با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

رونمایی از فرش دستبافت با طرح «آرش کمانگیر» در آمل

منتشر شده

در

نخستین فرش دست بافت با طرح «آرش کمانگیر» از اسطوره‌های افسانه‌ای ایران زمین توسط هنرمند و بافنده آملی در محل نگارخانه استاد زرشناس شهرستان آمل رونمایی شد.

در این مراسم که صبح یکشنبه با حضور برخی مسئولان شهرستان آمل و هنرمندان و فرش بافان آملی برگزار شد، از فرش دست بافت «آرش کمانگیر» اثر منیره نظری پرده برداری و رونمایی شد.

طرح فرش دست بافت با عنوان آرش کمانگیر نخستین بار در مرکز ملی فرش ایران به نام خانم «منیره نظری» هنرمند و فرش باف آملی نیز به ثبت رسید. منیره نظری طراح این فرش، هدف از این اقدام را شناساندن و معرفی پیشینه تاریخی و فرهنگ کهن شهرستان آمل ونیز هنر ایرانی در تولید و بافت فرش‌های سنتی اعلام کرد.

وی افزود: این فرش ۳ متری با ۸۶ رنگ طبیعی و شیمیایی و با استفاده از نخ‌های ابریشم به همت ۵ بانوی فرش باف آملی دیگر به صورت هنرمندانه‌ای بافته شده است. این هنرمند آملی در تشریح نمادهای به کار رفته در این تابلو فرش دست بافت گفت، عکس ” آرش کمانگیر” به عنوان تصویر اصلی فرش است و درپشت آن کوه دماوند به همراه اشعاری از شاعران نامدار ایرانی در وصف حماسه‌های آرش کمانگیر سرودند، نقش بسته است.

نظری افزود: برای طراحی و رنگ آمیزی فرش حدود یک سال و برای بافت آن نیز یکسال زمان برده است. بافت فرش جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر این هنرمند آملی که تاکنون در بیش از ۱۵ نمایشگاه بین المللی فرش دست بافت داخلی و خارج از کشور شرکت داشته، تابلو فرش ویژه جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ کشور قطر نیز تولید و بافته است.

نظری گفت: فرش جام جهانی پیام آور صلح جهانی بوده و برای بافت آن از نقوش سنتی فرش بهره گرفته شده که شامل اطلاعات اصلی جام جهانی در ادوار گذشته بوده و رنگرزی آن نیز حرفه‌ای و نیمه گیاهی بوده است.

وی افزود: در این تابلو فرش ۳ متری، پرچم ۳۲ کشور شرکت کننده در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر با همکاری ۵ بافنده فرش آملی بافته و توسط یکی از شرکت‌های داخلی که سفارش دهنده آن بوده، تحویل امیر قطر خواهد شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آمل هم با قدردانی از اقدام ارزشمند جوان خوش ذوق این شهر در بافت این فرش نفیس با هدف شناساندن هنر اصیل این منطقه گفت: برای حفظ و ماندگار سابقه تاریخی و اصالت فرهنگی هر منطقه، احیای آئین‌ها، رسوم و هنرهای به جای مانده از گذشته‌ها و توجه به افرادی که به هر نحوی اسطوره و نماد شخصیتی برای مردم بودند، باید بازگو و نسل به نسل منتقل شود.

امیر امیرنیا افزود: اثابت شایستگی و توانمندی هنر هنرمندان ایرانی در قالب تولیدات خاص ازجمله فرش دست بافت ایرنای و نمایش آن در آوردگاه جام جهانی که مهمترین رویداد ورزشی بعد از المپیک محسوب می‌شود، ارزشمند و می‌تواند الگویی برای هنرجویان جدید این رشته و دیگر رشته‌ها با توجه به موقعیت زمانی در ارائه کارهای فاخر دیگر باشد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.