با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

خطر حمله گاندوها در کمین سیل‌زدگان سیستان

مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان با اشاره به طغیان رودخانه باهوکلات و خروج گاندوها از محل زیست‌شان درخصوص امکان حمله و ایجاد تلفات این تمساح هشدار داد.

منتشر شده

در

وحید پورمردان مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان با اعلام این خبر که طغیان رودخانه باهوکلات بر اثر سیلاب اخیر، باعث بیرون آمدن تمسا‌ح‌های پوزه کوتاه (گاندوها) از محل زیست‌شان شده است، گفت: گاندوها با جریان آب ممکن است به مناطق مختلف حرکت کرده باشند و لازم است که مردم در این زمینه هشیاد باشند.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون موردی از آسیب و یا تلفات از حمله گاندوهای سرگردان گزارش نشده است، اظهار داشت: بهترین راه در شرایط حاضر برای مصون ماندن از خطر احتمالی حمله گاندوها اطلاع‌رسانی به مردم است.

مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای به منظور ساماندهی خطرات سیلاب در این استان ابراز داشت: براثر سیلاب تنش‌هایی به حیات وحش از جمله گاندوها وارد شده و این تنش‌ها باعث جابه‌جایی آنها شده است که لازم است افراد در صورت مشاهده تمساح به محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

وی با اشاره به اعلام آماده باش همه محیط‌بانان این استان برای کنترل شرایط موجود،  از اعزام گروه پایش گاندو خبر داد و گفت: رسانه‌های گروهی در راستای این طلاع رسانی باید بازوی همکار ما باشند تا مردم با هشیاری بیشتری در سیلاب حرکت کنند.

پورمردان در پاسخ به این سوال که آیا امکان محصور کردن محل زیست گاندوها پیش از شروع سیلاب وجود نداشت، توضیح داد: با توجه به پراکندگی محل زیست این گونه که حدود 50 کیلومتر در طول رودخانه باهوکلات، امکان فنس کشی از لحاظ فنی وجود نداشت ضمن اینکه اهالی روستاهای حاشیه این رودخانه بخشی از منابع آبی‌شان را از آن تهیه می‌کنند و فنس کنشی در تعارض با منافع محلی‌هاست.

مدیرکل محیط زیست استان سیستان بلوچستان خاطرنشان کرد: مرد محلی آشنایی مناسبی با رفتار گاندوها دارند، و می‌دانند محصور کردن این گونه غیرممکن است.

وی آبگیری تالاب جازموریان پس از سال‌ها خشکسالی را از اتفاقات خوب وقوع این سیلاب عنوان کرد.

پورمردان همچنین از ورود خسارت به پوشش گیاهی این ساتان خبر داد و گفت: احتمال تلفات حیات وحش این منطقه نیر وجود دارد اما آمار این تلفات پس از فروکش کردن سیلاب مشخص می‌شود.

وی تاکید کرد: سیلاب با توجه به وجود مسیرهای سیلابی مناسب به سرعت از مناطق چهارگانه محیط زیست خارج خواهد شد./فارس

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.