با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

اعتراضات مردمی به گرانی بنزین در برخی شهرهای کشور

مردم در اقشار مختلف انتظار دارند که تصویر درست و صادقانه‌ای از آینده پیش‌ِرو به آنان ارائه شود و حداقل مسئولان به‌روشنی و به‌نحو اعتمادبخشی به آنان اطمینان دهند که دغدغه‌های آنان را می‌دانند و برای آن تدبیری اندیشیده و یا خواهند اندیشید.

منتشر شده

در

پیرو اعلام اصلاح قیمت بنزین در کشور ــ که بر مبنای آن بنزین از این پس در دو نرخ سهمیه‌ای 1500 تومان و آزاد 3000 تومان عرضه خواهد شد ــ مردم در برخی نقاط تهران و همچنین بعضی شهرهای کشور نسبت به این مسئله دست به اعتراض زدند.

به‌نظر می‌رسد فارغ از ماهیت مسئله، یعنی افزایش قیمت بنزین، نحوه عملیاتی‌سازی این تصمیم بیش از هرچیز دیگر برخی از مردم را عصبانی کرده است.

برخی کارشناسان معتقدند در حالی که مسئولان اجرایی می‌توانستند با اطلاع‌رسانی‌های نوبه‌ای و بیان استدلالها و دلایل خود برای این تصمیم، و همچنین تشریح راه‌هایی که برای جبران‌کردن این افزایش قیمت برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته‌اند، از حجم ناراحتی‌ها تا حد قابل توجهی بکاهند، اما نحوه عملیاتی کردن این تصمیم مسائلی را به‌دنبال داشته است.

کارشناسان حوزه ارتباطات معتقدند اعلام یکباره اصلاح قیمت بنزین آن‌هم در نیمه‌شب پنج‌شنبه و بدون آنکه بحث اقناعی درباره آن انجام شده باشد، خطای قابل توجهی در حوزه ارتباط با افکار عمومی است و مسئولان اجرایی کشور قاعدتاً در این زمینه باید هوشمندی بیشتری به‌خرج می‌دادند.

در هر صورت از صبح امروز شنبه 25 آبان اعتراضات پراکنده‌ای در برخی نقاط تهران و بعضی شهرستان‌های دیگر مانند شیراز، اصفهان، تبریز، ارومیه، بهبهان، سیرجان و برخی شهرهای دیگر انجام شده است، همچنین بارش شدید برف در استان تهران و غافلگیری شهرداری تهران (که حالا تقریباً به یک مسئله معمول و عادی تبدیل شده) موجب قفل شدن بسیاری از خیابان‌های اصلی و بزرگراه‌ها به‌ویژه در مناطق شمالی تهران شد و پیوند خوردن بدعملی شهرداری در موضوع برف با مسئله بنزین موجب شکل‌گیری صحنه‌های نازیبایی در تهران شده است.

با این حال کنار مردمی که به مسئله اصلاح بنزین معترض هستند، در موارد متعدد، حرکات مشکوکی که نشان می‌دهد به‌دنبال تغییر مسیر اعتراض‌ها و خارج کردن آن از مسیر مردمی و تبدیل کردنش به یک موضوع امنیتی و سیاسی است نیز به‌چشم می‌خورد که همین مسئله موجب شده است که کارشناسان و دلسوزان به مردم نسبت به آن هشدار دهند.

غارت برخی فروشگاه‌ها در برخی مراکز شهر، آتش‌زدن بعضی پمپ‌بنزین‌ها و بانک‌ها که مشخصاً با برنامه‌های از پیش تعیین شده و با اغراض سیاسی و امنیتی انجام می‌شود و همچنین صحنه‌هایی مانند خالی کردن یک کامیون نخاله آجر و سنگ در وسط بزرگراه امام علی(ع) تهران که امروز ویدئوی آن در فضای مجازی به‌سرعت دست به دست می‌شد نشان می‌دهد که گروهک‌ها و افرادی با اغراض مشخص به‌دنبال ناامن کردن فضا و سوءاستفاده از شرایط برای حضور ریاکارانه و مغرضانه در صف مردم هستند. تمرکز رسانه‌های فرصت‌طلبی مانند بی‌بی‌سی فارسی به‌روی اغتشاشات و ناامنی‌ها به‌جای توجه دادن به مسائل کارشناسی و پرداخت به دغدغه‌های واقعی مردم نیز بخشی از مسئله است که به یک موضوع تکراری در موقعیت‌های خاص در کشور تبدیل شده است. ورود بی‌بی‌سی فارسی و رسانه‌هایی مانند صدای آمریکا، ایران اینترنشنال و من‌وتو به مسئله به‌قدری ناشیانه است که از عصر امروز به‌جای آنکه رسانه‌ای برای مباحث کارشناسی باشند، عملاً تبدیل به آموزشکده‌ای برای اغتشاش شده‌اند.

نیروهای امنیتی و انتظامی در کشور ضمن احترام به مردم نسبت به چنین تحرکاتی هشدار داده و از مردم خواسته‌اند که مانع سوءاستفاده این  گروهکها و افراد مشکوک شوند.

فصل جدیدی برای فرصت‌طلبان سیاسی

فرصت‌طلبی و بازی مبتذل برخی گروه‌های سیاسی که حالا به بخشی از واقعیّت فضای سیاسی در ایران تبدیل شده، در ماجرای بنزین نیز همچنان در حال تکرار است.

در حالی که اساساً شورا‌ی ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوه به‌دلیل شرایط ویژه اقتصادی کشور و نیاز دولت به تصمیم‌گیری‌های کلان در حوزه اقتصاد تشکیل شده و اجرای تصمیم اصلاح بنزین نیز مصوبه این شورا و به‌پیشنهاد رئیس‌جمهور بوده است، برخی سایت‌ها و کانال‌های سیاسی در میانه ماجرا به‌دنبال شکل‌دهی به دوقطبی‌های جعلی و راه انداختن بازی‌های سیاسی مبتذل هستند.

بعضی از این کانال‌ها در چهره جانبداری از دولت و در حالی که بخش مهمی از آنها از خارج از کشور بِروزرسانی می‌شوند، سعی دارند همه ارکان در جمهوری اسلامی را مسئول تصمیم بنزینی معرفی کنند الّا دولت را.

این نحو از اطلاع‌رسانی بیش از آنکه به‌دنبال جداسازی دولت از تصمیم باشد، پیگیر فراهم آوردن شرایطی است تا کنار موضوع بنزین، چالش‌هایی را در افکار عمومی راجع به مسائل سیاسی تولید کند و از این طریق وضعیتی غیرعقلانی و احساسی را درباره مسئله بنزین بسازد؛ فضایی که قاعدتاً هیچ سودی برای هیچ سلیقه سیاسی در کشور نخواهد داشت و تنها به فرصت‌طلبان کمک می‌کند.

طبق معمول رادیکال‌ها بخش مهمی از کار را در این میدان به‌عهده‌ گرفته‌اند و چهر‌ه‌های مشهور رادیکال در فضای سیاسی ایران نیز همچنان متعهدند که چنین فرصت‌هایی را از دست ندهند.

چه باید کرد؟

به‌نظر می‌رسد مهمترین و فوری‌ترین اقدام لازم در زمان فعلی جبران بی‌عملی اشتباه دولت در اطلاع‌رسانی پیشینی راجع به اصلاح قیمت بنزین است. هرچند نمی‌توان سابقه این اشتباه در مواجهه با افکار عمومی را به‌طور کامل پاک کرد، امّا اجرای درست و اصولی اصلاح قیمت بنزین به‌نحوی که آورده‌های حاصل از آن واقعاً به‌صورت عادلانه و دقیق میان مردم کم‌درآمد تقسیم شود و همچنین جلوگیری از افزایش قیمتها در سایر موارد و مسائلی از این دست و از همه مهمتر اطلاع‌رسانی‌های مستمر و البته صادقانه، بِروز و دائمی با مردم می‌تواند تا حد قابل توجهی از ناراحتی‌های مردم بکاهد.

نگرانی‌های مردم بحق است. مردم در اقشار مختلف انتظار دارند که تصویر درست و صادقانه‌ای از آینده پیشِ‌رو به آنان ارائه شود و حداقل مسئولان به‌روشنی و به‌نحو اعتمادبخشی به آنان اطمینان دهند که دغدغه‌های آنان را می‌دانند و برای آن تدبیری اندیشیده و یا خواهند اندیشید.

به‌نظر می‌رسد انتظار یک اطلاع‌رسانی صادقانه و رفع دغدغه مستمر، انتظار زیادی از مسئولان نیست./ تسنیم

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.