با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

هیجده تن آمل، امام‌زادگانی در دل جنگل‌های شمال کشور

هیجده تن آمل، نام امام‌زاده‌گانی در دل جنگل‌های شمال کشور در شهرستان آمل است که برای تبدیل شدن به قطب گردشگری مذهبی نیازمند توجه متولیان این بخش است.

منتشر شده

در

مازندران با بیش از یک‌هزار امام‌زاده و بقاع متبرکه سالانه زائران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

یکی از این امام‌زادگان که به لحاظ گردشگری در جایگاه مناسبی قرار گرفته، امام‌زاده هیجده تن روستای جنگلی رزکه توابع بخش امام‌زاده عبداله شهرستان آمل است.

این امام‌زاده معروف در دل جنگل‌های بکر و دست‌نخورده شمال کشور در محور هراز و 20 کیلومتری شهرستان آمل واقع شده است.

امام‌زاده‌ای که با طبیعت زیبا و درختان انبوه می‌تواند ظرفیت قطب گردشگری، سیاحتی و زیارتی بسیاری از مسافران را در طول سال ایجاد کند.

امام‌زاده هیجده تن براساس شجره‌نامه جمع‌آوری شده منتسب به نوادگان امام جعفر صادق(ع) و با تدفین هیجده امام‌زاده معروف شده که در گذشته بقعه آن به صورت چوبی بوده است.

عطااله عیسی‌زاده متولی این امام‌زاده در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از آمل ساخت این امام‌زاده را به 500 سال پیش در دوران شاه طهماسب اول فرزند شاه اسماعیل یعنی سال 905 «ه.ق» بیان کرد و گفت: بعد از واقعه سیل و بارندگی شدید در این منطقه بقعه از بین رفته و ضریح چوبی از سوی اهالی محل احداث شد.

وی افزود: ساختمان جدید با ضریح فلزی با همکاری اداره اوقاف آمل و اهالی محل و جمع‌آوری نذورات مردمی و گردشگران ساخته و نصب شده است.

عیسی‌زاده با اشاره به برگزاری برنامه‌های متنوع معنوی و فرهنگی در این امام‌زاده یادآور شد: در طول سال با همت اعضای هیأت امنا و با ورود زائران و گردشگران برنامه‌های فرهنگی و معنوی بسیاری چون راهیان نور، اردوهای دانش‌آموزی، سفره‌های نذری، یادواره شهدای جنگل، شهدای روستای رزکه در محل امام‌زاده به اجرا درمی‌آید.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به منطقه گردشگری و بکر جنگلی در ایام  مختلف با ورود 100 دستگاه خودرو تفرجگاه بسیاری از مسافران و گردشگران نوروزی محسوب می‌شود.

*گازرسانی و ساخت زائرسرا

عیسی‌زاده یکی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این منطقه را دسترسی زیبا به جنگل بکر و رودخانه تمیز عنوان کرد و گفت: این دو فضای زیبایی را در منطقه به وجود آورده است، همچنین دسترسی نزدیک به جاده هراز باعث شده تا هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب کند.

وی ادامه داد: امام‌زادگان هیجده تن می‌تواند در جایگاه قطب گردشگری شمال کشور به خصوص استان مازندران قرار گیرد بنابراین به شورای محل پیشنهاد می‌شود که این موضوع را با بیان مقامات استانی و شهرستانی انعکاس دهند تا یک منطقه گردشگری با ایجاد درآمدزایی تبدیل شود.

عیسی‌زاده با اشاره به کمبودهای این امام‌زاده از نبود زائرسرا و اطراق در شب گردشگران در منطقه عنوان و مطرح کرد: ساخت یک مسافرخانه و زائرسرا در این منطقه جنگلی برای اقامت شب مسافران نیاز است.

وی اضافه کرد: از دیگر نیازهای منطقه گازرسانی است زیرا روستای رزکه به دلیل اختلاف دما با شهرستان آمل همیشه سرد است با ورود مسافران به این منطقه با نبود گاز امکان اقامت را برای مسافران سخت می‌کند و این از کمبودهای منطقه جنگلی و زیارتی امام‌زادگاه هیجده تن است که باید به آن توجه و رسیدگی شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.