با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

بالشتک؛ آفتی که مرکبات مازندران را تهدید می کند

بالشتک مرکبات از نظر تراکم جمعیت و پراکندگی، گونه غالب شپشک های مرکبات در استان مازندران است.

منتشر شده

در

مازندران و مرکبات نامی آشنا برای همگان بوده و هست اما این میوه پرآب و سرشار از ویتامین c هرساله از تهدید شرایط جوی، به طوری که در سال گذشته یخبندان شامل حال او شد و دچار یخ زدگی شد و آفت هایی که سالانه آنها را تهدید می کند دور نمانده است و در این میان راهکارهایی توسط کشاورزان و مسئولان برای جلوگیری از آفت ها شناسایی و ارایه می شود.

یکی از این آفات بالشتک مرکبات است که در این فصل بیشتر باغداران با آن مواجه هستند.

بالشتک مرکبات از نظر تراکم جمعیت و پراکندگی، گونه غالب شپشک های مرکبات در استان مازندران است. کیسه تخم در این حشره پنبه ای، نیم دایره و کاملا محدب است. تخم ها، بیضوی و در ابتدا به رنگ زرد لیمویی و براق است. پوره سن اول به رنگ قهوه ای روشن است. در سطح پشتی پوره سن دوم (مرحله زمستان گذران) یک خط کمرنگ قهوه ای ظاهر می شود. خط قهوه ای پشتی در پوره سن سوم، پر رنگ تر و تحدب بدن نیز بیشتر است. حشرات ماده جهت تخم گذاری معمولا سطوح بیرونی درخت را ترجیح می دهند. آفت مذکور دو نسل در سال دارد و به صورت پوره سن دو زمستان گذرانی می نماید.

فعالیت این حشره از اواخر فروردین شروع می شود. پوره های سن یک نسل اول در اواسط خرداد ماه و پوره های سن یک نسل اول در اواسط خرداد ماه و پوره های سن یک نسل دوم در اوایل شهریور ظاهر می شوند. نقاط اوج پوره های سن یک در نسل های اول و دوم، به ترتیب در اوایل تیر و اواخر شهریور است.

این آفت دارای دیاپوز اختیاری است. حشرات ماده بکرزا، 100درصد ماده زا هستند. به طور متوسط، دوره انکوباسین تخم، پوره های سنین اول تا سوم حشره کامل به ترتیب، 11.2 ، 13، 12.4، 12.2 و 14.5 روز به طول می انجامد. مدت زمان شفیرگی نر، 10.7 روز است. کفشدوزک کریپت Cryptolaemus montrouzieri و قارچ Verticilium lecanii مهم ترین دشمنان طبیعی بالشتک مرکبات هستند.

طول دوره پوره سن یک حدود 16 تا 18 روز است. پوشش پنبه ای پوره سن دو بیشتر از سن یک است. طول دوره پوره سن دو نیز حدود 20 روز است. سپس پوره های سن سه از زیر پوشش پنبه ای ظاهر می شوند. پوره های سن سه دارای دسته های مو مانند در اطراف بدن می باشند. حشرات ماده بالغ پس از حدود 3 هفته شروع به ترشح کیسه تخم می کنند. میانگین میزان زادآوری در شرایط طبیعی حدود 645 تخم است.

رئیس جهاد کشاورزی قائم شهر در گفت وگو با ایسنا مازندران اظهار کرد: بالشتک مرکبات  از شایع ترین آفات مرکبات در شمال کشور  که در سال های اخیر شیوع داشته است و علاوه بر تغذیه شیره درخت سبب ایجاد ضعف وناتوانی درختان در باردهی و تولید محصول مرکبات می شود.

فرزین فرهادی موثرترین راه کنترل آفت را استفاده از کفشدوزک استرالیایی Novius cardinalis مهم ترین دشمن طبیعی این آفت است دانست و افزود:  طی 4 تا 6 هفته جمعیت شپشک استرالیایی را کنترل می کند. از این رو حفظ و حمایت این کفشدوزک در باغات و پرورش و رها سازی آن در کانون های آلوده از اهمیت بسزایی برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی قائم شهر گفت: هرس داخلی تاج و حذف شاخه های خشک و متقاطع به ویژه در درختان مسن که مکان های مناسبی برای آفت محسوب می شود و هرس قسمت های پایینی تاج در درختان جوان از روش های مبارزه زراعی است که در کاهش جمعیت و میزان خسارت آفت موثر بوده و همچنین دور کردن مورچه ها از درخت نیز بسیار حایز اهمیت است.

فرهادی بهترین زمان مبارزه با آفت بالشتک مرکبات را در روزهای پایانی تابستان عنوان کرد و افزود: پایان تابستان  بهترین زمان شروع مبارزه شیمیائی با آفت بالشتک مرکبات است.

وی بهترین زمان شروع مبارزه شیمیائی باآفت بالشتک مرکبات اعلام کرد و افزود: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشك مركبات برای مبارزه با عوامل خسارت زای مركبات در مناطق مركزی و شرق در 18 شهریور ماه و برای مناطق غرب استان از 25 شهریورماه می باشد.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت وگو با ایسنا درباره اهمیت مبارزه با نسل دوم آفات رایج مركبات در كانون ‎‎ های آلوده و جلوگیری از خسارت بر روی میوه اظهار كرد: زمان مناسب برای مبارزه شیمیایی نوبت دوم با آفت بالشك مركبات برای مبارزه با عوامل خسارتزای مركبات در مناطق مركزی و شرق در 18 شهریور ماه و برای مناطق غرب استان از 25 شهریورماه اعلام شد.

وی گفت: باغداران قبل از مبارزه شیمیایی نمونه های حاوی آفت از باغ را جمع آوری و با كارشناسان حفظ نباتات مراكز جهاد کشاورزی دهستان ها، مدیریت جهاد كشاورزی شهرستان و كلینیك های گیاهپزشكی درباره تاریخ دقیق سمپاشی مشورت كنند و پس از اخذ نسخه گیاهپزشكی سموم را از فروشگاه های مجاز و معتبر تهیه كنند و در قبال اخذ فاكتور خریداری و نسبت به مبارزه شیمیایی اقدام كنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران افزود: باغداران در صورت مشاهده كانون های آلوده به آفات سپردار قهوه ای، سپردار قرمز و كنه زنگ با توجه به شرایط جوی مناسب لازم است در اسرع وقت نسبت به كانون كوبی باغات آلوده برای جلوگیری از خسارت بر روی میوه اقدام كنند.

این مسؤول خاطرنشان كرد: میزان مصرف روغن امولسیون شونده همراه با سموم به میزان 1 تا 2 در هزار توصیه می شود و در صورت افزایش دمای هوا به بیش از 33 درجه سانتیگراد از مصرف روغن امولسیون شونده خودداری شود.

زاغی بیان كرد: مبارزه با آفات مركبات در این مرحله به صورت لكه گیری انجام شود و از سمپاشی درختان بدون آفت خودداری شود.

وی ادامه داد: باغداران برای جلوگیری از استرس های خشكی، قبل از مبارزه شیمیایی نسبت به آبیاری درختان اقدام كنند و عناصر غذایی موثر در افزایش مقاومت درختان به تنش های محیطی را با نظر كارشناسان تغذیه استفاده كنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی مازندران اضافه كرد: به دلیل افزایش دمای هوا در سمپاشی در ساعات خنك روز انجام شود.

زاغی با تاكید بر اینكه از مصرف سموم و روغن امولسیون شونده فاقد مشخصات، تاریخ منقضی و توصیه نشده خودداری شود، گفت: پیشگیری از اثرات سوء احتمالی از اختلاط حشره كش ها با كودهای شیمیایی خودداری شود.

به گزارش ایسنا، امید می رود باغداران و کشاورزان با اقدامات پیش گیرانه نسبت به محصولات باغی و زراعی خود و با توجه به آسیب های زیادی که سموم شیمیای بصورت مستقیم و غیر مستقیم بر بدن انسان دارد از ایجاد آفت های مرکبات پیشگیری تا با توجه به قطبیت مرکبات کشور در مازندران، بتوان  این محصول را با کیفیت مطلوب به بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.