با ما همراه باشید

تجارت

دپوی برنج کشاورزان در شالیکوبی‌ها/ برنج‌کاران منتظر معجزه برای خرید محصولات هستند

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس فراکسیون تسهیل تجارت داخلی و خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دپوی برنج تولیدی کشاورزان در شالیکوبی‌ها، گفت: برنج‌کاران منتظر معجزه‌ای برای خرید محصولات‌شان توسط مصرف‌کنندگان هستند.

رضا حاجی‌پور در آئین افتتاح و آغاز دومین سال معاملات برنج طارم و فجر در بورس کالای ایران با تلاش مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد از تولیدات برنج مازندران متعلق به آمل است هرچند این شهرستان در حوزه صنعت، معدن و تجارت جزو برترین‌های مازندران بوده و رتبه نخست را در زمینه تجارت، صادرات، گردش بانکی و مالی با حضور صنعتگران و تجار دارا است.

وی با اشاره به قابلیت کشت برنج در ۱۷ استان کشور، گفت: تنها مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل مستقر است و سه مرکز تحقیقاتی برنج، مرکبات و ماهیان خاویاری، سردآبی و گرمابی در مازندران فعالیت دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه با توجه به قابلیت ویژه مازندران و شهرستان آمل باید نگاه ویژه به آنها شود، تصریح کرد: باید در پایانه بین‌المللی برنج برای همه استان‌هایی که قابلیت کشت برنج دارند فضای مناسب برای فعالیت داخلی و صادرات مهیا شود با بدون واسطه تولیدات برنج کشاورزان مدیریت و حمایت شود.

حاجی‌پور با اشاره به دپوی برنج تولیدی کشاورزان در کارخانجات شالیکوبی، گفت: قیمت‌گذاری برنج باید با توجه به زحمت فراوان کشاورزان و میزان هزینه تولید ارقام مختلف برنج محاسبه شود تا عادلانه باشد همچنین امروزه تمام کارخانجات شالیکوبی پر از برنج کشاورزان است و این تلاشگران توانمند منتظر معجزه برای خرید محصولات‌شان توسط مصرف‌کننده هستند.

وی با اشاره به برخی نارضایتی‌های مردم در بازار بورس، افزود: تعدادی ار مردم همه دارایی‌های خود را در بازار بورس سرمایه‌گذاری کردند تا به سود برسند ولی پس از گذشت یک تا دو سال میزان دارایی آنها کاهش یافته و متضرر شدند.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با توجه وجود نارضایتی از بازار بورس از دولت می‌خواهم تدبیر و تصمیم‌گیری داشته باشد همچنین عرضه و فروش برنج در بورس نیز باید برای کشاورزان دارای پشتوانه باشد.

حاجی‌پور خواستار حمایت ویژه و ورود وزارت جهاد کشاورزی و صمت برای خرید ارقام مختلف برنج کشاورزان شد که هم‌اکنون در انبار شالیکوبی‌ها دپو شدند، گفت: اگر قرار بر حمایت از کشاورزان است نباید دست‌رنج آنها در انبار دپو شده و با چالش مشتری و قیمت روبرو باشد.

وی با اشاره به اینکه امسال در حوزه تولید برنج با رشد ۵۰۰ هزار تنی روبرو هستیم، در مورد ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، بیان کرد: برنج‌های وارداتی دپو و انبار شدند و عرضه آن باید مطابق با نیازها باشد تا به صورت مدیریت شده در صورت نیاز روانه بازار شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.