با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

برداشت میوه‌ خوش رنگ و لعاب در اراضی شیبدار مازندران

برداشت گیلاس در مازندران از خردادماه آغاز و تا اواخر تیرماه ادامه دارد که بخشی از محصول تولید شده به صورت تازه‌خوری روانه بازار مصرف و بخشی دیگر به کارخانه‌های صنایع تبدیلی فرستاده می‌شود.

منتشر شده

در

با فرا رسیدن فصل گرما و به ثمر نشستن میوه‌های خوش آب و رنگ استان مازندران رنگ و بوی زیبایی به خود می‌گیرد و چند روزی است فصل برداشت تک دانه‌های بهشتی در استان مازندران به‌ویژه در خواستگاه تولید این محصول خوش رنگ و لعاب در لاریجان آمل آغاز شده است.

با آغاز برداشت گیلاس از باغات شهرستان آمل باغداران مشغول برداشت هستند و در این روزهای گرم بهاری سخت در تلاش و فعالیت هستند تا محصول خود را روانه بازار کنند.

۱۰ روزی است برداشت گیلاس از اراضی شیبدار  لاریجان آمل شروع شده و تا تیرماه ادامه خواهد داشت.  

زمانیکه فصل برداشت این محصول قرمز رنگ آغاز می‌شود مردان زنان از هر گوشه استان و کشور در این منطقه حضور پیدا می‌کنند تا بعد از برداشت روانه بازار مصرف در سایر خطه‌های این کشور شود.

همت اله اکبری یکی از باغداران منطقه لاریجان آمل در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به اینکه سه هکتار باغ گیلاس دارم و سالانه ۵۰ تن برداشت از مزارع خود دارم، گفت: یکی از دلایلی که افزایش تولید محصول دارم این است از آموزش‌های ترویجی جهاد کشاورزی استفاده و آنالیز خاک در باغ را در دستورکار دارم.

وی ادامه داد: تولید گیلاس در این منطقه از کیفیت بالایی برخوردار است و به دلیل کیفیت مرغوبی که این میوه دارد تقاضای زیادی برای فروش داریم.

این باغدار اضافه کرد: محصول خود را به استان‌های تهران و سایر استان‌های همجوار ارسال می‌کنم.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آمل در ادامه با بیان اینکه یک هزار و ۴۵۵ هکتار از باغات لاریجان به کشت گیلاس اختصاص دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۳ هزار تن گیلاس از باغات شهرستان آمل گیلاس برداشت شود.

سیدحسین اسلامی ادامه داد: ارقام تک دانه از کیفیت بالایی برخوردار است و به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی بیان کرد: منطقه لاریجان بیشترین سطح زیرکشت و تولید گیلاس را در خطه شمال دارد و در سال‌های اخیر سطح زیرکشت درختان سیاه ریشه به‌خصوص گیلاس در بخش لاریجان رو به افزایش است.

حسین ملایی معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو فارس با اشاره به اینکه مازندران دارای سه هزار هکتار باغ گیلاس است، ادامه داد: شهرستان آمل رتبه نخست را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۴۵ هزار تن گیلاس در استان تولید و روانه بازار شود، ادامه داد: ارزش اقتصادی این محصول در استان یک هزار میلیارد تومان است .

 

معاون باغبانی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: شهرستان‌های آمل، نور، رامسر و سوادکوه رتبه‌های برتر را در تولید گیلاس استان دارا هستند.

ملایی یکی از علت‌های مهم افزایش برداشت گیلاس را عدم سرما زدگی و گل دهی مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی خوب در فصل بهار عنوان کرد و گفت: در این راستا برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های تغذیه، هرس به موقع درختان، مبارزه با آفات نیز موثر بوده است.

به گزارش فارس، برداشت گیلاس در مازندران از خردادماه  آغاز و تا اواخر تیرماه ادامه دارد که بخشی از محصول تولید شده به صورت تازه خوری روانه بازار مصرف و بخشی دیگر به کارخانه‌های صنایع تبدیلی فرستاده می شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.