با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

نظام آموزشی ما منفعل است/ در فرهنگ دست برتر را داریم

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه می‌توانیم در فرهنگ دست برتر را داشته باشیم،گفت: اگر در بسیاری از عرصه ها موفق شویم، به استناد فرهنگ بوده است.

منتشر شده

در

سعید جلیلی عصر امروز در دیدار با نوجوانان که در مجموعه سرچشمه تهران برگزار شد، گفت: بنده علاقه زیادی به کتاب‌های خاطرات دوران دفاع مقدس دارم و مطالعه می‌کنم.

وی بیان کرد: ما این تجربه موفقیت‌آمیز را داریم و جوانان توانستند در جنگ که یکی از سخت‌ترین صحنه هاست، نقش آفرینی کنند. بسیاری از شهدای ما دانش آموزان هستند و در سنین دانش آموزی در جنگ شرکت و حماسه آفرینی می‌کردند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر ما صحبت از جهش و جهاد می‌کنیم، معتقدیم که همین الان باید مشخص شود که جوانان و نوجوانان ما در این جهش و جهاد می‌خواهند چه نقشی را ایفا کنند و این مسئله بسیار مهم است، اما نظام آموزشی ما از این مسئله بسیار دور است و بیشتر یک نظام منفعل است. باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم انجام شود.

جلیلی ادامه داد: پس اگر ما از جهش تولید صحبت می‌کنیم، مهم‌ترین مولفه تولید، نیروی انسانی است و با هیچ مولفه دیگری قابل مقایسه نیست. باید وضع مطلوب نظام آموزشی و مقاطع تحصیلی ما مورد بررسی دقیق قرار گیرد. این مسئله حتماً باید در سیستم آموزشی ما مورد توجه دقیق قرار گیرد.

وی گفت: همه رشته‌های تحصیلی اهمیت دارد و باید این بستر فراهم شود تا استعدادهای دانش آموزان و دانشجویان ما شناخته شود و رشد یابد. حکومتی می‌تواند مدعی جهش و حکمرانی خوب باشد که برای رشد همه آحاد جامعه خود برنامه واقعی داشته باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما امروز ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و امکانات بسیار خوبی در کشور داریم و باید از ظرفیت‌های جوانان به خوبی استفاده شود تا آنان احساس نکنند که کاری برای آنان نیست و به خارج از کشور بروند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خود را معرفی کنید، گفت: خیر. وزارت آموزش و پرورش یک وزارتخانه بزرگ است و بیش از یک میلیون کارمند دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید رئیس جمهور نگاهی عمیق به بخش آموزش و پرورش و آموزش عالی داشته باشد و یکی از بحث‌های مهم این است که آن چیزی که در فرهنگ و اندیشه ما وجود دارد، باید در عینیت و واقعیت هم ظهور و بروز پیدا کند.

جلیلی افزود: ما برنامه‌ای تهیه کرده‌ایم که مشخص کند برنامه الگوی پایه برای مقاطع تحصیلی مختلف به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری چگونه باشد و مقاطع تحصیلی هم چگونه باشد؛ ۶ محور را احصا کردیم.

وی اظهار داشت: مطابق با بودجه‌ای که امروز به آموزش و پرورش تعلق می‌گیرد، برای هر دانش آموز بیش از ۸ میلیون تومان هزینه می‌شود. پس این مسئله نشان می‌دهد که در هزینه کردن این بودجه اشکالاتی وجود دارد. کار دولت این است که مدرسه الگو را تعریف و آن را در همه جای کشور گسترش دهد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: جوان ما بهترین ساعات عمرش را در اختیار نظام آموزشی قرار می‌دهد. نظام آموزشی مطلوب آن است که آن جوان بعد از طی این مراحل، احساس بالندگی و رشد پیدا کند نه اینکه احساس سرخوردگی کند.

جلیلی با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش خوب است اما مدیریت بودجه در سیستم آموزشی دچار مشکل است، افزود عدم شناخت دقیق استعدادها یکی دیگر از مشکلات بنیادین در سیستم آموزشی ماست. در همه زمینه‌ها کشور نیازمند افراد تحصیل کرده است اما اگر استعدادها در رشته‌های مختلف شناخته نشود، جهش واقعی رخ نخواهد داد.

وی گفت: کنکور یک نوع امتحان است اما این امتحان باید واقعی باشد تا بتوانیم استعدادها و علاقمندی‌ها را هم شناسایی کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری متذکر شد: به وزیر آموزش و پروش می‌گویند چرا استعفا دادی که می‌گوید چون رئیس جمهور دو سال است به من وقت ملاقات نداده است، این خیلی اتفاق بدی است.

جلیلی با بیان اینکه فرهنگ یکی از عرصه‌هایی است که ما در آن مدعی هستیم و می‌توانیم در فرهنگ دست برتر را داشته باشیم، افزود: اگر در بسیاری از عرصه‌ها موفق شویم، به استناد فرهنگ بوده است. برای مثال، اگر ما در دوران جنگ توانستیم هشت سال دفاع کنیم، به دلیل این بود که یک فرهنگ قوی ایستادگی و مقاومت داشتیم و توانستیم در مقابل دشمن بایستیم.

وی گفت: فرهنگ عرصه‌های مختلفی دارد و مدام مدرن و جدید شده است. صدها هزار میلیارد تومان برای بودجه فرهنگ کنار گذاشته می‌شود و ردیف بودجه آن موجود است، اما به درستی هزینه نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: صدها هزار میلیارد تومان در همین شرایط تحریمی برای بخش فرهنگ در بودجه اختصاص داده شده است، اما درست هزینه نمی‌شود. فقط بودجه فرهنگی شهرداری تهران در ۱۰ سال گذشته، سالی بیش از دو هزار میلیارد تومان بوده است، باید معلوم شود که در چه زمینه‌هایی این بودجه هزینه شده است.

جلیلی تاکید کرد: فرهنگی که در عرصه جنگ به کمک ما آمد، می‌تواند در عرصه سینما هم ظاهر شود. در موسیقی، سینما، تئاتر و سایر عرصه‌های هنری هم می‌توانیم موفقیت‌های عالی داشته باشیم.

وی گفت: یکی از تفریحات مهم برای نوجوان، امکان سفر با خانواده است. جوانانی زیادی وجود دارند که تاکنون یک بار هم با خانواده خود سفر تفریحی نرفتند ما این را در طرح سفر بدون افزایش بودجه لحاظ کردیم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ایجاد نشاط در میان جوانان و نوجوانان، گسترش ورزش است، گفت: صدها رشته شغلی متناسب با ورزش وجود دارد و حتی مسئله اشتغال جوانان نیز در ورزش مطرح است. یکی از انگیزه‌های اصلی در ورزش، ورزش قهرمانی است. در کنار ورزش پایه، پرورشی و همگانی باید نگاه ویژه‌ای به ورزش قهرمانی شود. 

جلیلی با تاکید بر اینکه باید استعدادیابی ورزشی را از دوران مدرسه آغاز کنیم، گفت: امروز فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی این کار را انجام می‌دهد و برنامه ما تقویت فداراسیون ورزش دانش‌آموزی است. 

وی تصریح کرد: نشاط و ورزش نباید فقط برای بچه های تهرانی باشد و باید همه نقاط کشور بتوانند از امکانات ورزشی دولت به صورت عادلانه استفاده کنند. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نگاه ما به فضای مجازی باید یک نگاه فرصت‌محور باشد و باید بیشترین استفاده را از آن داشته باشیم. امروز فضای مجازی یک نیاز ضروری زندگی روزمره است و این قابل انکار نیست. 

جلیلی ادامه داد: در فضای مجازی وابستگی وجود دارد و این وابستگی مورد طمع سیاسی دشمنان ماست و از سوی دیگر موجب ارزبری از منابع اقتصاد کشور می‌شود. شبکه ملی اطلاعات باید بستر ارزان شدن اینترنت را فراهم کند. 

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات برای این است که وابستگی به حداقل برسد و به معنای ایجاد محدودیت نیست،افزود: دولت باید این شبکه را تقویت کند به گونه‌ای که هم خدمات بیشتری ارائه شود، هم ارزان‌تر و سریع‌تر باشد. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: کارشناسان و جوانان ما امروز تخصص لازم برای ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات را دارند و هم بستر اشتغال از این طریق فراهم می‌شود و هم جلوی خروج ارز را می‌گیرد. برنامه ما این است که در چهار سال آینده، دولت الکترونیک را در بسیاری از عرصه‌ها فوق هوشمند کنیم. فوق هوشمند شدن دولت الکترونیک به معنای فروش خدمات یا گران شدن آن نیست. 

جلیلی در پایان دیدار با نوجوانان، کتاب داستانی «زایو» را به اسم یادگاری با امضای خود به آنان هدیه داد و در این باره، گفت: یکی از نقاط قوت غربی‌ها این بود که در کتاب‌های داستانی و تولیدات فرهنگی، آینده و قله را ترسیم کردند و افکار نوجوان خود را برای پیشرفت آماده کردند. کتابی که به شما هدیه داده می‌شود نیز بر همین مبنا نوشته شده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.