با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

لایروبی آب‌بندان‌های مازندران در مدت 3 سال

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: تصمیم بر این است که تمام آب‌بندان‌های استان را در مدت سه سال لایروبی کنیم.

منتشر شده

در

عزیزالله شهیدی‌فر شامگاه امروز در همایش راهبردهای مصرف آب در بخش کشاورزی که در دهکده تجاری نیاوران با حضور پروفسور پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی برگزار شد، اظهار کرد: مازندران 6 میلیارد مترمکعب آب برای مصرف دارد که  2.5 میلیارد مترمکعب آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود و تنها یک‌میلیارد مترمکعب آن مدیریت شده است.

وی افزود: مصرف آب در بخش کشاورزی مازندران حدود 50 درصد یعنی کمتر از 75 یا 80 درصدی است که در کل کشور گفته می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه اقداماتی را برای کاهش مصرف آب و افزایش راندمان محصول آغاز کرده‌ایم، افزود: در شرق مازندران امسال حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشت پاییزه گندم و کلزا به‌صورت کم خاک‌ورزی و بی‌خاک‌ورزی کشت شده است.

این مسؤول گفت: اتفاقات خوبی نیز در کشت مکانیزاسیون افتاده است که برای پایداری تولید و استفاده از تسهیلات با بهره 20 درصد برای خرید کارنده‌ها و کمباین، تیلر و تراکتور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 هکتار آبیاری تحت فشار در سال‌جاری انجام شده است، اظهار کرد: بیش از 75 هزار هکتار آبیاری تناوبی نیز صورت گرفته است و حدود 25 تا 30 درصد در کاهش آب مؤثر بوده و همچنین کمترین خسارت را داشتیم.

شهیدی‌فر بیان کرد: سال گذشته 300 هکتار کشت گلخانه‌ای در استان انجام گرفته است، 2 هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی در مناطق جویبار تا گلوگاه به کشت جایگزین اختصاص یافت که در تجربه نخست، رضایت‌بخش بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اهمیت آب‌بندان‌ها در ذخیره آب و استفاده چندوجهی با استفاده از ظرفیت آن برای پرورش ماهی و بحث گردشگری گفت: در سال 97 لایروبی آب‌بندان‌ها آغاز شد و برای 98 نیز ادامه دارد که 17 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شده است.

وی در پایان بیان کرد: تصمیم بر این است که تمام آب‌بندان‌های استان را در مدت سه سال لایروبی کنیم.

به گزارش فارس، مازندران دارای 870 تالاب و آب‌بندان است که تنها تالاب فریدونکنار و مجموعه خلیج گرگان و میانکاله ثبت کنوانسیون بین‌المللی رامسر هستند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.