با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

سواد رسانه‌ای توانمندی تحلیل پیام‌ها است

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای توانمندی تحلیل پیام‌های رسانه است، گفت: سواد رسانه‌ای مانع باور و اعتماد به هر خبری می‌شود که در اطراف ما است.

منتشر شده

در

مصطفی ضابط در کارگاه تخصصی سواد رسانه و فضای مجازی در این شهرستان، اظهار کرد: انواع سواد در قرن 21 از دیدگان یونسکو به سواد تربیتی، سواد رسانه‌ای، سواد دیجیتال، سواد عاطفی، سواد ارتباطی و سواد مالی بازمی‌گردد.

وی با اشاره به وجود دغدغه‌های خاص در محیط‌های مختلف، افزود: محیط‌های اجتماعی تفاوت فراوان با محیط اصلی زندگی‌مان دارند و باید به این تفاوت‌ها توجه جدی شود.

کارشناس رسانه، فضای مجازی و مدیر مؤسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: نسل هزاره سوم امروزه در همه دنیا به یک مسئله جدی تبدیل شده است البته متولدین از سال 2000 به بعد در این نسل جای می‌گیرند پس لازم است محیط زندگی فرزندان خود را به درستی بشناسیم.

این کارشناس با بیان عوامل مختلف استرس، ترس، دلهره، خشم، عاطفه و شادی، یادآور شد: در فضای مجازی که امروزه در آن زندگی می‌کنیم ظرفیت انتقال احساسات را به صورت کامل نداریم البته شکلک و تصاویری برای بیان احساسات وجود دارد که هر فرد از آن تعبیر خاص می‌کند.

ضابط با اشاره به اینکه در فضای مجازی هر فرد از مطالب و تصاویر برداشت مختلف دارد، بیان کرد: در این فضا بدون دانستن احساسات ممکن است آسیب‌هایی ایجاد شود.

وی با اعلام اینکه امروزه رسانه در تمام شئونات زندگی‌مان اثرگذار است، ادامه داد: ممکن است این اثرگذاری به صورت مثبت یا منفی باشد.

کارشناس رسانه و فضای مجازی با اشاره به هرم سواد رسانه‌ای، بیان کرد: در این هرم از پایه به رأس، سواد دیجیتال، سواد رسانه‌ای، رفتار رسانه‌ای، تولید رسانه‌ای و جریان رسانه‌ای جای گرفته است.

این کارشناس یادآور شد: سواد رسانه‌ای شامل توانمندی تحلیل پیام‌های رسانه‌ای است همچنین فنون اقناع رسانه‌ای تکنیک‌هایی را شامل می‌شود که افراد را قانع کرده تا آنچه را که خود خوب یا بد می‌دانند بپسندد.

ضابط با اشاره به اینکه سیستم فوق‌العاده هوش مصنوعی در پس موبایل و فضای مجازی جای دارد تا ما را به سمت و سویی بکشانند که خود می‌خواهند، متذکر شد: امروزه تولید رسانه‌ای یک موهبت و اتفاق جدی است که باید مورد توجه خاص قرار گیرد.

وی افزود: هر فردی این روزها می‌تواند گوشی موبایل به دست بگیرد و به عنوان شهروند خبرنگار محتوای خوب یا بد تولید کند، گوشی موبایلی که در دست داریک ابزار قدرتمند و توانمندی است که می‌توان با آن تولید کرد البته چگونه تولید کردن می‌تواند جریان‌ساز شود.

ضابط با اشاره به چهار گروه مخاطب در جریان رسانه‌ای، گفت: افراد ساده‌لوحی در جامعه زندگی می‌کنند که هرچه را می‌بینند و می‌شنوند باور می‌کنند هرچند این افراد خود عامل جریان رسانه‌ای هستند.

وی گفت: سواد رسانه‌ای باعث می‌شود تا هیچ وقت به هیچ خبری باور نداشته باشیم و به آن اعتماد نکنیم./خبر از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.