با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

رونمایی از ۳ تمبر آئین بومی و مذهبی ملی و منطقه‌ای در آمل

منتشر شده

در

آمل نیوز – قربانعلی مسافر / رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل گفت: از سال گذشته تاکنون سه تمبر ملی و منطقه ای آئین سنتی و مذهبی کنس دوشو، نوروزخوانی و تعزیه رینه در این شهرستان رونمایی شد.
رضا کسب ور، اظهار کرد: آئین کهن تجزیه هنر ملی، دینی و مذهبی بوده که عاشقان اهل بیت و معصومین را گرد هم جمع می کند.

وی افزود: رونمایی تمبر آئین کهن تعزیه و هنر ملی شبیه خوانی در رینه لاریجان اقدام بزرگی بوده زیرا مردم مازندران از گذشته های دور عشق و علاقه به ائمه و خاندان آنها داشتند.
کسب‌ور تصریح کرد: در این زمینه کارهای هنری بسیاری انجام شده که یکی از آن کارهای ماندگار، تعزیه است.
وی با بیان اینکه تعزیه نقش بسیار مهمی در انتقال آموزه های آل‌الله و مصائب سالار شهیدان و یارانش در دشت کربلا دارد، خاطرنشان کرد: در تعزیه مصیبت و سختی هایی که بر خاندان اهل بیت رفته به تصویر کشیده می شود و تصمیم گرفتیم برای حفظ و ماندگاری این آئین در بعد هنری و گرافیک آن را به تمبر درآوریم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل ادامه داد: پیشنهاد ایجاد تمبر تعزیه با موافقت مسوولان این شهر روبرو شد تا شاهد این رویداد ارزشمند باشیم.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین نکات تمبر آن است که در طراحی آن ۵۰ عکس های مختلف برگزاری تعزیه در رینه بهره گرفته شد تا به صورت گرافیک در کنار هم چیده شوند‌.
کسب ور گفت: بین واقعیت، هویت اصیل کربلا و تعزیه در تمبر یک ارتباط به صورت گرافیکی برقرار کردیم تا در نمایش تعزیه قالب تمبر بازتاب عاشورا و کربلا نمایش داده شود.
وی با اشاره به اینکه از آبان سال گذشته تاکنون رونمایی سه تمبر در آمل اتفاف افتاده که اقدام بسیار بزرگی بود، یادآور شد: رونمایی تمبر آئین سنتی و بومی “کنس دشو” در گستره استانی و رونمایی تمبر آئین نوروزخوانی که آداب و رسوم منطقه شمال کشور همانند گیلان، گلستان، مازندران، شمال سمنان و طالقان است.
کسب ور گفت: رونمایی تمبر آئین تعزیه شهر رینه سومین اقدام بزرگ در آمل بوده که یک آیین سراسری و ملی به نام تعزیه و هنر شبیه خوانی بوده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *