با ما همراه باشید

تجارت

اقتصاد دانش‌بنیان جزو ارکان اساسی راهبردهای توسعه در مازندران

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / استاندار مازندران با بیان اینکه نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته یکی از بزرگترین فرصت‎های ایران است، گفت: مازندران به عنوان کریدور شمال جنوب یکی از محوری‌ترین و استراتژی‌ترین استان‌های ایران در همکاری و تعامل با کشور روسیه است.

سید محمود حسینی‌پور ظهر امروز در نشست همکاری‌های تجاری و اقتصادی ایران و روسیه اظهار کرد: مازندران علاقمندی فراوان به تعامل تجاری بین‌المللی با کشور دوست و همسایه روسیه دارد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان در یک جنگ نابرابر هشت ساله با رژیم بعثی عراق قرار گرفت، افزود: امروز کشور روسیه در یک جنگ تمام عیار با اوکراین قرار دارد و شاید ایران و روسیه بیش از دیگران نسبت به شرایط جنگی درد مشترک دارند.

استاندار مازندران با بیان اینکه شرایط جنگ بسیار سخت است، تصریح کرد: ولی ما هر چه پیشرفت کردیم از دوره سخت ایام جنگ است، جوانان ایران توانستند از دل تهدیدات فرصت‌های بزرگ برای کشورمان ایجاد کنند.

وی با اعلام اینکه کشور روسیه به لحاظ راهبردی روابط استراتژیک با ایران دارد، بیان کرد: در طول سال‌های گذشته در حوزه‌های سیاسی و بین‌المللی به ویژه در جنگ سوریه روابط مان با روسیه استراتژیک و راهبردی بود شاید به دلیل ملاحظاتی که در عرصه بین‌المللی بود زمینه‌ای برای همکاری و گفت‌وگو بیشتر تجاری و حوزه‌های دانش بنیان و مباحث صنعتی فراهم نشد.

استاندار مازندران با بیان اینکه این نشست فرصت مناسبی به وجود آورد تا دو کشور بتوانند در عرصه‌های مهم اقتصادی، تجاری و فرهنگی با هم تبادل نظر و گفت‌وگو کنند، یادآور شد: مازندران به عنوان کریدور شمال جنوب یکی از محوری‌ترین و استراتژی‌ترین استان‌های ایران در همکاری و تعامل با کشور روسیه است بنابراین امیدواریم با حضور فعالان اقتصادی و اندیشمندان روسیه با تعامل لازم با مراکز دانش بنیان و شرکت‎های فعال صنعتی بتوانیم در آینده نزدیک گفتمان را تبدیل به اقدام عملی در جهت تجارت بین دو کشور در عرصه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و حوزه‌های گردشگری کنیم.

وی با تأکید بر اینکه طی چند دهه گذشته اقتصاد جهان رنگ و بوی خاص به خود گرفته است، ادامه داد: در این اقتصاد جدید که آن را به عنوان اقتصاد دانش‌بنیان می‌شناسیم برخلاف گذشته دسترسی به منابع طبیعی مالی و زیرساخت‌های تولید صنعتی نمی‎تواند شکوفایی شرکت‎ها و کشورها را تأمین کند.

حسینی‌پور با اشاره به اینکه امروزه نوآوری مبتنی بر فناوری بوده و به مزیت اصلی شرکت‌ها و کشورها در میدان رقابت تبدیل شده است، بیان کرد: سهم کشورهای اقتصاد جهان را میزان مشارکت آنها در توسعه فناوری تعیین می‌کند پس در کشورمان توسعه اقتصاد دانش بنیان از منظر دیگر اهمیت دارد و آن همسویی با اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از سیاست‌های کلان نظام اسلامی در مقابل تحریم‌های ظالمانه استکبار است.

استاندار مازندران گفت: شرایط ژئوپلوتیکی جهان و تحولات امروز در عرصه‌های بین‌المللی در حال اتفاق است و ظرفیت‌های بی‌بدیل داخلی کشور ایران اقتصاد مقاومتی را در صدر سیاست‌های توسعه‌محور قرار داده است.

وی با بیان اینکه برکسی پوشیده نیست که اقتصاد دانش بنیان از مسیر تقویت توان عمومی برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری می‌گذرد، خاطرنشان کرد: این مهم یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی محسوب می‎شود، بی‌تردید یکی از کانون‎های اصلی اقتصاد دانش‎بنیان در کشور ایران را می‎توان در خطه پرظرفیت مازندران رقم زد همچنین با تأکیدات رهبر انقلاب و تلاش‎های ارکان مختلف نظام به رغم همه موانع و مشکلات اقتصاد دانش بنیان در کشور توسط جوانان پرنشاط و با انگیزه ایرانی پیشرفت‎های قابل ملاحظه‌ای داشته است.

حسینی‌پور با اعلام اینکه فعالان اقتصادی دانش بنیان ایران به کشور روسیه می‎تواند به بالندگی و تعامل تجاری و اقتصادی دو کشور کمک کند، یادآور شد: این نشست فرصت بزرگی برای تجار و فعالان دانش بنیان مازندران است که به کانون نوآوری و دانش‎بنیان منطقه تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته یکی از بزرگترین فرصت‎های ایران است، مازندران ضریب هوشی اول کشور ایران را در اختیار دارد و براساس تحلیل‎های علمی اقتصاد دانش بنیان بر محورهای اصلی دانش بنیان است که پایه و ارکان اساسی راهبردهای توسعه اقتصاد دانش بنیان در مازندران را تشکیل خواهد داد.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه 70 درصد لوازم یدکی و کمپانی‌‌های اتومبیل در آمل تولید می‌شود، افزود: بزرگترین صنایع در حوزه دانش بنیان در سطح ملی در شهرستان آمل فعال هستند.

وی ادامه داد: دولت به عنوان تسهیل کننده فعالیت بخش‌های اقتصادی می‎تواند کمک حال بزرگی باشد، بهبود و ارتقای نظام تنظیم‎گری اقتصاد کلان ایجاد نظام مالی توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتقای روحیه کارآفرینی است که سیاستی در دستگاه‎های اجرایی با هدف حل ابرچالش‎های ملی و قطع وابستگی به دیگر کشورها محسوب می‌شود.

حسینی‌پور گفت: برای تبادلات علمی، اقتصادی و دانش‌بنیان بهتر و پر رونق با کشور روسیه در آینده نزدیک در قالب هیأت بلندپایه اقتصادی و دانش‌بنیان به کشور روسیه سفر می‌کنیم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.