با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

«داعی‌الاسلام» نماد احیای تفکرات اسلامی در دوران استعمار بود

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / پژوهشگر و استاد برجسته دانشگاه گفت: داعی الاسلام تربیت شده حوزه های اصیل علمیه بود و شخصی علمی، فرهیخته، مبارز، دانشمند و اندیشمند بزرگ بوده است.

مصطفی مجد در نشست نکوداشت مقام علمی پروفسور سید محمدعلی داعی الاسلام، اظهار کرد: داعی الاسلام تربیت شده حوزه های اصیل علمیه بود و شخصی علمی، فرهیخته، مبارز، دانشمند و اندیشمند بزرگ بوده است.
وی با اشاره به اینکه این شخص برجسته ریشه در تاریخ اسلام داشت، بیان کرد: داعی الاسلام نشان داد که یک ملا و طلبه آملی می تواند آنچنان پر و بال بگیرد که در دنیا زبانزد شود.
پژوهشگر و استاد برجسته دانشگاه با بیان اینکه استاد داعی در هند ترویج فرهنگ اصیل اسلامی و زبان فارسی را انجام داد، تصریح کرد: این شخصیت از سوی مظفرالدین شاه لقب داعی الاسلام را گرفت.
وی با اعلام اینکه داعی الاسلام بسیار زبان پر نفوذ داشته و بر زبان فارسی، انگلیسی، هند و دیگر زبان ها مسلط بود تا اینکه با اصرار مسؤولان دولت های مستقل هند برای جوانان دست به کار شد، ادامه داد: در کشور هند زبان بسیار مهم است درحالی که این عالم وارسته در هند خود را مسلمان ایرانی معرفی می کرد.
مجد با بیان اینکه در آن زمان انگلیسی ها به دنبال مبارزات ضداستعماری بود ولی داعی دست به احیای تفکرات اسلامی زد، خاطرنشان کرد: داعی الاسلام اندیشه اقبال لاهوری را نقد می کرد و به فکر تعلیم عمومی در تمام افراد، یاد دادن نوشتن و فرهنگ به تمام اقشار بود.
وی با اعلام اینکه باید شخصیت برجسته علمی، سیاسی و ابعاد مختلف داعی الاسلام را به خوبی شناخت و درک کرد، افزود: این اندیشمندان اگر در شهرهای دیگر بودند به خوبی شناسانده می شد پس وظیفه داریم تا این شخصیت وارسته علمی و ملی را به نسل حاضر و نسل های آینده بشناسانیم و بگوییم که این شخصیت از شهرستان آمل بوده و هم زبان و هم میهن خودمان بوده است.
پژوهشگر و استاد برجسته دانشگاه گفت: داعی الاسلام متأثر از اندیشه روسی و عثمانی نیست و مدرسه جدید ندید ولی با کلام و بیان نافذ خود در ایران و هند بسیار مؤثر بود.
#داعی_الاسلام
#مصطفی_مجد
#استاد_دانشگاه
#تاریخ_اسلام

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *