با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

تغییر قانون قیمت‌گذاری تضمینی محصولات استراتژیک/ تنظیم بازار باید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تنظیم بازار باید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود، گفت: در زمینه قیمت تضمینی محصولات استراتژیک قانون‌های گذشته به صورت کامل تغییر کرده و قانون جدید جایگزین آن شده است،

منتشر شده

در

جلال محمودزاده عصر امروز در  بازدید از مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران و شرکت نشست تصمیماتی، اظهار کرد: باید گام‌های بزرگی در زمینه تجارت برنج برداشته شود و این نیاز مهم می‌تواند بسیار در ارزآوری و صادرات برای کشور سودمند باشد.

وی با اشاره به وجود زیرساخت‌های لازم برای بالا بردن محصولات کشاورزی گفت: یکی از چالش‌ها در زمینه محصولات کشاورزی به ویژه برنج امر صادرات است.

نماینده مردم مهاباد و نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در هیچ کشوری سراغ نداریم که به بهانه تنظیم بازار و برخی مشکلات در قیمت داخلی، جلوی صادرات محصولات کشاورزی به خارج مرزها گرفته شود، باید بدانیم که مشتریان خارجی هیچ وقت منتظر نمی‌مانند تا پس از قطع صادرات، دوباره به این امر روی آوریم و صادرات آزاد شود.

این مسؤول بیان کرد: نباید در زمینه صادرات برنج بازار جهانی را از دست بدهیم، البته در بازار کشور روسیه،فقط ۵ درصد در همه محصولات به عنوان صادرات سهم دارد و در بازار اقلیم کردستان عراق و روسیه نقش کم‌رنگ داریم.

محمودزاده با اشاره به اینکه دو وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در امر صادرات و واردات دخیل هستند و در این بین دوگانگی وجود دارد، ادامه داد: در مجلس دهم قانونی تصویب شده که تنظیم بازار به وزارت کشاورزی واگذار شد ولی طی روندی دوباره وزارت صنعت معدن و تجارت امر تنظیم بازار را در اختیار گرفت.

وی افزود: در کمیسیون تخصصی کشاورزی مجلس پیگیر بازگشت تنظیم بازار به وزارت تولیدکننده یعنی جهاد کشاورزی هستیم همچنین در بحث صادرات گزینه‌هایی همانند قیمت، کیفیت، سورتینگ و صادرات بسیار مهم هستند.

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با پائین آمدن قیمت تمام شده می‌توانیم در بازار جهانی رقابت داشته باشیم و هزینه تولید نیز کاهش داده می‌شود، تصریح کرد: کیفیت محصولات کشاورزی می‌تواند فضای مناسبی را در بازارهای جهانی ایجاد کند.

این مسؤول بیان کرد: سورتینگ نقش مهمی در صادرات محصولات کشاورزی دارد، ۸۰ درصد محصول سیب در استان آذربایجان غربی به صورت فله خارج می‌شود و به کشورهای دیگری رفته و آن کشورها پس از سورتینگ و بسته‌بندی با برند و نام خود آن را به بالاترین قیمت بازار داخلی و خارجی عرضه می‌کنند.

محمودزاده با اشاره به اینکه در زمینه قیمت تضمینی محصولات استراتژیک قانون‌های گذشته به صورت کامل تغییر کرده و قانون جدید جایگزین آن شده است، گفت: برای صادرات محصولات کشاورزی باید زمینه برای حمل و نقل، رایزنی لازم بازرگانی و انتقال آنها به بازارهای خارجی فراهم شود./ خبر از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.