با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

نیازمندی 14 هزار بیمار خاص مازندران به خون و فرآورده‌های خونی

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / عبدالله محمدی‎فیروزجایی امشب در نشست مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با مسؤولان و خیران این شهرستان، اظهار کرد: مازندران دارای 11 پایگاه انتقال خون است که پایگاه انتقال خون آمل از فعال‌ترین و مهمترین مراکز استان است.

وی با اشاره به اینکه خدمات‌دهی انتقال خون مازندران به ۱۴ هزار بیمار خاص انجام می‌شود، افزود: سه تیم سیار نیز به همراه پایگاه‌های انتقال خون به 48 بیمارستان در سراسر مازندران در زمینه اهدای خون خدمات می‌دهند.

مدیرکل انتقال خون مازندران تصریح کرد: بیش از ۱۴ هزار بیمار خاص هموفیلی، دیالیزم و سرطانی بیشترین مصرف خون را دارند همچنین به دیگر بیماران جراحی، پیوند اعضا و تصادفی نیز از طریق انتقال خون، خدمات ارائه می‌شود.

وی با اشاره به انجام خدمات در زمان بحران و حاودث رانندگی، گفت: ۶ مرکز فرآورده‌های خونی در مازندران خدمات مختلف ارائه می‌دهند همچنین آمل از شهرهای پیشرو است که شاخص خونگیری در آن بالاست.

 

شاخص بالای خونگیری در آمل

رئیس پایگاه انتقال خون آمل نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: اهدای خون امروزه امری مهم در جامعه است و همشهریان بدانند که برای سلامتی خون و همنوعان با اهدای یک واحد خون جان حداقل سه بیمار را از مرگ نجات می‎دهند.

بهزاد نورمحمدی افزود: پایگاه انتقال خون آمل در سال 1373 از ثلت مال خیر نیک‌اندیش مرحوم حاج فضل‌الله مقیمی نوایی با تلاش وصی‌شان مرحوم حاج رضا ولایی احداث شد.

وی با اعلام اینکه از پایگاه‌های مهم مازندران در بخش‌های مختلف هستیم، تصریح کرد: شاخص خونگیری در آمل براساس جمعیت در این پایگاه حدود 55 تا 60 در هزار نفر است که آماری بالا در کشور محسوب می‌شود.

رئیس پایگاه انتقال خون آمل با اشاره به خدمت‌رسانی مستقیم به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بیماران خاص شهرهای آمل، محمودآباد و فریدونکنار از لحاظ توزیع خون، فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی، یادآور شد: مازاد خون، فرآورده‌های سلولی و پلاسمایی این پایگاه به دیگر مراکز انتقال خون استان مازندران و حتی تهران و مراکز پالایشگر ارسال می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های مهم این پایگاه، گفت: تهیه خون و فراورده‌های خونی سالم ارسال آن به مراکز درمانی، تهیه خون کم لکوسیت برای بیماران تالاسمی، شناسایی اهداکنندگان با گروه‌های خونی نادر، تهیه خون با فنوتیپ خاص و نادر برای بیماران تالاسمی، تهیه پلاکت با روش آفرزیس، تهیه خون شسته در موارد خاص، تهیه و ارسال پلاسما به مراکز پالایشگر، نظارت مستقیم بر استقرار نظام همویژلانس، مراقبت و مدیریت در مصرف خون در بیمارستان‎ها و آموزش کارورزی دانشجویان کارشناسی علوم آزمایشگاهی با هماهنگی دانشگاه‌ها مهمترین فعالیت‌ها است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.