با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

از پیشرفت 50 درصدی کتابت سومین قرآن به خط نستعلیق تا گردهمایی 110 نفره کاتبان وحی

هنرهای ایرانی با قرار گرفتن در خدمت قرآن کریم زیبا و جاوید می‌شوند و یکی از هنرهای ایرانی اسلامی در خدمت آیات وحیانی الهی خوشنویسی است.

منتشر شده

در

ایرانی‌ها انسان‌های هنرمندی هستند و هر کدام از مردان و زنان این دیار در ذات و استعدادهای خود هنرهای زیبا و دیدنی دارند که وقتی به عرصه ظهور وارد می‌شود دیدنی و جذاب خواهد بود.

هنرهای فراوانی در کشورمان ایران باعث جذب دیگر اقوام و ملل شده و علامت تعجب و شگفتی را در اذهان ایجاد می‌کنند.

یکی از هنرهای فاخر و ماندگار در کشورمان که جذابیت‌های بیشمار داخلی و خارجی دارد، هنر خوشنویسی است؛ خوشنویسی همان زیبانویسی و نوشتن همراه با خلق زیبایی بوده و هنری جاوید و مانا را رقم زده است.
خوشنویسی در دل خود جنبه‌هایی از سنت را نهفته و در بسیاری موارد نشان از هنرهای  ایرانی، اسلامی و دینی دارد.

تقریبا در تمام فرهنگ‌ها خوشنویسی به چشم می‌آید و در مشرق زمین و ایران اسلامی در قله هنرهای بصری خودنمایی می‌کند.

خوشنویسی ایرانی و اسلامی تعادلی حیرت‌انگیز میان همه اجزا و عناصر تشکیل دهنده آن برقرار کرده و با آراستگی و ملایمت تام و تمام می‌تواند شکل مناسب برای معانی مختلف ایجاد کند.

خوشنویسی ایرانی با کتابت آیات وحیانی و الهی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که ماه خدا و ماه نزول قرآن است گردهمایی بزرگ دینی و مذهبی بین هنرمندان و نویسندگان با قلم و مرکب است تا به دوستی‌ها قوت بخشیده، زیر سایه قرآن کریم با صله رحم مرکز تبادل افکار ناب و بروز استعدادهای شایسته و فرهیخته را سبب شود.

همایش بزرگ "کتابت وحی" محل نمایش و درخشش آثار ارزنده قرآنی با خوشنویسی ایرانی است که امسال در شهرستان آمل سیزدهمین دوره از این رویداد مهم استانی را در روزهای پایانی ماه رمضان رقم زده است.

این همایش که در بین آملی‌ها جایگاه ویژه دارد هنرمندان شهرهای مختلف مازندران را به سمت خود کشانده و آنها را در این کار نیک و پسندیده که امسال به میزبانی بقعه امامزاده حسن(ع) ناصرالحق و مجتمع ولی عصر(عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد سهیم کرده است.

سن و سال در کتابت آیات وحیانی قرآن کریم در این همایش مطرح نیست و در بین هنرمندان از کودک 6 ساله تا پیرمرد 80 ساله را می‌بینید که دست به مرکب و قلم بر روی کاغذ صدای زیبای خوشنویسی را طنین‌انداز کرده‌اند و کلام الهی را نگارش می‌کنند.

 

هنرهای ایرانی در خدمت قرآن ماندگار و ارزشی می‌شوند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل اظهار کرد: قرآن بسیار زیبا و درخشنده است، کامل‌ترین و برترین کتاب در بین جامعه بشری بوده و در همه ابعاد زندگی دنیوی و اخروی باعث رشد، ترقی، عاقبت به خیری و رستگاری می‌شود.

امیر امیرنیا با اشاره به لزوم توجه بسیار زیاد و عمل به آیات قرآن، افزود: هر کار خیر و نیکویی ارزشمند و پسندیده است ولی اگر با آیات قرآن آمیخته شود، رنگ، بو و شکل الهی به خود گرفته و بسیار ماندگار و جاوید می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشنویسی یکی از هنرهای جاوید و بی‌نظیر در کشورمان است، تصریح کرد: بزرگان زیادی از گذشته تاکنون در این رشته هنری به میدان آمدند و ماندگار شدند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل بیان کرد: کتابت وحی و خوشنویسی آیات الهی بر ارزش و اهمیت موضوع بیشتر از گذشته می‌افزاید و انسان را در مسیر الهی حرکت داده و برای رستگاری سوق می‌دهد.

این مسؤول با اشاره به اینکه همایش کتابت وحی طی سال‌های گذشته تاکنون در این شهرستان با گردآوری هنرمندان و خوشنویسان در ماه رمضان که ماه نزول قرآن است انجام می‌شود، یادآور شد: خوشختانه هر سال با مشاهده برنامه‌های متنوع استقبال پرشور هنرمندان را شاهد هستیم.

 

گردهمایی 110 هنرمند برتر خوشنویسی مازندران در کتابت وحی

رئیس انجمن خوشنویسان آمل اظهار کرد: انجمن خوشنویسی آمل دارای حدود 100 خوشنویس با درجه ممتازی به بالا است و اعضای انجمن با تعامل و همدلی خاصی مهمترین اهداف خود را در کنار هم دنبال می‌کنند.

پگاه زند افزود: با همدلی اعضای انجمن امیدواریم بتوانیم گام‌های اساسی و ارزشمند در راستای اعتلای هنر خوشنویسی برداریم.

وی با تأکید بر اینکه در سیزدهمین همایش استانی کتابت وحی شاهد حضور 110 خوشنویس برتر، ممتاز و فوق‌ممتاز استان مازندران بودیم و علاوه بر خوشنویسی قرآن کریم نمایشگاه‌های متنوع برای نمایش عموم برگزار شد، بیان کرد: نمایشگاه‌های خوشنویسی، آثار هنری و هنرهای وابسته، دست‌ساخته‌های زیبا با مضمون دینی و مذهبی، منبت، معرق و کارهای ارزشمند دینی بر روی فلزات، چوب و کاشی به نمایش عموم درآمد همچنین با برگزاری نمایشگاه ویژه دانش‌آموزی، یادمان هنرمند فقید استاد غلامرضا نوری، بزرگداشت استاد محمد ابراهیم کثیری خوشنویس منبت‌کار، رونمایی از کتابت لیلی و مجنون توسط هنرمند خوشنویسی رضا مؤمنی و رونمایی از کتابت حافظ توسط هنرمند خوشنویسی حمیدرضا سلطان احمدی با آورده‌های شخصی که هر دو کتاب در 400 صفحه گردآوری شد، دیگر بخش‌های همایش بود.

زند با اشاره به برگزاری نمایشگاه خوشنویسی با بیش از 100 اثر نفیس و ارزشمند خوشنویسی و هنرهای وابسته همانند تذهیب، سفال، منبت و آثار دانش‌آموزی، گفت: امسال برای نخستین بار بخش دانش‌آموزی راه‌اندازی کردیم و دانش‌آموزان در این همایش با شرکت در کتابت وحی و نمایشگاه آثار قرآنی حضور پررنگ داشتند..

رئیس انجمن خوشنویسان آمل یادآور شد: دانش‌آموزان با بیش از 60 اثر از مدارس شهرستان آمل به ارائه توانمندی‌ها و نمایش استعدادها پرداختند همچنین در این بخش با شرکت دادن 6 اثر از جمع فرهنگیان، در مرحله نخست بیش از 150 اثر گردآوری شده که از این بین 60 اثر منتخب از بهترین‌ها به نمایش گذاشته شد و از آنها تجلیل به عمل آمد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: برای بخش دانش‌آموزی دو سالن بقعه ناصرالحق و سالن اصلی همایش در نظر گرفته شد تا بهتر از سال‌های گذشته بتوانند به صورت ویژه استعدادهای خود را بروز دهند البته همایش خوشنویسی زنده توسط هنرمندان قبل از افظار تا نیمه‌های شب با حضور 110 خوشنویس برتر مازندران برگزار شد که در اختتامیه همایش کتابت وحی آمل تجلیل از برترین‌های هنری، حامیان فرهنگ و هنر و عکاسان خبری از دیگر برنامه‌ها بود.

 

پیشرفت 50 درصدی کتابت سومین قرآن به خط نستعلیق

عضو انجمن خوشنویسان با اشاره به کتابن هفت جلد قرآن به خط نستعلیق توسط خوشنویسان آملی، اظهار کرد: هیچ شهر از کشورمان را سراغ نداریم که تاکنون این تعداد کتابت آیات قرآن در آن انجام شده باشد همچنین دو دیوان حافظ و مناجات خواجه عبدالله انصاری به خط نستعلیق در آمل کتابت شد که کار ارزشمندی بود.

محمدرضا خسروی‌آملی با اعلام اینکه مناجات‌نامه خواجه عبدالله انصاری توسط کم سن‌ترین خوشنویس کشور با ۹سال سن انجام شد، افزود: شهرستان آمل با حمایت مسؤولان شهری، همدلی و یاری مسؤولان استانی می‌تواند میزبان همایش‌های کشوری کتابت وحی با حضور چهره‌های سرشناس خوشنویسی کشور باشد.

وی با اشاره به ادامه خوشنویسی شاهنامه فردوسی به خط نستعلیق با میانگین کتابت ماهانه یک هزار بیت، بیان کرد: تاکنون نزدیک به 17 هزار بیت از شاهنامه کتابت شده و این کار تا پایان پنج سال به طول می‌انجامد.

خسروی‌آملی با بیان اینکه کتابت سومین قرآن کریم با خط نستعلیق را آغاز کردم، گفت: هم‌اکنون 50 درصد از کتابت آیات وحیانی در قالب 300 صفحه عثمان‌طاها انجام شد.

اگر هنری در خدمت قرآن قرار گیرد بسیار ارزشمند بوده و جاوید می‌ماند و بسیاری از کاتبان وحی همانند کاتبان صدر اسلام تمام توان خود را برای کتابت آیات قرآن می‌گذارند و از این کار بسیار خوشحال هستند.

بیایید در کنار هم عهد ببندیم با قرائت روزنامه قرآن، تفکر و تدبر در آن و عملیاتی کردن آیات فراگیر و جامع قرآن کریم در زندگی اجتماعی، فردی و کاری خود در دنیا و آخرت سربلندی، عزت، اقتدار، آبرو و سعادتمندی را به ارمغان آوریم.

گزارش از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.