با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

هنوز هم امکان ردصلاحیت کاندیداها وجود دارد/ نگاه شورای نگهبان سیاسی نیست/ پیش‌بینی می‌کنیم مشارکت بیش از 50 درصد باشد

نشست خبری عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز چهارشنبه 30 بهمن‌ماه و با حضور رسانه‌های داخلی و خارجی که صبح امروز(چهارشنبه) در محل هتل لاله تهران برگزار شد.

منتشر شده

در

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب در آستانه برگزاری انتخابات با عرض ادب خدمت اصحاب رسانه داخلی و خارجی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات اظهار کرد: این موضوع در تخصص من نیست ولی عوامل مختلف در این راستا دخیل است که مشکلات اقتصادی از جمله آنهاست، اما پیش‌بینی ما این است که مشارکت خوبی داشته باشیم و پیش بینی من این است که میانگین مشارکت در انتخابات به مانند گذشته بیش از ۵۰ درصد باشد.

وی افزود: شورای نگهبان تابع قانون انتخاباتی است که توسط مجلس تصویب شده و ما بر این اساس عمل می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان تصریح کرد: شورای نگهبان هیچگاه نگاه سیاسی نداشته و همواره نسبت به جریانات سیاسی با چشمان بسته عمل می‌کند و از این رو طبق قانون درباره بررسی صلاحیت‌ها تصمیم می‌گیرد.

کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون هزینه‌های نامتعارف برخی از نامزدها خاطرنشان کرد: وزارت کشور و نیروهای انتظامی طبق قانون در این راستا مسئول هستند اما وظیفه ما این است که در روند صحت برگزاری نیز این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

وی درباره روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان تاکید کرد: بررسی صلاحیت‌ها ابتدا به ساکن در هیئت‌های اجرایی است سپس در مرحله بعد شورای نگهبان مسئولین بررسی صلاحیت را برعهده دارد که این روال نیز طبق مراحل قانونی صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال تایید صلاحیت برخی از کاندیداها و ارسال مدارک به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت گفت: زمان قانونی بررسی صلاحیت‌ها یعنی ۲۲ بهمن گذشته است ولی با توجه به هجم ثبت‌نام ها که ۱۶ هزار نفر بود ممکن است خطایی پیش بیاد ولی در حال حاضر پرونده تایید صلاحیت‌ها در حال حاضر بسته شده است، اما ما درخواست داریم که قانون انتخابات اصلاح شود تا اشتباهات احتمالی حل شود.

کدخدایی در ادامه پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چه تدابیری برای تامین امنیت در ایام انتخابات اتخاذ شده است اظهار کرد: در بحث امنیت صندوق‌های رای دستگاه‌های انتظامی و امنیتی مستقر هستند و شورای امنیت کشور این موضوع را انجام می‌دهد و ما مشکل خاصی را در انتخابات پیش رو پیش‌بینی نمی‌کنیم.

وی درباره ورود پول‌های کثیف به چرخه انتخابات افزود: ابتدا به ساکن باید از مجلس برای تصویب قانون مشخص در این راستا تشکر کرد از این رو اگر هزینه‌های نامتعارف در روند تبلیغات صورت گرفته شورای نگهبان ورود پیدا خواهد کرد و در صورت یک تخلف محرز شود روند ابطال آرای صورت می‌گیرد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه چرا شورای نگهبان دلایل رد صلاحیت‌ها را اعلام نمی‌کند تصریح کرد: این موضوع یک ممنوعیت قانونی و ما نمی‌توانیم آن را منتشر کنیم.

کدخدایی درباره برخی از شیوه‌های تبلیغاتی انتخاباتی برخی کاندیداها که در فضای مجازی منتشر شده است خاطرنشان کرد: بخش تبلیغات در قانون انتخابات بسیار به آن کم پرداخته شده، اما ما لازم داریم در قانون بحث شایستگی را هم قید کنیم و امیدواریم این روند با توجه به تاکیدات رهبری در قانون جامع انتخابات نیز لحاظ شود.

وی تاکید کرد: اگر تخلفات محرز باشد شورای نگهبان وظیفه قانونی خود را انجام خواهد داد و اقدام لازم را انجام می‌دهد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره دلایل اصلی رد صلاحیت کاندیداها گفت: در ارتباط با بحث تخلفات بنده ۳ محور را بیان کردم که سوء استفاده‌های مالی، اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی و رفتارهای مغایر اخلاق سبب رد صلاحیت افراد می‌شود.

کدخدایی درباره عدم رقابتی بودن انتخابات در ۴۴ حوزه انتخابیه که از سوی رئیس‌جمهور مطرح شده است اظهار کرد: فکر نمی‌کنم این آمار بسیار دقیق نیست؛ چرا که بخش بسیاری از افراد که ثبت‌نام کردند جز مستقلین هستند.

وی با اشاره به اینکه نامه ای از سوی رئیس‌جمهور به شورای نگهبان ارسال شده افزود: بعد از اظهارات اولیه رئیس‌جمهور ما شاهد رایزنی‌هایی در قالب نامه به شورای نگهبان بوده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه بعد از ترور سردار سلیمانی مردم ما همبستگی بسیاری با هم خواهند داشت تصریح کرد: ما تذکرات خودمان را در حوزه‌های انتخابیه در نحوه تبلیغات انجام خواهیم داد و اگر تخلفی محرز باشد قطعا با آن برخورد می‌کنیم.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار یکی از رسانه های فرانسوی درباره اینکه اگر آمار مشارکت زیر ۵۰ درصد باشد خاطرنشان کرد: این روال رخ دهد تازه ما می‌شویم مثل فرانسه که مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری در آنجا زیر ۵۰ درصد بوده، اما این رویه هم رخ دهد ما روال غیرقانونی و خلاف دموکراسی در کشورمان صورت نگرفته است.

نگاه شورای نگهبان سیاسی نیست/ پیش‌بینی می‌کنیم مشارکت بیش از 50 درصد باشد

وی درباره اینکه آیا رد صلاحیت‌ها باعث کاهش مشارکت مردم می‌شود تاکید کرد: این روند برای نظام‌های دوحزبی حاکم است و این برای کشور ایران که احزاب مختلف در آن فعال هستند صدق نمی‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مصلحت نظام در روند بررسی صلاحیت‌ها لحاظ می‌شود گفت: شورای نگهبان براساس قانون انجام می‌شود و ما معتقد به انتقادات وارده به شورای نگهبان نیستیم و این انتقاد به قانون انتخابات باز می‌گردد.

کدخدایی درباره اینکه چرا تعداد زیادی از نمایندگان فعلی مجلس رد صلاحیت شدند، اظهار کرد: صلاحیت هر نماینده برای یک دوره ۴ ساله است و باید برای دوره بعدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و تعداد نمایندگان رد صلاحیت شده ۷۵ نفر است و ما بر این اساس طبق قانون عمل کردیم.

وی با اشاره به اینکه احزاب و جریانات سیاسی باید در اعلام مواضع خود دقت لازم را به کار گیرند افزود: برای پیروزی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه ۲۰ درصد آرا لازم است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ماجرای هتل هویزه و کلاهبرداری برخی افراد درباره روند بررسی صلاحیت‌ها تصریح کرد: این اخبار کذب است و حفاظت شورای نگهبان با همکاری قوه قضائیه و وزارت اطلاعات این روند را پیگیری کردیم و کلاهبرداران در این راستا شناسایی شدند.

کدخدایی درباره اینکه آیا شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداها مواضع سیاسی آنها را مدنظر گرفته است خاطرنشان کرد: بارها گفتم شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست و در روند رد صلاحیت‌ها طبق قانون عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دلایل رد صلاحیت علی مطهری به وی اعلام شده است، تاکید کرد: ما امیدوارم در دوره بعد بتوانیم روند برگزاری انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه حضور ناظران خارجی در انتخابات توهین ملت ایران است گفت: نامه شورای شهر درباره یکی کاندیداها واصل شده و به شورای نگهبان ارسال شده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه قالب جوانان ایرانی در انتخابات شرکت خواهند داشت درباره تخلفات انتخاباتی در حوزه‌های انتخابیه اظهار کرد: ما سامانه مردم ناظر را راه‌اندازی کردیم و تا به امروز حضور ۱۰۰۰ گزارش برای ما ارسال شده است.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار «تابناک» با اشاره به اینکه آیا امکان رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی در صورت محرز شدن تخلف انتخاباتی وجود دارد گفت: بله، در صورتی که تخلف یک نامزد در ایام انتخابات محرز شود امکان رد صلاحیت وی وجود دارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.