با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

تشکیل 105 پرونده برای متخلفان آتش‌زدن کاه و کلش در بابل

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل گفت: تا کنون 105 پرونده برای کشاورزانی که به آتش زدن کاه زمین کشاورزی اقدام کردند تشکیل و 12 مورد به دادگستری بابل معرفی شدند.

منتشر شده

در

 نعمت‌الله قنبری در خصوص آلودگی محیط شهر بابل که بر اثر آتش زدن کاه کشاورزی ایجاد شده و سبب نارضایتی شهروندان است، اظهار کرد: کشاورزان بعد از برداشت محصول و به منظور آماده‌سازی زمین برای کشت دوم اقدام به آتش زدن کاه می‌کنند که این کار علاوه بر از بین رفتن پس چراهای دام سبب ازبین رفتن مواد آلی و مغذی موجود در خاک شده و قطعا با از بین رفتن باکتری‌های مفید خاک کیفیت خاک کم می‌شود.

وی تصریح کرد: اقدام به سوزاندن پسماند کشاورزی سبب می‌شود خاکستر و دودهای ناشی از آن در اکثر اوقات، کل فضای مسکونی روستایی و شهری را در بر ‌گیرد و البته با توجه به جریان هوای شمالی و شمال غربی به سمت  شهرستان بابل دودهای ناشی از آتش زدن کاه آن شهرستان‌ها به سمت شهرستان بابل حرکت کرده و سبب تشدید آلودگی هوا شهرستان بابل می‌شود و در نتیجه  شاهد ایجاد مشکلات برای مردم بخصوص گروه‌های حساس مانند سالخوردگان و کودکان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران تنفسی … و در نتیجه نارضایتی عمومی از این موضوع هستیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل خاطرنشان کرد: بقایای گیاهی منافع فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به اصلاح خاک، تغذیه حیوانات  و… اشاره کرد.

این مسؤول یادآور شد: با هر آتش‌سوزی، مقداری از خاک سطحی، ارزش حیاتی خود را از دست می‌دهد و به مرور سبب از بین رفتن ارزش زراعی خاک شده و آلودگی زیست محیطی را نیز به همراه دارد ضمن اینکه به جهت کاهش دید در جاده‌ها سبب افزایش احتمال تصادفات گردد.

قنبری با اشاره به اینکه در راستای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی 43 مورد اکیپ کشت مشترک داشتیم، ادامه داد: 53 مورد نیز کشت از سوی کشت محیط زیست بابل انجام شد.

وی افزود: تاکنون برای 105 مورد از متخلفان  تشکیل پرونده شده که 12 مورد به دادگستری معرفی شد و بقیه پرونده‌ها پس از تکمیل شدن پرونده به مرجع قضایی ارسال خواهد شد، ضمنا گشت و  نظارت بر پیشگیری و جلوگیری از آتش زدن کاه وکلش همچنان ادامه دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل از کشاورزان خواست تا با بهره‌گیری از روشهای جایگزین و غیر مخرب و همچنین استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصین سازمان جهاد کشاورزی، نسبت به مدیریت اصولی پسماندهای کشاورزی اقدام کنند و از هرگونه آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.