با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

هوشمندسازی نظام شالیزاری کشاورزی

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز با اشاره به اینکه هوشمندسازی کشاورزی از مسائل نوین در بخش کشاورزی است، گفت: استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشاورزی مهم‌ترین مسئله در فناوری‌های نوین است تا زمین و کشت را از طریق بسترهای ارتباطی و اطلاعاتی به‌ توان مدیریت کرد.

منتشر شده

در

بهمن امیری‌لاریجانی با بیان اینکه دلیل تاسیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز که به عنوان یک مرکز ملی و بین‌المللی است این است همکاری بین ایران و ژاپن در سال ۶۳ برقرار شد که آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن بازوی اجرای این همکاری بود، اظهار کرد: هدف از این همکاری بر این بوده است که ژاپن در تولید برنج خودکفا شده بود ایران خواستار استفاده از این تجربه شده بود تا در مسیر خودکفایی برنج گام بردارد.

وی گفت: برای مکان این پروژه دشت هراز انتخاب شد و این دشت با مساحت ۱۰۰ هزار هکتار نمونه‌ای برای تولید برنج بود که ۹۷ درصد آن اراضی به کشت برنج اختصاص داشت و به همین منظور دست مایه اولیه این مرکز صورت‌بندی طرح توسعه کشاورزی حوزه آبریز هراز بود.

امیری اضافه کرد: مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز به عنوان رفرنس تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری کشور است که با ایجاد شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ایجاد جاده بین مزارع، هندسی کردن کرت‌ها به‌ توان مدیریت کشت بهبود بخشیده شود و هم زمینه را برای کشت مکانیزه برنج مهیا کنیم.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز خاطرنشان کرد: نخستین پروژه‌های علمی، آموزشی و اجرایی کشت مکانیزه برنج در این مرکز کلید خورد و مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز صادرکننده تکنولوژی پرورش نشا جعبه‌ای، کشت مکانیزه برنج با ماشین‌های نشاکار و برداشت برنج با کمباین است.

وی با بیان اینکه اولین کمباین‌های برداشت برنج سال ۷۱ در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز به کشاورزان آموزش داده شد،گفت: پروژه کشت دوم برنج در این مرکز استارت زده شد چرا که با یکپارچه‌سازی اراضی و با احداث زهکش‌ها شرایط برای کشت دوم مهیا می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه مطالعات پس از برداشت و اصلاح کارخانه‌های شالیکوبی از دیگر پروژه های این مرکز است که با همکاری ژاپن کلید زدیم، ادامه داد: کارخانه‌های شالیکوبی که اکنون مطرح است مطالعات آن را این مرکز در دهه ۷۰ آغاز کرد.

رئیس مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز با بیان اینکه این مرکز به عنوان مرکز ملی و بین‌المللی وظیفه ترویج و توسعه فناوری‌های نوین با محوریت برنج و شالیزار در بخش کشاورزی است،گفت: بومی‌سازی و توسعه تکنولوژی از وظیفه اصلی این مرکز است و تکنولوژی‌های وارداتی و داخلی را در مرکز بومی، توسعه، آموزش، ترویج، استانداردسازی، مشاوره می‌دهیم و بخش کشاورزی را با تکنولوژی روز دنیا آشنا می‌کنیم.

این مسؤول با بیان اینکه از سال ۲۰۱۱ تفاهم‌ همکاری سه جانبه بین مرکز هراز، کشور ژاپن و وزارت کشاورزی افغانستان در راستای آموزش بین‌الملل برای کارشناسان و مروجان کشور افغانستان برگزار شد، افزود: تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۷ هزار نفر روز آموزش ارائه شد که این مرکز در بین تمامی مراکز و موسسات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در کشور مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز رتبه نخست را دارد و بیشترین دوره‌های آموزشی بین‌المللی را برگزار کردیم.

امیری با اشاره به اینکه هوشمندسازی کشاورزی از مسائل نوین در بخش کشاورزی است و این مرکز به عنوان مرکز نوآور و پشتیبان و ارائه دهنده فناوری‌های نوین است، ادامه داد:  استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشاورزی مهم‌ترین مسئله در فناوری‌های نوین است و مدیریت زمین و کشت را از طریق بسترهای ارتباطی و اطلاعاتی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز به عنوان یک مرکز پیشرو استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات را در کشاورزی دنبال کرد و دبیرخانه هوشمندسازی نظام شالیزاری کشاورزی در این مرکز تاسیس و عهده‌دار هوشمندسازی شالیزارهای کشور شدیم تا با ایجاد مزارع الگویی هوشمند برنج تکنولوژی بومی، آموزش، ترویج و توسعه داده شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.