با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

تحصیل ۹۴ هزار دانشجوی خارجی در ایران/ یک میلیون و ۴89 هزار خارجی متقاضی ورود به دانشگاه‌های کشور

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با اعلام اینکه یک میلیون و ۴89 هزار دانشجوی خارجی متقاضی ورود به دانشگاه‎ های ایران هستند، گفت: ۹۴ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند.

هاشم داداش‌پور در حاشیه سفر به مازندران در مورد آخرین وضعیت مهاجرت نخبگان و دانشجویان به خارج کشور، اظهار کرد: آمار خاصی در زمینه خروج تعداد دانشجویان و نخبگان از کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بحث ماندگاری دانشجویان در داخل کشور تنها وزارت علوم و تحقیقات مقام مسؤول نیست، افزود: بلکه اتفاقات و فرآیندهایی باید شکل گیرد تا ماندگاری دانشجویان بیشتر شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه آمار مهاجرت دانشجویان و نخبگان به خارج کشور نگران‌کننده نیست، تصریح کرد: با توجه به بررسی برخی داده‌ها در سطح جهانی می‌توان دریافت که مهاجرت در کشورمان از یک عدد معمولی برخوردار بوده هرچند در تمام دنیا مهاجرت برای تحصیل مطرح و معمول است.

وی با اعلام اینکه مهاجر پذیرترین کشورها به عنوان مهاجرفرست‌ترین هستند، خاطرنشان کرد: کشورهایی همانند آمریکا، انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا و استرالیا با توجه به اینکه مهاجرپذیرترین کشورها براساس جمعیت دانشجویی هستند ولی کشورهای مهاجر فرصت محسوب می‌شوند.

داداش‌پور با اعلام اینکه وزارت علوم و تحقیقات مسؤول تربیت دانشجویان است و مسؤول مهار مهاجرت دانشجویی محسوب نمی‌شود، ادامه داد: مهاجرت به خودی خود امر نامطلوب و بد نیست، عمده دانشجویان برای تحصیل مهاجرت دارند و در مقابل مهاجرت معکوس هم در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه یک میلیون و ۴۸۹ هزار دانشجوی خارجی متقاضی ورود به دانشگاه‌‎های کشورمان هستند، یادآور شد: عمده دانشجویان متقاضی به تحصیل در ایران از کشورهای همسایه هستند هر چند تعداد ۹۴ هزار نفر جمعیت دانشجویی کشور متعلق به دانشجویان خارجی است که در دانشگاه‌های داخل مشغول به تحصیل هستند و بخش مهمی آن از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، پاکستان و هند است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه یکی از برنامه‌های این وزارتخانه این است که در بازه زمانی چهار ساله جمعیت دانشجویان خارجی را به دو برابر افزایش دهد، گفت: همیشه در کشورمان ایران میل تحصیل به شدت بالا است و دانشگاه‌‎های‎مان به اندازه نیاز ظرفیت‌سازی برای در اختیار گرفتن، آموزش و مهارت‎آموزی دارند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.