با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

نگاه اقتصادی غلط تولیدکنندگان کشاورزی را فقیر کرده است/ قیمت دستوری بازار را تنظیم نمی‌کند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه اقتصادی غلط تولیدکنندگان کشاورزی را فقیر کرده است، گفت: قیمت دستوری بازار را تنظیم نمی‌کند.

منتشر شده

در

سیدجواد ساداتی‌نژاد عصر امروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های کشاورزی و امکانات تولید گل و گیاه در این شهرستان، اظهار کرد: باید فرماندهی واحد در حوزه کشاورزی در کشور وجود داشته باشید زیرا در این حوزه حساس و کلیدی فرماندهی واحد نداریم.

وی با اشاره به اینکه با نگاه اقتصادی غلط کشاورزان، تولیدکنندگان و دامداران بخش کشاورزی را فقیر کردیم، افزود: مازندران از استان‌های شاخص و ستون محوری در بخش کشاورزی است و در زمینه تولید گل و گیاه سرآمد است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نقش شهرستان آمل در تولید، توزیع و حتی صادرات گل و گیاه، تصریح کرد: ما می‌توانیم در زمینه صادرات و تولیدات کشاورزی سرآمد باشیم ولی تأسف‌آور است که میزان ناچیزی از صادرات را به خود اختصاص دادیم.

این مسؤول با اعلام اینکه ظرفیت خوبی برای صادرات در کشور موجود است ولی نتوانستیم از ظرفیت‌های خود استفاده کنیم، بیان کرد: کشاورزی در کشورمان دارای جایگاه ضعیف است و گاهی وقت‌ها با حقارت به آن نگریسته می‌شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه باید نگاه تحقیرآمیز به کشاورزی در کشور اصلاح شود، گفت: بسیاری از دکترای اقتصاد کشاورزی و ماشین‌آلات کشاورزی خود را دکترای اقتصاد و مکانیک معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزی تأمین‌کننده غذا و امنیت غذایی است و هیچ رشته‌ای نمی‌تواند با آن رقابت کند، ادامه داد: کشاورزی در کشورمان دارای عزت و ارزش نیست و باید هویت و جایگاه اصلی آن بازگردانده شود هرچند تمام تلاش خود در کمیسیون کشاورزی مجلس و دولت را به کار می‌گیریم تا در جامعه و بین مردم به جایگاه واقعی خود بازگردیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه امنیت غذایی در بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر از امنیت ملی است، بیان کرد: امروزه امنیت غذایی و اقتدار غذایی در دنیا بر اقتدار نظامی غلبه می‌کند و کشورها برای مقابله با یکدیگر به قدرت غذایی خود می‌نازند.

این مسؤول با اشاره به اینکه اقتدار نظامی در تعدادی از کشورها مقابل اقتدار غذایی زانو می‌زند، گفت: تولیدکننده‌های موفق و خوبی در زمینه گل و گیاه، دام، طیور و دیگر بخش‌های کشاورزی در استان مازندران و شهرستان آمل در حال فعالیت است که نیازمند به حمایت بوده و باید بیشتر از گذشته به آنها توجه شود.

ساداتی‌نژاد با اعلام اینکه با قیمت دستوری نمی‌توان بازار را تنظیم کرد، متذکر شد: پنج گام اساسی در تحول کشاورزی وجود دارد که در زمینه تعیین قیمت، قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی را نباید شورای اقتصاد تعیین کند بلکه باید کشاورز به میدان بیاید و خود بر سر میز بنشیند.

وی با تأکید بر قانون پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی، تصریح کرد: در این بخش ستاد تنظیم بازار کشاورزی ایجاد شده و تعیین و تکلیف تجارت و بازار را سازمان تجارت کشاورزی ایران دخالت دارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.