با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

بیانیه کاخ سفید درباره طرح معرفی سپاه پاسداران به عنوان «سازمان تروریستی»

دولت آمریکا در ادامه سیاست فشار بر گروه‌هایی که از طریق مبارزه با گروه‌های تروریستی این کشور را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند، طرح خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» اعلام کرد.

منتشر شده

در

کاخ سفید امروز دوشنبه در بیانیه‌ای رسماً برنامه دولت خود برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» خود اعلام کرد.  

این اولین بار است که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را به عنوان «سازمان تروریستی» معرفی می‌کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در این بیانیه گفته است: «امروز من رسماً طرح دولت خود را برای اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از جمله نیروی قدس به سازمان‌های تروریستی خارجی اعلام می‌کنم.»

کاخ سفید از این اقدام به عنوان «گامی بی‌سابقه» یاد کرده و نوشته وزارت خارجه آمریکا رهبری آن را به دست داشته است. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «این اولین بار است که ایالات متحده بخشی از یک حکومت دیگر را به عنوان سازمان تروریستی خارجی معرفی می‌کند. این امر، موید این حقیقت است که اقدامات ایران، اساساً با اقدامات دولت‌های دیگر متفاوت است.»

کاخ سفید در ادامه با متهم کردن ایران به «حمایت از تروریسم» تصریح کرده است: «ما به افزایش فشار علیه ایران و بالا بردن هزینه‌های حمایت از فعالیت‌های تروریستی توسط این کشور ادامه خواهیم داد تا زمانی که این کشور از رفتارهای مخرب و غیرقانونی خود دست بردارد.»

پیش از این کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌اند کاخ سفید را از آن برحذر دارند.

ارزیابی پنتاگون و سیا این است که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی نیز می‌گویند در صورتی که طرفین کنوانسیون‌های ژنو نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.