با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

بدهکاری ۴۰ میلیارد تومانی دولت به باغداران مازندرانی

رئیس اتحادیه باغداران مازندران طلب باغداران مازندرانی از دولت را ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ستاد تنظیم بازار کشور ضامن بدهکاری دولت به باغداران مازندرانی است. هرچند دولت در پرداخت مطالبات باغداران بدعهدی کرده است.

منتشر شده

در

استان‌های شمالی کشور با توجه به آب و هوای ویژه‌ای که دارند کشاورزی در این استان‌ها رونق داشته و به عنوان صنعت از آن یاد می‌شود.

باغداری نیز بخش مهمی از کشاورزی محسوب شده که وسعت قابل توجهی از زمین‌های حاصل‌خیز مازندران به تولید محصولات باغداری و مرکبات اختصاص پیدا کرده است.

باغداران مازندران، هر ساله بیش از ۵۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کنند این در حالی است که کل تولید مرکبات کشور معادل ۵ میلیون تن اعلام شده است اما تولید مرکبات در مازندران به ۲/۷ میلیون تن برآورد می‌شود.

با توجه به آمار اعلام شده در خصوص میزان تولید مرکبات در کشور و استان مازندران لازم است که مطرح شود میزان مصرف مرکبات کشور حدود ۴/۵ میلیون تن برآورد شده است.

بر این اساس هر ساله دولت برای تامین میوه شب عید مصرف داخل کشور نیازمند خرید محصولات باغی و مرکبات از باغداران مازندرانی است تا با کمک بخش خصوصی قیمت میوه در بازار شب عید تنظیم شود.

در سال ۱۳۹۹ دولت برای تنظیم بازار حدود ۱۸ هزار تن پرتقال از باغداران مازندرانی خریداری کرد اما با گذشت ۶ ماه باغداران و سورتینگ‌داران موفق به دریافت پول خود نشدند.

در این رابطه محمد شعبانی رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس دلیل پرداخت نکردن مطالبات مباشرین، باغداران و سورتینگ داران پرتقال که در ایام پایان سال ۱۳۹۹ برای تامین نیاز بازار شب عید به کمک دولت آمده‌اند را بدعهدی مسؤولان دولتی دانست و گفت: دولت در زمان تولید با خواهش و تمنا محصولات کشاورزان را می‌گیرد اما در قبال پرداخت وجه، کشاورزان را دچار دردسر می‌کند.

وی با بیان اینکه در پایان سال ۱۳۹۹ قیمت هر کیلو پرتقال و سیب به کیلویی حدود ۲۵ هزار تومان رسیده بود و این تورم سبب شد مقام معظم رهبری بر اساس فراوانی میوه تاکید بر کاهش قیمت‌ها داشته باشند، اظهار کرد: برای تامین نیاز کشور باغداران مازندرانی وارد عرصه شدند تا با عرضه به موقع میوه به بازار کیلویی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

شعبانی ادامه داد: حتی بعد از عید هم با توجه به اینکه باغداران متضرر شده بودند اما میوه پرتقال و سیب به اندازه کافی در بازار وجود داشت.

وی با ابراز تاسف مبنی بر اینکه دولت در پرداخت یارانه باغداران و سورتینگ داران  بدعهدی کرده است، تصریح کرد: برای خرید نهاده‌های کشاورزی و باغی دولت ابتدا پولش را می‌گیرد و بعد از ماه‌ها تحویل می‌دهد همچنین این مشکل در دریافت وجه فروش مرکبات هم وجود دارد.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه باغداران برای دریافت وجه فروش محصولات خود به دولت باید موانع زیادی را بعد از ماه‌ها پشت سر بگذارند، گفت: دولت توپ بی‌تعهدی خود را به زمین دستگاه‌های نظارتی، دیوان محاسبات و بازرسی و غیره می‌اندازد؛ حتی معاونت بازرگانی هم در پیگیری این موضوع به باغداران و کشاورزان ظلم کرده است؛ به طور مثال دریافت وجه فروش مرکبات سال ۱۳۹۸ بعد از حدود یکسال به باغداران پرداخت شد.

شعبانی طلب باغداران مازندرانی از دولت را ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و یادآور شد: ستاد تنظیم بازار کشور ضامن بدهکاری دولت به باغداران مازندرانی است.

وی با ابراز تاسف مبنی بر اینکه باغداران مازندرانی در فروش مرکبات به دولت متضرر شده‌اند، افزود: باغداران و سورتینگ‌داران نگران پرداخت سود بانکی، امرار معاش و رسیدگی دوباره به باغ خود هستند.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با بیان اینکه بعد از گذشت ۵ ماه همچنان پیگیری‌ یارانه باغداران از دولت هستیم و هنوز موفق به دریافت آن نشدیم، خاطرنشان کرد: وقتی دولت مشکلش حل می‌شود تولید کننده را از یاد می‌برد.

این مسؤول کارکردن با دولت را نوعی پشیمانی دانست و گفت: ما می‌ترسیم در پیگیری مطالبات باغداران در دولت تدبیر و امید موفق نشویم!

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه به تعویق انداختن پرداخت پول باغداران توسط دولت در این موقعیت اقتصادی از ارزش ریالی وجه در بازار کم می‌شود، تصریح کرد: دولت در پاسخ به پیگیری‌ باغداران برای دریافت طلبشان می‌گوید: «شما طرف حساب دولت هستید و پولتان نمی‌سوزد» دریغ از آنکه بداند باغداران برای رسیدگی به امورات خود متضرر شده و مشکلاتی را متحمل می‌شوند.

شعبانی خاطرنشان کرد: متاسفانه بی‌تعهدی در دستگاه‌های دولتی زیاد است؛ دولت سال آینده که دچار مشکل شود سراغ باغداران و بخش خصوصی می‌‌آید و این روند برای ما دردسر ساز است.

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه بدهکاری دولت به باغداران باعث شرمندگی ما شده است، گفت: سال ۱۳۹۹ در ستاد تنظیم بازار که با حضور دستگاه‌های مرتبط برگزار شد دولت قول داد پول مرکبات باغداران مازندرانی را به موقع پرداخت کند متاسفانه برخلاف تعهدش بدعهدی کرد.

شعبانی با بیان اینکه باغداران مازندرانی انتظار دارند در روزهای پایانی عمر دولت تدبیر و امید پول فروش میوه‌هایشان توسط دولت پرداخت شود، اظهار کرد: انتظار ما این است سازمان حمایت از کشاورزان هم در بخش یارانه‌ پرتقال حامی باغداران باشد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.