با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

میانگین رشد سرمایه گذاری 10 ساله منفی بود/ تلاش برای رشد 8 درصدی حوزه صنعت

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه میانگین رشد سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته نسبت به استهلاک منفی بود، از تحقق رشد ۵.۵ درصد در صنعت خبر داد و گفت: به دنبال رشد ۸ درصد در حوزه صنعت هستیم.

مصطفی طاهری در بازدید از شرکت‌های تولیدی و صنعتی شهرک‌های صنعتی این شهرستان، اظهار کرد: شهرستان آمل از شهرهای صنعتی کشور محسوب می‌شود که دارای گردش مالی بالا و میزان صادرات موفق است، مشکلات عرصه تولید و صنعت در این شهرستان از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان شنیده شد و با توجه به در پیش بودن برنامه توسعه هفتم سعی داریم گام‌های مؤثر برداریم.

وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های صنعتی آمل در حوزه بانکی و تأمین نیروی انسانی، سرمایه ثابت و درگردش، گمرک و بیمه تأمین اجتماعی، افزود: بحث زمین شهرک‌های صنعتی، کمبود فضای لازم و فاضلاب از مهمترین مباحث در شمال کشور است تا در آینده نزدیک پس از تصمیمات لازم منجر به نتایج مطلوب شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: میانگین رشد سرمایه‌گذاری در ۱۰ سال گذشته نسبت به استهلاک منفی بوده است و میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در کشور نسبت به استهلاک کمتر بوده و این مهم برای کشورمان خطرناک است.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم آینده خوبی برای نسل‌های آینده در نظر داشته باشیم باید میزان سرمایه‌گذاری نسبت به استهلاک بیشتر باشد، به این معنی که به جای خرابی و مستهلک بودن کارخانجات به ایجاد تعداد بیشتر کارخانه‌های جدید اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه در یک سال گذشته پس از فعالیت دولت جدید میانگین رشد کشور حدود ۳.۵ درصد بوده در حوزه صنعت ۵.۳ دهم درصد رشد داشتیم، تصریح کرد: با توجه به اینکه میانگین رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته ۰.۴ درصد و نزدیک به صفر بوده است بنابراین در نظر داریم کمبودهای ۱۰ سال گذشته را جبران کنیم.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی جدی در میانگین رشد اقتصادی کشور، بیان کرد: در دهه ۹۰ از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۰ میانگین رشد کشور ۳.۲ درصد بوده و از آن پس تا سال ۱۴۰۰ میانگین رشد تقریبا صفر بوده است، برای رسیدن به رشد گذشته و افزایش در رشد باید عزم خود را جزم کنیم زیرا معتقدم باید حداقل رشد ۸ درصد برای ۸ سال در میانگین رشد اقتصادی داشته باشیم تا گذشته نه چندان جالب جبران شود همچنین برای جبران گذشته ۱۰ ساله باید میانگین ۳.۵ درصد را برای ۲۰ سال آینده فراهم کنیم.

طاهری با اشاره به تحقق رشد ۵.۵ درصد در صنعت، گفت: به دنبال رشد ۸ درصد در حوزه صنعت هستیم زیرا دیگر حوزه‌ها همانند کشاورزی و خدمات ظرفیت رشد ۸ درصدی را ندارند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: در بازدید از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان آمل روند رو به رشد را شاهد هستیم و برخی از این شرکت‌ها حرکت مطلوبی در مسیر تولید، اشتغال، درآمد، ارزآوری و صادرات دارند ولی بیشتر واحدهای صنعتی از معضل نیروی انسانی و نیروی کار رنج می‌برند و باید برای این مشکل تولید و صنعت تصمیمات جدی اندیشیده شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.