با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

هیچ کشوری نمی تواند به برجام پایان بدهد

فدریکا موگرینی تاکید کرد: برجام یک توافق دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد.

منتشر شده

در

موگرینی جمعه شب در گفتگو با خبرنگاران گفت: بیش از دو سال پیش در ژوییه 2015 کل جامعه بین المللی از نتایج 12 سال مذاکرات فشرده درباره برنامه هسته ای ایران به شکل برنامه جامع اقدام مشترک که مشتمل بر 104 صفحه با جزئیات کامل فنی است ، استقبال کردند.
وی افزود: برجام یک توافق دوجانبه نیست و متعلق به هیچ کشور خاصی نمی باشد و هیچ کشور خاصی نمی تواند به آن پایان بدهد.
موگرینی تاکید کرد: برجام یک توافق چندجانبه است که با قطعنامه 2231 شورای امنیت مورد تایید قرار گرفت و تضمین می کند که برنامه هسته ای ایران بطور منحصرا برای مقاصد صلح آمیز است. جامعه بین المللی و اروپا نمی توانند قبول کنند که یک توافق هسته ای که کار می کند و نتیجه داده است را منحل کنیم. آژانس بین المللی انرژی اتمی 8 بار تایید کرده که ایران تعهدات خود را انجام داده است و هیچیک از تعهدات مذکور در توافق نقض نشده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: مقیاس و محدوده این توافق مربوط به برنامه هسته ای است و از تولید سلاح هسته ای توسط ایران جلوگیری کرده و خواهد کرد. برجام یکی از ستونهای ساختار بین المللی منع اشاعه هسته ای است و حفظ آن بخصوص در این دوره تهدید هسته ای از اهمیت بیشتری برخوردار است و اعتقاد داریم که وظیفه ای جمعی برای حفظ آن برای امنیت جمعی خودمان داریم.
وی افزود: فرایند داخلی آمریکا در پی سخنرانی امروز پرزیدنت ترامپ ، اکنون در دست کنگره آمریکا است اما برجام یک مساله داخلی (آمریکا) نیست بلکه مساله قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است. جامعه بین المللی و اتحادیه اروپا آشکارا اعلام کرده اند که توافق هسته ای پابرجا خواهد بود و اتحادیه اروپا بطور کامل از این توافق و اجرای کامل تمام شروط آن توسط تمام طرف ها ، حمایت خواهد کرد.
موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا در کنار سایر اعضای جامعه بین المللی متعهد به حفظ برجام برای منفعت همه از جمله مردم ایران ، است.
به گزارش ایرنا ، ترامپ امروز جمعه در سخنرانی خود درباره برجام مدعی شد که هر زمان لازم بداند به این توافق پایان خواهد داد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.