با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

برآورد خسارت ۴۴ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر/ ۵۴۹۲ خانه شهری و روستایی تخریب شدند

منتشر شده

در

آمل نیوز – قربانعلی مسافر / رئیس سازمان مدیریت بحران با اعلام خسارت ۴۴ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر در کشور، گفت: در این بین ۵ هزار و ۴۹۲ خانه شهری و روستای تخریب شدند.

محمدحسن نامی عصر امروز در نشست بررسی مشکلات و خسارت‌های سیل اخیر بخش لاریجان، با اشاره به توده بارشی مونسون در کشور، اظهار کرد: پس از ورود سامانه بارشی مونسون که دوره تکرار آن معمولا ۴۵ تا ۵۰ سال است، کشورمان دچار خسارت‌های شدید شد.

وی با اشاره به اینکه با ورود توده مونسون ۲۴ استان کشور شامل ۱۳۳ شهر و یک هزار و ۳۴۴ روستا دچار سیل و بارندگی شدید شد، افزود: تعدادی زیادی از روستاها نیز در این بین کامل از بین رفت هرچند در بیش از ۶۰ روستا رانش جمعیت اتفاق افتاد و به طور موقت با هزینه سنگین اسکان اضطراری مواجه شدیم.

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه بخش بزرگی از مزارع، باغات، استخرهای پرورش ماهی، قنوات، منازل مسکونی با سیل اخیر دچار خسارت شد، تصریح کرد: ۴ هزار و ۱۵۱ خانه روستایی و یک هزار و ۳۴۱ خانه شهری در حادثه سیل اخیر کاملا تخریب شد که هم‌اکنون نیاز به بازسازی دارد.

وی با اعلام اینکه در بخش ابنیه تاریخی، برق، گاز و مخابرات خسارت سنگینی به بار آمد، ادامه داد: خسارت وارده از سیل اخیر بیش از 44 هزار میلیارد تومان برآورد شد هرچند با برآورد اولیه میزان یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای کشور در نظر گرفته شد که این مبلغ بین استان‌ها توزیع شده و سهم استان مازندران 90 میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه بوده است.

معاون وزیر کشور با اشاره به تخریب فراوان سیل در استان مازندران، متذکر شد: با اقدامات ثانویه و کارشناسی جهاد کشاورزی بر باغات، استخر پرورش ماهی و دیگر بخش‌ها میزان خسارت‌ برآورد شده و با ثبت در سامانه هوشمند خسارت به کشاورزان و مردم جبران می‌شود.

وی با اعلام اینکه لاریجان از بخش‌های مهم و استراتژیک کشور است که ظرفیت بالایی دارد، گفت: با توجه به وضعیت لاریجان و ظرفیت‌های فراوان نباید این منطقه را محروم تلقی کرد البته ممکن است مناطقی از لحاظ فکری محروم باشند ولی این منطقه سرشار از افراد هوشمند و ساعی است.

نامی با بیان اینکه پس از بازدید از مناطق مختلف آسیب‌دیده کشور تاب‌آوری و مقاومت مردم لاریجان بیشتر از سایر مناطق بوده است، یادآور شد: حمایت دولت به آسیب‌دیدگان سیل اخیر در مناطق مختلف روستایی و شهری اختصاص می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه پس از ورود توده بارشی مونسون و ایجاد خسارت‌های فراوان نقش مدیریت بحران بیشتر از گذشته مشخص شده و همه بخشداران، فرمانداران و مدیران کل و استانداران به مناطق آسیب‌دیده ورود جدی و میدانی داشتند، گفت: با بازدیدهای متعدد مسؤولان سعی شد تا با اتخاذ تصمیمات لازم از بروز خسارت‌های جدی‌تر و بیشتر جلوگیری شود.

معاون وزیر کشور با اعلام اینکه کشورمان در زمان بحران نسبت به دیگر کشورهای دنیا خسارت کمتر دید، افزود: خسارت این توده در کشورهای دیگر چند برابر بود ولی شبکه‌های معاند و بیگانه دست به بزرگنمایی حوادث زدند تا جو ناآرام را در کشور نمایش دهند.

وی با اعلام ورود جدی به حوزه پیشگیری قبل از وقوع بلایای طبیعی، گفت: ساخت سد برای جمع‌آوری آب‌های سطحی مهم است زیرا آب‎های سطحی در تابستان ۶۰ درصد تبخیر می‌شوند و ۹۳ میلیون هکتار از اراضی کشور نیاز به آبخیزداری است.

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه مهمترین مؤلفه ژئوپولیتیکی، حفظ خاک گفت: برای جایگزین شدن یک سانتی‌متر مکعب خاک نیازمند ۸۰۰ سال زمان هستیم و با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ارزش و اهمیت خاک و آب باید به موضوع آبخیزداری توجه بسیار شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.