با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

استقبال از کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویی/ فضای دانشگاه‌ها برای تضارب آرا باز است

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / معاون حقوقی وزرات علوم با اعلام اینکه دانشجویان و اساتید کشورمان دست رد به سینه دشمنان زدند، گفت: با تدابیر وزارت علوم فضای دانشگاه‌ها برای تضارب آرا باز است و از کرسی‌های آزاداندیشی دانشجویان استقبال می‌کنیم.

مرتضی فرخی شب گذشته در نشست اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به میزبانی این شهرستان، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بیش از دو سال دانشگاه‌ها، در سال تحصیلی جدید شاهد آموزش‌های حضوری با حضور اساتید و دانشجویان هستیم که امر حضوری شدن دانشگاه و مراکز آموزش عالی زمان زیادی از رؤسای دانشگاه‌ها گرفت.

وی افزود: دو سال تعطیلی دانشگاه‌ها موضوع فرسودگی را در زیرساخت‌ها و خوابگاه‌ها منجر شد همچنین حضور دانشجویان به عنوان یکی از چالش‌های جدید پیش‌بینی می‎شد و حتی هشدارهای لازم داده شد ولی با تدبیر رؤسای دانشگاه‌ها اتفاق خاصی نیافتاد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اتفاقات اخیر و نقش اساتید و دانشجویان، تصریح کرد: اساتید و دانشجویان کشورمان دست رد به سینه ضدانقلاب و دشمنان استکباری زدند و وارد بازی دشمنان نشدند.

وی ادامه داد: اگر اندک افرادی وارد پازل شدند به دلیل جوانی، احساسات و نیازی بود که باید دانشگاه‌ها باز باشد.

فرخی با اعلام اینکه با تدابیر وزارت علوم و تحقیقات فضای دانشگاه‌ها برای تضارب آرا باز است، بیان کرد: استقبال از کرسی‌های آزاداندیشی و فعالیت دانشجویان داریم زیرا معتقدیم تضارب آرا منجر به رشد، توسعه و پیشرفت دانشگاه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم و تحقیقات به همراه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از روز نخست تلاش کرد تا حذف ۳۰ درصد دوم افزایش حقوق اعضای هیأت علمی اتفاق نیافتد، بیان کرد: با توجه به اقدامات جدید افزایش ۱۵ درصد آن ۳۰ درصد در قالب فوق‌العاده برای اساتید انجام شد همچنین با حمایت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس سقف پرداخت حقوق قضات و اعضای هیأت علمی برداشته شد.

فرخی با بیان اینکه پس از تصویب ماده یک ترمیم بودجه حدود 8 میلیون تومان به سقف حقوق‌های اعضای هیأت علمی افزوده خواهد شد، گفت: در بحث عدم پاسخگویی به نیاز جامعه که یکی از دغدغه‌های وزارت علوم است برنامه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه داد و بحث سامانه ایده‌ها و نیازها نیز در همین راستا است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها هیچ نقشی در حل مسائل جامعه ندارند و این برداشتی است که جامعه دارد البته معتقدیم همه افراد در پست‌‌های حاکمیتی و مجلس از پشت میز دانشگاه‌ها به رشد و پیشرفت رسیدند.

فرخی نقش دانشگاه در حل مسائل و مشکلات اجتماع را کمرنگ دانست و خاطرنشان کرد: براساس برنامه تحول وزیر علوم مطالباتی داشته و برمبنای برنامه و دستورالعمل‌ها پیش می‌رویم.

وی با اشاره به قانون جهش مسکن، یادآور شد: اکثر دانشگاه‌ها در مناطق برخوردار قرار دارند و توجیه اقتصادی برای قانون جهش مسکن وجود ندارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزرات علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه کمبود ظرفیت خوابگاهی در دانشگاه‌ها را قبول داریم، گفت: از حدود دو دوره قبل بحث ساخت خوابگاه‌ها موقف شد زیرا رویکرد دولت آن زمان برای ایجاد خوابگاه نبود و بیشتر به سمت تمرکز دانشجویی بومی حرکت داشت که در این مسیر نیز اشکالاتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه وزارت علوم توافقاتی با وزارت راه و شهرسازی در قالب قانون جهش تولید برای ایجاد خوابگاه‌های متأهلی و توسعه آن داشته است، گفت: در بحث ایجاد خوابگاه‌ها باید حتما از ظرفیت خیران نیک‌اندیش بهره گرفته شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.