با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

تغییر نظام انتخاباتی نیاز به همه‌پرسی دارد

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اگر مجلس تصمیم به تغییر نظام ریاستی به پارلمانی کند باید از رهبری برای رفراندم کسب تکلیف کند، گفت: در صورتی که رهبری با این مساله موافق باشند رفراندوم برگزار می‌شود.

منتشر شده

در

حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به بحث تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی گفت: کشورهای زیادی مانند عراق و پاکستان هستند که نظام پارلمانی را اجرا می‌کنند و این نظام با ریاستی دو مقوله جداگانه است.

وی افزود: در نظام ریاستی همه اختیارات در دست رئیس‌جمهور است اما در نظام پارلمانی رییس‌جمهور محدودیت دارد و بیشتر جنبه تشریفاتی پیدا می‌کند و نخست وزیر است که باید پاسخگوی مجلس باشد.

حجت‌الاسلام ابراهیمی با بیان اینکه منشاء بحث نظام پارلمانی صحبت‌هایی است که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر در سفر به  کرمانشاه داشته‌اند، بیان‌کرد: در آن سفر گفتند که در اوایل انقلاب نظام پارلمانی مستقر بود و اکنون نظام ما ریاستی است و بعدا هم چنین اظهاراتی را مبنی بر اینکه می‌تواند نظام پارلمانی شود، بیان کردند و این رویکرد راه را برای کسانی که به دنبال نظام پارلمانی هستند، باز کرده است.

عضو جامعه روحانیت مبارز بیان کرد: در مجلس تلاش می‌شود تا به این سمت حرکت کنیم. حال تا چه حد موفق خواهند بود باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تغییر نظام انتخاباتی نیاز به رفراندوم دارد، گفت: بخشی از قانون اساسی در این باره باید تغییر کند و این کاری ضربتی نیست که یکباره مجلس تصمیم بگیرد و فردا نظام پارلمانی به اجرا درآید.

ابراهیمی ادامه داد: مجلس باید مجوز رفراندوم را از رهبری اخذ کند و رفراندوم برگزار شود تا بخش مربوطه در قانون اساسی تغییر پیدا کرده و به نظام پارلمانی تبدیل شود.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه برای تبدیل شدن به نظام پارلمانی ساختار خاصی نیاز نیست، گفت: در زمان ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری نظام پارلمانی برقرار بود و در این سیستم رئیس‌جمهور با انتخابات تعیین می‌شود اما اجراییات به دست نخست وزیر است و خیلی این مساله پیچیده نیست اما سیر قانونی طولانی می‌طلبد.

وی با اشاره به نظر موافقان و مخالفان گفت: موافقان طرح نظام پارلمانی معتقدند که در این سیستم انسجام بیشتری وجود دارد و نخست وزیر پاسخگوی مجلس خواهد بود و مجلس هم نظارت بیشتری خواهد داشت و در نظام پارلمانی دیگر اینگونه نیست که چون رئیس‌جمهور منتخب مردم است سوال از او که  دارای پیچیدگی است، مشکل باشد بلکه نخست وزیر می‌تواند مورد سوال قرار گیرد و توضیح دهد و یک شرایط  مشخص‌تری  برای کار کردن وجود خواهد داشت. اما مخالفان، تغییر نظام ریاستی را ضروری نمی‌دانند و می‌گویند مشکلی در آن وجود ندارد.

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه اگر مجلس تصمیم به تغییر نظام ریاستی به پارلمانی بگیرد باید از رهبری برای رفراندوم کسب تکلیف کند، گفت: در صورتی که رهبری با این مساله موافق باشند رفراندوم برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به برخی انتقادات مبنی بر اینکه مشارکت مردم در نظام پارلمانی کاهش خواهد یافت، گفت: مشارکت مردم کم نمی‌شود برای اینکه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و تنها به جای اینکه معاون اول تعیین شود، نخست وزیر می‌آید. البته اکنون هم معاون اول، نقش رئیس‌جمهور را بازی می‌کند و این قابل بحث است و ابعاد آن باید به خوبی دیده شود تا به نتیجه برسد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.