با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

علامه ذوفنون آیت الله حسن زاده آملی عقل مجسم در روزگار معاصر بود

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان در سومین سالگرد ارتحال علامه ذوفنون حضرت آیت الله حسن حسن‌زاده آملی، اظهار کرد: باید در کسب معارف اسلامی و دینی از فیض الهی بهره برد.
وی با بیان اینکه باید وجود علامه عالی قدر آیت‌الله حسن زاده آملی را با تعابیر واقعی وصف کرد، افزود: آن عالم وارسته و ربانی ذات صفات و افعالی داشت و کرامات زیادی در زمان حیات و ممات از ایشان به یادگار مانده است.
امام جمعه آمل با تاکید بر اینکه اولیا الهی را فقط با کرامات معرفی نکنیم، تصریح کرد: در سیر علمی و عملی معظم له برای مان سراسر برنامه است و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.
یعقوبیان با اشاره به سیر عملی علامه دهر، یادآور شد: در کتاب رساله لقاالله برای رسیدن به فعلیت ۱۵ گام معرفی شده تا انسان به فعلیت انسانی نائل شود.
امام جمعه آمل با اعلام اینکه لازم نیست با دنیای غرب، دانشمندان و اندیشمندان غرب فکری وارد بحث جدی و مجادله شویم، ادامه داد: تنها در پرسش می توانیم فقط از آنها بپرسیم که چه تعریفی از سرشت انسان دارند.
وی با اعلام اینکه اگر کسی بخواهد به اشتداد وجودی برسد و انسان بالفعل شود باید ۱۵ گام برای فعلیت بردارد، خاطرنشان کرد: خداوند وقتی طرح نظام هستی را ریخت و خواست خلقت را آغاز کند عالم را با عقل معرفی می کند.
یعقوبیان بیان کرد: آن معلولی که همه اسما الهی را به نمایش می گذارد نزدیکترین موجود به خداوند است که آن را به عقل تعبیر می کنند.
وی با بیان اینکه جامع همه اسما الهی عقل و نور بوده است، متذکر شد: حقیقتی جز پیامبر اسلام وجود ندارد که ایشان عقل مجسم است.
امام جمعه آمل با اعلام اینکه علامه ذوفنون آیت الله حسن زاده آملی عقل مجسم در روزگارمان بود، یادآور شد: وجود معظم له چه در حیات و چه در ممات منبع خیر بوده و وجودشان عقلانیت محض است.
وی با اعلام اینکه محور تصمیم گیری های آیت الله حسن زاده آملی هوای نفس و غضب نبود، بیان کرد: این افراد عرفانی در جامعه نمی گذارند مدار امورات به دست هوای نفس و شهوت بیافتد.
یعقوبیان با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی هرجا گام برمی داشت منشا برکت و روزی بود، یادآور شد: آیت الله صالحی مازندرانی در توصیف ایشان اعلام کردند که این انسان وارسته بدون هوا نفس بوده است.
وی با اشاره به اینکه در بیان عقل می توان به دو نوع عملی و نظری پرداخت، متذکر شد: زمانی جامعه مان اسلامی و دینی خواهد بود که بر مدار عقل بچرخد.
یعقوبیان افزود: با پرداختن به سیر علمی آن عالم می توان گفت که حرف های ایشان جنس دنیایی نداشت و یک دانشمند وارسته ریاضی دان، منجم، فیلسوف، فقیه و محدث رجالی بود که با درس و بحث های فراوان و خون دل خوردن بیشمار به این مقام عالی رسید.
امام جمعه آمل گفت: باید از سیر علمی و عملی آیت الله حسن زاده آملی برنامه و روش برای زندگی فردی و اجتماعی مان بگیریم زیرا ایشان الگویی هستند که خداوند در زمان معاصر برای مان مان آورده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *