با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

برگزاری نمایش خیابانی “دایره زنگی” در آمل

 

منتشر شده

در

رسوم و سنت های كهن در همه جای دنیا نشانگر هویتی جوامع است، شناسنامه ای كه هیچ گونه نمود مادی خارجی ندارد و در هر حالتی اعم از حاضر و غایب، می تواند معرف شخصیت آن جامعه باشد.

حفظ این نشانگر هویتی، ضروری ترین اقدام برای حفاظت از میراث، آداب، رسوم و فرهنگ هر منطقه است و مهم تر از همه بیشترین نقش را در انسجام و پیوستگی اجتماعی بر عهده دارد.

به فراموشی سپرده شدن رسوم و سنت كهن به دلیل فرهنگی بودن آن ها برایش مقیاس و یا میزانی وجود ندارد اما با نگاهی به رفتار قالب مردم مازندران یا این رسوم را به یاد ندارند و اگر هم به یاد دارند تنها با این حس كه یكسری كارها را برحسب عادت و بدون اطلاع درست از آن انجام می دهند، می توان دید.

نمایش «دایره زنگی» برگرفته از آیین نوروز خوانی، ورف چال، جشن آفتاب خواهی و بازی های محلی مازندران، کاری از گروه هنری جاویدان آمل به نویسندگی و کارگردانی شعبان علیجان پور با همکاری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی این شهرستان درخرداد ماه 98 در مجتمع ولی عصر(عج) چاکسر و سطح شهر به اجرا در آمد.

نمایشی که  با دو شخصیت نوروز و فیروز به آیین هایی  نظیر جشن آفتاب خواهی، جشن ورف چال اسک آمل، جشن لال بازی، نوروزخوانی وبازی های محلی که نسل جدید آن را به فراموشی سپرده اند می پردازد.

نویسنده این نمایش با  داشتن دغدغه فرهنگی و هدف احیای فرهنگ رو به  فراموشی خطه مازندران، خصوصا فرهنگ عامه منطقه آمل و انتقال آن به نسل  حاضر اقدام به نوشتن این نمایش کرده است تا اینکه جهت احیاء و انتقال  این فرهنگ با استفاده از  شیوه نمایشی  گامی مثبت بردارد.

بازی اولی ها  در کنار هنرمندانی که سالیان سال در حیطه تئاتر فعالیت داشته اند توانستند با کسب تجربه از ایشان  بازی های خوب و روانی را از خود برجای بگذارند.

استفاده مناسب از موسیقی محلی مازندران و طراحی لباس از نقاط قوت این نمایش محسوب می شد و کمک بسیاری در روند رو به رشد نمایش داشت.

در این نمایش حبیب اله رحمانی، شعبان علیجان پور، صدیقه غلامی، محسن محسنی، امیر گلرد، نرگس خزایی، زهرا غلامحسینی، ابراهیم رضاییان، دنیا مرتضوی، زهرا کیا، مهسا علیجان پور، هانیه عزیزی، نجوا گلرد، هانیه غلامرضا زاده، علیرضا نجفی، پرهام هدایت زاده، فاطمه حسینی، بلدا باوی، خاطره امان آبادی، سیف الله کیا، محمد هاشمی، آرین فیروزجایی، سجاد سینایی فر، سید علی حسینی، محبوبه علیزاده و ستایسش حسینی به  ایفای نقش پرداختند.

دستیاری کارگردانی این نمایش را صدیقه غلامی بر عهده داشت، زهرا زارع به عنوان منشی صحنه،  سید علی حسینی به عنوان مدیر صحنه، امیر حسین علیجان پور به عنوان مسئول نور، شعبان علیجان پور به عنوان طراح صحنه و نور، طاهره حسینی به عنوان طراح  و اجراء بروشورو پوستر، هانیه غلامرضا زاده به عنوان عکاس، رضا برومند به عنوان تصویر بردار در این نمایش همکاری داشتند.

 در بخش موسیقی آقایان مهدی رضاییان، مهناز رضاییان و امیر بهادر بابلی، در بخش تدارکات قاسم قلی زاده،  محمد حسین فیروز جایی و کیمیا پاکدامن از یاری گران در این نمایش بودند.

گفتنی است که نمایش «دایره زنگی» از 19 خرداد 98 به مدت یک هفته درمجتمع ولیعصر(عج)  چاکسر آمل، اندیشه ۴۹ به اجرا رفت و با استقبال خوب مردم این شهر روبرو شد، این نمایش جهت شرکت در جشنواره تئاتر خیابانی در این شهرستان اجرای عموم داشته است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.