با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

برنج‌کاران و هزار و یک مشکل کُهنه

قیمت تمام‌شده تولید برنج در اراضی شالیزاری رابطه مستقیمی در قیمت‌گذاری برنج برای مصرف‌کننده دارد که با افزایش چشمگیر دستمزد کارگران، قیمت ادوات کشاورزی، کود و سموم؛ گرانی برنج دور از انتظار نیست.

منتشر شده

در

برنج یکی از محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود که استان مازندران با 44 درصد تولید، برترین تولیدکننده این محصول در کشور به‌شمار می‌رود.

قیمت تمام‌شده تولید برنج در اراضی شالیزاری رابطه مستقیمی در قیمت‌گذاری برنج برای مصرف‌کننده دارد که با افزایش چشمگیر دستمزد کارگران، قیمت ادوات کشاورزی، کود و سموم؛ گرانی برنج دور از انتظار نیست.

طی سال‌های اخیر با افزایش چشمگیر قیمت تمام‌شده تولید برنج، کشاورزان هنگام فروش شالی دغدغه قیمت دارند تا برای آنها به‌صرفه باشد از طرفی دیگر با وجود گرانی‌ها مصرف‌کننده نیز به‌دنبال برنج با قیمت مناسب است.

همزمان با آغاز فصل کشاورزی و خزانه‌گیری برنج در شالیزارهای مازندران، کشاورزان از افزایش دستمزد کارگران، کود و سموم گلایه دارند که همین مسئله قطعاً موجب افزایش قیمت برنج در سال جاری می‌شود.

 یکی از کشاورزان مازندرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: قیمت تمام‌شده تولید برنج با قیمتی که از کشاورز خریداری می‌کنند هم‌خوانی ندارد و در این میان بیشترین سود نصیب دلالان می‌شود.

رضا فرجی با انتقاد از افزایش قیمت کود و سم، افزود: از سال گذشته قیمت کود و سموم شیمیایی مصرفی برای شالیزارها چند برابر شده اما قیمت برنجی که از کشاورز خریداری می‌شود به تناسب افزایش قیمت‌ها، افزایش نیافته است.

* افزایش دستمزد نشاء سنتی و مکانیزه برنج در مازندران

دیگر کشاورز مازندرانی با اشاره به افزایش هزینه نشای برنج عنوان کرد: هزینه نشاء مکانیزه و یا نشاء سنتی برای سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و می‌توان گفت اگر قیمت برنج مانند سال گذشته باشد، اصلاً کشت شالی به‌صرفه نیست.

اسدالله غلامی بیان کرد: به‌خاطر افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت سبد نشاء مکانیزه و به‌خاطر افزایش قیمت ماشین‌آلات کشاورزی مانند دستگاه نشاء، هزینه نشاء مکانیزه برنج افزایش پیدا کرده است.

وی از دستمزد 80 تا 90 هزار تومانی کارگران برای انجام یک روز نشاء خبر داد و گفت: دستمزد یک کارگر برای نشاء برنج در سال گذشته روزی حدود 60 تا 65 هزار تومان  بوده که امسال افزایش داشته است.

 

* تمامی اراضی کشاورزی مازندران زیر کشت برنج می‌روند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تمامی 213 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران در سال جاری زیر کشت برنج می‌روند.

عزیزالله شهیدی‌فر با بیان اینکه پیش‌بینی ما این است که اراضی کشاورزی که در سیل اخیر دچار خسارت شدند زیر کشت برنج بروند، اظهار کرد: خزانه برنج بعضی از اراضی کشاورزی به‌خاطر سیلاب  دچار خسارت شدند که تا خزانه‌گیری مجدد انجام شود، زمین شالیزاری خسارت دیده نیز برای کشت برنج مهیا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشت برنج در 47 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران در سال گذشته به‌صورت مکانیزه انجام شد، افزود: امسال تلاش می‌کنیم بیش از 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران به‌صورت مکانیزه نشاء شود.

* افزایش دستمزد کارگران نشاء بررسی می‌شود

شهیدی‌فر در واکنش به دستمزد 300 هزار تومانی کارگران نشاء در برخی از شهرهای مازندران خاطرنشان کرد: باید صحت این موضوع را بررسی کنیم چون دستمزد کارگران و هزینه تمام‌شده تولید برنج در قیمت نهایی آن تأثیر مستقیم می‌گذارد.

وی بیان کرد: در نشاء مکانیزه برنج 2 میلیون تا 2 میلیون و 200 هزار تومان در هکتار دریافت می‌کنند و زمین نشاء شده را به کشاورز تحویل می‌دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با  اشاره به افزایش قیمت سموم و کود کشاورزی در سال جاری گفت: سموم افزایش چندانی نداشته اما کود افزایش قیمت داشته که برای کشاورزان نگرانی ایجاد کرده است اما به تناسب افزایش قیمت کود و هزینه تمام‌شده تولید برنج و یا مرکبات، قیمت آن محصول در بازار افزایش پیدا می‌کند.

* کشاورزان مازندرانی 44 درصد برنج مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند

شهیدی‌فر با بیان اینکه یک کشاورز در یک هکتار زمین شالیزاری در نشاء سنتی برنج از مرحله کاشت، داشت تا برداشت به 100 تا 110 روز کاری نیاز دارد تا محصول برداشت شود، خاطرنشان کرد: مراحل خزانه‌گیری تا برداشت 20 درصد هزینه‌های برنج را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه شالیکاران مازندران دو سوم برنج مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند، گفت: 44 درصد برنج مورد نیاز کشور در مازندران تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به سیاست‌های دولت در حمایت از تولید داخلی و واردات برای تنظیم بازار، بیان کرد: در بحث تامین برنج کشور با توجه به تولیدات داخلی، یک سوم کمبود تولید داریم که باید در زمان مناسب وارد شود.

* افزایش قارچ‌گونه شرکت‌های فروش سموم در مازندران

دبیر انجمن برنج ایران نیز در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با بیان اینکه نهاده‌ها سهم زیادی در هزینه تولید برنج ندارند، گفت: اخیرا بحث نهاده‌های حاشیه‌ای است که نظارت بر آنها به خوبی صورت نمی‌گیرد و موجب افزایش هزینه تولید و متضرر شدن کشاورزان می‌شود.

جمیل علیزاده‌شایق با بیان اینکه شرکت‌های فروش سموم مانند قارچ از زمین سبز شدند، اظهار کرد: به برخی از این شرکت‌ها مجوز فعالیت دادند اما کود و یا سموم آنها کیفیت لازم را ندارد.

* دستمزد کارگری بیشترین سهم هزینه تولید برنج را دارد

وی افزود: نهاده‌هایی که کشاورز در زمین شالیزاری مصرف می‌کند باید مروجین و کارشناسان کشاورزی در کنار برنج‌کاران باشند تا مشاوره‌های لازم را به آنها دهند.

دبیر انجمن برنج ایران با بیان اینکه بیشترین سهم هزینه تولید برنج را دستمزد کارگری اختصاص می‌دهد، خاطرنشان کرد: گران‌ترین دستمزد کارگران در زمان نشاء برنج وجود دارد اما هزینه کارگری امسال نسبت به دیگر هزینه‌ها افزایش داشته است اما به این میزان نیست که یک عده از آن سواستفاده کنند.

 

 

* بخش ترویج کشاورزی وزارت جهاد در خواب خرگوشی به‌سر می‌برد

علیزاده‌شایق بیان کرد: بخش ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی که مدت‌هاست در خواب خرگوشی به‌سر می‌برد از خواب بیدار شود و کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند و نگذارند هزینه‌های تولید هم افزایش پیدا کند.

وی گفت: کشت مکانیزه برنج به خوبی در حال ترویج بود اما با گرانی شدید ادوات کشاورزی و عدم حمایت دولت باعث توجه کمتر کشاورزان به کشت مکانیزه شده است.

* افزایش همه ساله آب‌بها کشاورزی

اما این پایان قصه رنج‌های یک کشاورز برای تولید برنج نیست بلکه مشکلات دیگری هم مانند افزایش همه‌ساله آب‌بها اراضی کشاورزی وجود دارد که کشاورزان نسبت به آن انتقاد دارند.

رضایی کشاورز مازندرانی با بیان اینکه بارها از مسؤولان درخواست کردیم سالانه قیمت آب‌بها را افزایش ندهند، خاطرنشان کرد: دولت با دریافت آب‌بها به‌دنبال درآمدزایی است از طرفی دیگر این اقدام موجب گرانی برنج نیز می‌شود.

این کشاورز گفت: شبکه‌بندی کانال‌های آب برای ارسال آب به اراضی کشاورزی وظیفه دولت است و نباید به‌خاطر کانال‌های آبی که احداث کرده از مردم و کشاورزان هزینه یا همان آب‌بها دریافت کند.

شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به گلایه کشاورزان در خصوص دریافت آب‌بها، گفت: انتظار داریم آب منطقه‌ای در جاهایی که برای کشاورزان به صورت مستقیم تامین آب نمی‌کند، آب‌بها دریافت نکند و در خصوص قیمت آب‌بها جای بحث دارد که باید کارشناسی و یا در مجلس اصلاح شود.

به گزارش فارس، برنج و رنج دو واژه نزدیک به هم است که کشاورزان برای تولید آن ماه‌ها در زمین‌های شالیزاری تلاش می‌کنند تا هموطنانمان مرغوب‌ترین برنج را سر سفره‌های خود میل کنند و از طرفی دیگر شالیکاران در تلاش هستند با تولید ارقام پرمحصول، کشور از واردات برنج‌های خارجی کم‌کیفیت بی‌نیاز شود اما این مسئله نیازمند حمایت دولت است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.