدن صادرات برنج، در زمینه صادرات برنج کافی باکیفیت برای ارسال به کشورهای مقصد وجود دارد هرچند برای مصرف داخلی نیز مشکلی برای تأمین برنج باکیفیت و خوش عطر نداریم.

به گزارش فارس، امیدواریم با آزاد شدن زمینه صادرات برنج داخلی از این پس شالیکاران پرتلاش دغدغه چگونگی قیمت‌گذاری، دپوی محصولات و فعالیت دلالان سودجو نباشند و دسترنج خود را با قیمت مناسب و رضایت‌بخش به دست بازار مصرف و جامعه هدف برسانند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.