با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

حضور پیرمرد 97 ساله سوادکوهی در مسابقات دو‌و‌میدانی پیشکسوتان جهان

خردمند حیدری قهرمان دوومیدانی با اشاره به موانع تبدیل سوادکوه به قطب دو‌و‌میدانی ایران از برنامه‌ریزی برای حضور پدر97 خود در مسابقات دو‌و‌میدانی پیشکسوتان جهان خبر داد.

منتشر شده

در

خردمند حیدری متولد ۱۳۴۲ در شهر زیراب شهرستان سوادکوه و دارای ده‌ها عنوان برتر در رشته دو‌و‌میدانی است.

 

او از خانواده کارگری متولد شد در بخش اداری زغال‌سنگ البرز مرکزی فعالیت کرد و دارای مدرک فوق دیپلم اداری است.

 

ورزش را در رشته دو‌و‌میدانی از سال ۱۳۶۰ و بعد از اخذ دیپلم ادبیات آغاز کرد.

حیدری با اشاره به اینکه دو‌و‌میدانی ورزش مادر است، افزود: برای اولین بار در سال ۱۳۶۰ در مقطع جوانان بین ۱۱۰ نفر در مسابقات استانی پنجم شدم و با عضویت در تیم دوی صحرانوردی استان مازندران به مسابقات قهرمانی کشور در اهواز اعزام شدم و در آنجا مقام دهم جوانان کشور را در سال ۶۱ به دست آوردم و ۱۵ سال در دو‌های هزار و ۵۰۰ متر، ۵ هزار متر، ۳ هزار متر، ۱۰ هزار متر

 

 و نیز در دوهای صحرانوردی مقام اول استان را کسب کردم و رقیبی در استان نداشتم.

وی سه بار در دو صحرانوردی 5 هزار متر نفر اول صحرانوردی کشور شد.

 

*۸۳ مدال دو‌و‌میدانی

اولین حضور وی در دوی نیمه‌ماراتن در چالوس رقم خورد و از ۶ نفر برتر دوی استقامت ایران بود و در سال ۱۳۶۷ رتبه پنجم دوی ماراتن در قشم را به دست آورد و سپس در دوی ماراتن چالوس سوم شد و همواره در دوی ماراتن کشور مطرح بود.

خردمند حیدری با بیان اینکه برای حضور در مسابقات پیشکسوتان جهان و در رده سنی بالای ۳۵ سال خودم را باور کردم که قهرمان آسیا و جهان شوم، افزود: در اولین مسابقه پیشکسوتان ایران در دوی۱۰ کیلومتر که در سال ۱۳۸۸ در استان کرمان برگزار شد به مقام اول دست یافتم و بعد از ۱۰ روز در مسابقات پیشکسوتان جهان در دبی در بین ۴۰ هزار دونده جوان و بزرگسال مقام نهم و در پیشکسوتان آن هم به مقام اول رسیدم.

 

قهرمان دو و میدانی پیشکسوتان جهان با بیان اینکه سالانه به ۳ تا ۵ کشور مختلف برای مسابقات ورزشی دو و میدانی مسافرت می کند و تاکنون به ۶۳ کشور دنیا حضور یافت که برخی از این حضور‌ها، چند‌بار در سال انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: در ۸۱ مسابقه بین‌المللی شرکت کردم و ۸۳ مدال بین المللی، آسیایی و قهرمانی دارم و در یک مسابقه نیمه ماراتن کانادا نفر پنجم شدم و در بقیه موارد دوم یا سوم شدم و در ۷۶ مسابقه دیگر رتبه اول مسابقات را به دست آوردم.

*۱۴ قهرمانی پیشکسوتان جهان در کارنامه خردمند حیدری

 

۱۴ بار قهرمان اول پیشکسوتان جهان را در کارنامه خود دارد و 7 بار دور کره زمین را با محاسیه طول زمین و مسافتی را که در طول ۳۹ سال اخیر در مسابقات حضور داشت را دوید.

وی به خاطرات خود اشاره کرد و گفت: در دو نیمه ماراتن تایلند ۳۲ هزار نفر شرکت کننده حضور داشتند که ۱۷ کیلومتر مسافت بود که نفر اول شدم در مراحل پایانی این مسابقات حالم بد شد بعد از سه روز در بیمارستان چشمم را باز کردم که در بیمارستان تایلند بودم که به خاطر هوای گرم و فشار بالا بود و بعد از ترخیص از بیمارستان و پس از سه روز مسیر را مجدد مشاهده کردم و 4 کیلومتر پایانی را یادم نمی آمد که چطور دویدم.

 

حیدری با اشاره به خاطره شیرین خود، افزود: خاطره شیرین من هم از اولین مسابقه هم در دبی بود که باورم نمی‌شد که بتوانم مقام‌آوری کنم و بدون مربی و بدون امکانات لازم در آن مسابقات اول شدم و اعتماد به نفسم افزایش یافت.

خردمند حیدری در طول ۴۰ سال فعالیت ورزشی در رشته دو‌و‌میدانی، مربی نداشت و معتقد است که اگر یک نفر همراه من بدود، می‌فهمم که شرایط او برای ادامه فعالیت چگونه است در حال حاضر مکانی مناسب برای دو‌و‌میدانی سوادکوه نداریم و پیست دو‌و‌میدانی اگر در زیراب افتتاح شود مورد استفاده همه ورزشکاران از آن می‌شود.

وی ادامه می دهد: فدراسیون به احترام حضورم در مسابقات جهانی شرایط لازم برای احداث پیست دو و میدانی را در جنب زمین فوتبال زیراب انجام داد ولی هنوز افتتاح نشده و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان از اداره کل ورزش در حساب شهرستان و ۲۰۰ میلیون تومان از ستاد بحران در حساب شهرداری زیراب وجود دارد و امروز و فردا می‌شود.

 

*سوادکوه قطب دو‌و‌میدانی ایران

قهرمان جهانی دو و میدانی مازندران، ۱۰ کیلومتر را در ۳۵ دقیقه می دود و روزی ۳ ساعت تمرین در مقاطع مختلف روز انجام می‌دهد و می‌گوید: اگر پیست دو و میدانی زیراب راه‌اندازی شود قول می‌دهم بعد از یک سال سوادکوه قطب اول دومیدانی مازندران و پس از دو سال در دوهای سرعت و نیمه استقامت قطب دو میدانی کشور شود و با آموزش ۴ ماهه به دختران، آنان در مسابقات دارای عنوان شدند و بدون وجود پیست، پیشرفت راکد می شود و در همان آموزش‌های ابتدایی باقی می مانیم و از اعتماد خانواده‌ها و مسؤولان تشکر می‌کنم.

 

*حضور پدربزگ 97 ساله در مسابقات جهانی دو‌و‌میدانی

وی با بیان اینکه اخبار رسانه‌ها برای من اثر‌گذار و روحیه‌بخش است از رسانه‌ها تشکر کرد و با اشاره به اینکه یک دختر و یک پسر و یک نوه دارد از سازگاری زندگی ورزشی و زندگی شخصی خود خبر داد.

خردمند حیدری از تصمیم بزرگ و ویژه‌ای حضور پدر متولد ۱۳۰۲ خود در مسابقات آینده پیشکسوتان جهان که زمان و مکان آن بعد از کرونا مشخص می‌شود، خبر داد و گفت: پدرم سال‌ها در البرز مرکزی سوادکوه فعالیت کرد و ۹۷ سال سن دارد و در حال حاضر هم هفته‌ای ۲ تا ۳ روز پیاده‌روی دارد و قصد دارم برای مسابقات جهانی پیشکسوتان آینده جهان ایشان را برای رده سنی ۹۰ تا ۱۰۰ سال آماده کنم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.