با ما همراه باشید

تجارت

خاندوزی: نوسان نرخ ارز و فشارهای تورم تا سال آینده کنترل می‌شود

منتشر شده

در

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه به فکر پایین آوردن جدی نرخ تورم و فشار اقتصادی هستیم و ان‌شالله باید به نحوی عمل کنیم که سال آینده خاتمه‌ای به مسیر ۴ سال گذشته زده باشیم، گفت: موضوع دیگر مساله بازگرداندن توانمندی و اختیارات به استان‌ها و مناطق است.

احسان خاندوزی صبح امروز در نشستی با آیت‌الله محمدی لائینی نماینده ولی فقیه و سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران با تسلیت ایام سوگواری محرم، اظهار کرد: بیشتر زمانی که در ستاد اقتصادی دولت دارد صرف می‌شود مربوط به پیگیری مسیرهای بلندمدت است.

وی افزود: از این پَس باید به فکر پایین آوردن جدی نرخ تورم و فشاری باشیم که به‌ویژه طبقات متوسط جامعه متحمل شدند و ان‌شالله باید به نحوی عمل کنیم که سال آینده خاتمه‌ای به مسیر ۴ سال گذشته زده باشیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: از سال ۹۷ با فشارهای تورمی ویژه‌ای مواجه بودیم که در کنار آن مساله کنترل نوسانات و فشارهای تورم و نرخ ارز که باید مدیریت شود مساله افزایش رونق و درآمد خانوارها مسیر دومی است که دارد توسط ستاد اقتصادی دولت دنبال می‌شود.

خاندوزی اضافه کرد: ثمره مجموعه‌ای از این طرح‌ها این است که برای فعالان اقتصادی زمینه سهل‌تر، موانع و هزینه‌ پایین‌تری ایجاد کنیم که بتوانند تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور اعم از خرد و کلان فعال کنیم.

وی تصریح کرد: محور سوم مساله بازگرداندن توانمندی و اختیارات به استان‌ها و مناطق است که روی این موضوع مصر هستیم که به ترتیبی شده اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری  به خود استان‌ها برگردانیم که در حداقل موارد نیاز به مراجعه مدیران منطقه‌ای به پایتخت باشیم و اکثر تصمیمات در استان‌ها خاتمه پیدا کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی یادآور شد: تاکید کردیم به دبیر هماهنگی بانک‌های دولتی کشور که بانک ملی مسوولیت آن را برعهده دار به استان‌ها اعلام کنند با اختیارات بیشترین تصمیمات در خود استان‌ها گرفته شود، زمان‌هایی که از بین می‌رود درحالی‌که می‌توان از این فرصت‌های طلایی استفاده کرد تا طرح‌ها را جلو ببریم و به کام مردم بنشانیم.

خاندوزی اظهار کرد: توازن منطقه‌ای و عدالت سرزمینی جز دیگری است که البته به جهت اینکه وارث چندین سال مسیرهای معیوب در گذشته بودین اصلاح آنها به نحوی که منجر به خروجی و میوه‌های شیرین مناطق و استان‌ها شود زمان می‌برد اما مسیر خوبی شروع شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش‌مان بر این است بتوانیم سهم استان‌ها و مناطق را در حوزه‌های مالیاتی، تسهیلات بانکی و سایر برگردانیم.

وزیر امور اقتصاد  و دارایی با تاکید بر اینکه از امکانات موجود باید بهره‌گیری شود، خاطرنشان کرد: به‌عنوان نمونه تبصره ۱۸ بودجه که دارد پیگیری می‌شود می‌توان سهم استان‌ها، کارآفرینان و فعالان اقتصادی را پررنگ‌تر ببینیم و این مسیرها پیگیری‌هایی است که دارد دنبال می‌شود و به مرور ثمرات آشکار خواهد شد.

*ظرفیت‌های بزرگ مازندران در حوزه اقتصاد

سیدمحمود حسینی‌پور استاندار مازندران در این نشست، اظهار کرد: استان مازندران فرصت‌های بزرگ اقتصادی کشور را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در بحث عدالت‌محوری در حوزه اقتصاد آغاز شده است، افزود: گرچه این کار سختی است ولی وزیر اقتصاد با روحیه انقلابی این کار را شروع کرد.

استاندار مازندران بیان کرد: در طول این مدت تعامل بسیار مثبت و سازنده‌ای بین مجموعه مدیریتی استان و وزارت اقتصاد برقرار بوده است.

حسینی‌پور با اشاره به فعالیت ویژه در ستاد اقتصادی، یادآور شد: این فضا دنبال شد و حمایت‌های وزارت اقتصاد توفیقات خوبی کسب شد.

وی تصریح کرد: یکی از پایگاه‌های اصلی مطالبه مردم نمایندگی ولی فقیه است که بارها و بارها این مهم در دستور کار قرار گرفت که تعامل بسیار سازنده و خوب شکل گرفته است.

استاندار مازندران گفت: با شرکت‌ مسؤولان مختلف قرارگاه‌های خوبی در استان برای انجام کارهای بزرگ شکل گرفت.

*داروی حل مشکلات کشور «تولید» است

آیت‌‌الله محمدباقر محمدی لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران در این نشست، اظهار کرد: فقر نسبت به خداوند خوب است اما مساله این است این مهم را فراموش می‌کنیم و خودمان را مستقل می‌دانیم و به مشکل برمی‌خوریم اما فقر الی الناس در دست دراز کردن برای سیر کردن شکم خیلی بد است و دین اسلام که دین عزت است این موضوع را قبول ندارد.

وی به وجود مواهب طبیعی و خدادادی و هم مردم سخت‌کوش، افزود: اگر برنامه‌ریزی درست  و سیاست‌های تولید و دانش بنیان شدن اقتصاد در حوزه‌های مختلف داشته باشیم و اقتصاد مقاومتی را واقعا جدی بگیریم بهتر از این می‌توانیم رشد کنیم.

نماینده ولی فقیه در مازندران اضافه کرد: امسال شعار سال در ادامه تولید که حمایت و پشتیبانی از آن بوده و همین تولید از بیماری‌هایی رنج می‌برد و روان نشده است.

محمدی لائینی ادامه داد: از گرفتن مجوزها در مراحل اولیه و چه ادامه کارها خیلی‌ها دوست دارند کار کنند اما در ادامه با انواع گیرها و ترک‌فعل‌ها و مشکلات مواجه هستند که در مقابل برخی مجوز می‌گیرند اما نمی‌خواهند کار کنند.

وی یادآور شد: شعار امسال مقام معظم رهبری را با تولید و پروژه‌های نیمه‌تمام را باید جدی بگیریم.

نماینده ولی فقیه در مازندران بیان کرد: ما خیلی غنی هستیم اما به شرط اینکه بلد باشیم و بخواهیم از ظرفیت‌های اقتصادی خودمان بهره‌داری کنیم.

محمدی لائینی خاطرنشان کرد: داروی حل مشکلات مملکت ما همین تولید است که باید دنبال شود.

وی یادآور شد: امیدواریم سفر وزیر اقتصاد در مازندران پربرکت باشد.

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: حجم تصدی‌گری دولت پایین و حجم نظارت باید افزایش یابد و باید از ظرفیت نیروهای مردمی باانگیزه به‌ویژه دانش‌بنیان بهره‌گیری شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.