با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

اعلام وضعیت استاندارد کیفی برنج/ برنج ایرانی درجه ۲ تعیین شد

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران از تعیین وضعیت در استاندارد کیفی برنج خبر داد و گفت: متاسفانه برنج خارجی به عنوان درجه یک و برنج ایرانی درجه ۲ شناخته شد.

منتشر شده

در

سیداسماعیل یزدان پناه گفت، متأسفانه توسط یکی از دوستان چندی قبل متوجه شدم که برای اصلاح استاندارد کد ۱۲۷ برای برنج که درجه مرغوبیت آن را تعیین می‌کنند، چهاز نفر از واردکنندگان و یک نماینده از مؤسسه تحقیقات برنج واستاندارد حضور داشتند و تأسف بارتر اینکه هیچ نماینده‌ای از قشر کشاورز و تولید کننده، متولی از جهاد کشاورزی و دیگر نهادی متولی همسو حضور نداشته است.

وی افزود: متأسفانه این گروه برای استاندارد به گونه‌ای تعریف کردند که طبق نظر و تأیید این کمیته برنج‌های خارجی در هرنوع کیفیتی که باشد فقط با اندازه‌های بلندتر و درشت‌تر از برنج ایرانی به عنوان درجه محاسبه شود.

مگر درایران برنج کیفی نداریم؟

یزدان پناه که مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران نیز هست، گفت، متأسفانه واردکنندگان برنج که همه همت و دغدغه شأن جیب شأن هست، برنج خارجی را به عنوان درجه یک و درحالی که برنج ایرانی ازهرنظر مرغوب، باکیفیت وسالم هست را به عنوان درجه ۲ اعلام واصلاح کردند.

وی افزود: این گونه تعریف از استاندارد برنج و آن هم با حضور واردکنندگان برنج بدون حضور و دخالت متولیان و دلسوزان برنج داخلی یک توطئه جدید، نابودی و ناامیدکردن قشر زحمت کش شالیکاران برای آینده کشت برنج درکشورمان به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه به واسطه حمایت همین واردکنندگان واردات برنج بیش از نیاز کشور انجام می‌شود، یادآور شد، میزان نیاز و کسری برنج کشور علاوه بر تولید داخلی حداقل ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن در سال است درحالی که بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بر اساس آمارهای گمرکی وارد شده که فقط و فقط سود ناشی از آن به جیب دلالان می‌رود.

وی تصریح کرد، اگر جلوی دلالان و واسطه‌های در امر توزیع برنج کشور و دخالت آنها در بازار گرفته نشود، شاهد هجوم دلالان از استان‌های دیگر برای خرید ارزان اراضی کشاورزی و تغییر کاربری درصد قابل توجهی از شالیزارها به ویلا خواهیم بود.

مشخص نبودن متولی سلامت و تعیین بازار برنج در کشور

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، با اشاره به اینکه انتظار معقول و منطقی برای اصلاح استاندارد برنج با حضور کارشناسان حوزه بازار، مؤسسه تحقیقات برنج کشور، استاندارد، نماینده برنج کاران، جهاد کشاورزی و حتی پایانه صادراتی برنج و دیگر مجموعه‌های همسو هست، گفت، اینکه به جای این نمایندگان، واردکننده‌های برنج تصمیم گیر و تصویب کننده باشند، مشخص هست که چه کلاهی سر برنج کار و بازار و مصرف کننده می‌رود.

یزدان پناه با بیان اینکه واقعاً برای واردکنندگان برنج خارجی سلامت جامعه ما از نظردرصد سموم وفلزات باقیمانده مهم نیست، اضافه کرد، به طور قاطع اعلام می‌کنم، برنج ایرانی دارای بهترین کیفیت، عطر وطعم و بهتر قابل هضم بودن هست واز نظر فیزیکی وظاهری کاملاً در سلامت کامل هست.

وی ادامه داد، این موارد بسیار مهم که در کشور به طور جدی و زیرنظر دانشگاه‌های علوم پزشکی و استاندارد مورد لحاظ قرار می‌گیرد، چطور باید وبه راحتی با برنج‌های خارجی که سلامت آنها واقعاً مشخص نیست، به راحتی توسط چند سودجو نادیده گرفته شود.

رئیس کمیسیون تخصصی بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران، درعین حال از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، صمت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص مجمع نمایندگان مازندران وگیلان درخواست کرد به طور جدی نسبت به وضعیت پیش آمده ورود پیدا کنند و جلوی این تخلف وظلم آشکار صورت گرفته را بگیرند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.