با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

وجود سرانه 3 متری فضای باز ورزشی دانشجویی/ کمبود زمین مانع افزایش سرانه ورزشی دانشگاه‌ها

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام وجود یک متر سرانه فضاهای سرپوشیده و سه متر فضای باز برای هر دانشجو، گفت: اگر بتوانیم مشکل کمبود زمین در دانشگاه‌ها را مرتفع کنیم در افزایش سرانه ورزشی موفق خواهیم بود.

هاشم داداش‌پور شامگاه پنج‌شنبه در آئین افتتاح پروژه ورزشی دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین این شهرستان، اظهار کرد: مازندران از استان‌های برجسته در زمینه علوم و تحقیقات است و در این استان شمالی کشور سه دانشگاه صنعتی و فناوری همانند دانشگاه صنعتی بابل، علم و فناوری مازندران و دانشگاه فناوری‎های نوین آمل فعالیت دارند که در این بین دو دانشگاه جوان هستند.

وی افزود: نمی‌توان از دانشگاه‌های جوان در آغاز فعالیت انتظار زایش داشت زیرا زایش معمولا زمانی اتفاق می‎افتد که دانشگاه‎ها به یک مرحله بلوغ برسند ولی در مرحله جوانی نیز استعدادهایی در هر دو دانشگاه مازندران وجود دارد که می‎تواند برای مازندران ظرفیت‌سازی کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه امید داریم دانشگاه‌هایی که در مرحله آغازین فعالیت قرار دارند بتوانند با بلوغ خود منشأ خیر و برکت باشد، یادآور شد: در تمام دنیا دانشگاه‌ها سه حوزه را پوشش می‎دهند، نقش آنها در افزایش دانش بشری، کمک به بالفعل شدن مزیت‎های منطقه‌ای، افزایش ظرفیت‎های توسعه‎ای و اثرات اقتصادی مواردی است تا دانش عمومی را در آن گستره افزایش دهند.

داداش‌پور با اعلام اینکه طبیعی است که دولت و حاکمیت با سرمایه‎گذاری در حوزه دانشگاه‎های فناوری نوین می‎خواهند آن دانشگاه‎ها ظرفیت‎های منطقه‎ای را افزایش دهند و اثری را بر توسعه منطقه‌ای شامل شوند، تصریح کرد: هم‌اکنون وضعیت سرانه ورزشی در دانشگاه‎های کشور مطلوب است.

وی ادامه داد: یک متر سرانه فضاهای سرپوشیده برای هر دانشجو و حدود سه متر فضای باز برای دانشجویان عدد بسیار خوبی است البته در دنیا شاخص خاصی وجود ندارد تا بدانیم کشورمان در چه وضعیتی قرار دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه همه دانشگاه‌ها با توجه به سرانه دانشجویی در پی ایجاد ظرفیت‌های ورزشی و افزایش آن هستند هرچند همه دانشگاه‎ها از وضعیت یکسان در این بخش برخوردار نیستند و چرخه عمر دانشگاه‎ها در این حوزه اثرگذار است.

وی بیان کرد: دانشگاه‌های کوچک‎تر و جوان‎تر به دلیل جوانی و وجود کمبودهای موجود در بحث زمین از زیرساخت‎های ورزشی کمتر برخوردارند، در دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل با توجه به کمبود زمین نمی‎توان در یک محدود کوچک انتظار برآورده شدن و پاسخگویی به همه نیازهای ورزشی دانشجویان داشت.

داداش‌پور با اعلام اینکه اگر بتوانیم مشکل کمبود زمین را در دانشگاه‌ها مرتفع کنیم در ایجاد سرانه ورزشی براساس نیازمندی دانشگاه موفق خواهیم بود، خاطرنشان کرد: تعداد یک هزار و 570 دانشجو در دانشگاه فناوری‎های نوین آمل مشغول به تحصیل هستند هرچند با توجه به سرانه متوسط کشور کمبودهای زیادی احساس می‎شود و برای جبران کمبود باید بتوانیم ظرفیت‎های زمین را افزایش دهیم تا منابع لازم برای گسترش فضاهای ورزشی در حوزه دانشگاهی افزایش یابد.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه دانشگاه‎های کوچک برای تبدیل به دانشگاه‎های بزرگ نیازمند هزینه فراوان و سرمایه‎گزاری زیاد هستند، بیان کرد: البته در برخی دانشگاه‎های کشور فضاهای ورزشی گسترده‎ای داریم که امکانات ورزشی آن از ظرفیت‎های شهری بیشتر است زیرا براساس فرصت‎سازی لازم با سرمایه‎گذاری حاکمیت فضا برای تربیت دانشجو در محیط‎های سالم‎تر برای بالندگی ایجاد می‌شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.